میزان مرگ، شاخصی مهم در مدیریت اپیدمی کرونا است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,کرونا
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از آنجایی که میزان مرگ ناشی از بیماری کرونا بستگی به عواملی همچون کیفیت و تاثیر مراقبت‌ها و درمان‌ها، ساختار سنی جمعیت و میزان ایمنی اجتماعی جامعه دارد، این میزان می‌تواند شاخص مهمی برای اثربخشی مداخلات و مدیریت اپیدمی باشد.

حمید سوری، اپیدمیولوژیست روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: یکی از مهمترین و معتبرترین شاخص ها در اپیدمی کووید - ۱۹ در حال حاضر میزان مرگ ناشی از بیماری به ازای یک میلیون نفر جمعیت است. اگرچه این شاخص هم ممکن است با توجه به عوامل مختلف مانند تشخیص نادرست علت مرگ، گزارش دهی ناکامل، سوء طبقه بندی و مانند اینها خطا داشته باشد ولی در مقایسه با سایر شاخص های اپیدمیولوژی در اپیدمی حاضر معتبرتر است. 

 

وی افزود: میزان مرگ و میر در کشور ما در مقایسه با کشورهایی با فراوانی جمعیت نسبتا مشابه، حد متوسطی را نشان می دهد. برای مثال ما پایین تر از ایتالیا، انگلیس، اسپانیا، کانادا و برزیل هستیم ولی بالاتر از کشورهایی مانند آلمان، اتریش، نروژ و کشورهای همسایه قرار داریم.

 

سوری، میانگین جهانی میزان مرگ ناشی از کووید - ۱۹ را حدود ۶۳ نفر اعلام کرد و افزود: آمارهای بسیار متفاوت در ۲۱۳ کشور جهان که موارد کرونایی جدید در آنها گزارش شده است، می تواند پیام آموزنده ای برای کشورها باشد. این میزان در برخی کشورهای آفریقایی از صفر تا هزار و ۲۳۸ نفر در سان مارینو یا ۸۳۹ نفر در کشور پرجمعیت‌تری مانند بلژیک در نوسان است. 

 

عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: ایران سی امین کشور جهان به لحاظ بالا بودن میزان مرگ ناشی از ویروس کرونای جدید به ازای یک میلیون نفر است؛ تحلیل چرایی این جایگاه کشور ما نیاز به آسیب شناسی تحقیقاتی مدون دارد که انجام آن می تواند در بهبود جایگاه ایران در این شاخص کمک کننده باشد.

 

سوری ادامه داد: آنچه از آمار و اطلاعات فوق می توان نتیجه گرفت این است که برای ترمیم جایگاه کشور در این شاخص باید به گروه های پرخطر مانند افراد بالاتر از ۶۵ سال و افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند افراد دیابتی، مبتلایان به پرفشاری خون و بیماران قلبی، کبدی، ریوی مزمن و کلیوی افرادی که سیستم ایمنی آنها مشکل دارد، توجه نظام مند جدی تری داشت تا هم موارد بستری ناشی از این بیماری کاهش یابد و هم مرگ های این موارد به حداقل ممکن برسد.

 

وی ادامه داد: با توجه به پیچیده بودن رفتار اپیدمی کووید ۱۹ برای رسیدن به این منظور چاره ای جز استمداد از متخصصان آشنا به علم اپیدمیولوژی و رشته های مرتبط و استناد به تحقیق، همینطور بومی سازی درس های موفق کشورهای دیگر نداریم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------