علائم گوارشی به خصوص بی اشتهایی نشانه قوی برای کرونا است



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,علائم گوارشی
یک فوق متخصص گوارش و کبد گفت: در صورت تداوم علائم گوارشی مثل تهوع به مدت پنج تا شش روز حتماً باید به پزشک مراجعه کرد. 

دکتر امیر عباس واعظی در گفت و گو با ایسنا، در مورد تاثیر کرونا بر دستگاه گوارش گفت: ویروس کرونا بیشتر دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در مطالعاتی که انجام شده بیشتر از ۵۰ درصد افراد مبتلا به کووید حداقل یک علامت گوارشی را داشته‌اند. بی اشتهایی از همه علائم شایعتر است و سپس اسهال که ۱۶ در صد بیماران با این علائم گوارشی دیده شده است.

 

واعظی افزود: بعد از بی اشتهایی و اسهال، درد شکمی، نفخ، سوزش سر دل، تهوع و استفراغ خیلی شایع هستند.

 

وی تصریح کرد:  اگر علائم گوارشی بیشتر از پنج تا شش روز در فردی ادامه پیدا کرد مانند تهوع، اسهال و افت فشار و بی حالی به واسطه از دست رفتن آب بدن و تیره شدن مدفوع حتما بیمار به پزشک مراجعه کند.

 

این فوق تخصص گوارش در ادامه در مورد سی تی اسکن ریه در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ گفت: دو مخاطره اصلی در این زمینه وجود دارد  خیلی افراد  با اصرار به پزشک در همان روزهای اولیه  بیماری تقاضای انجام سی تی اسکن را دارند در صورتی که اسکن ریه در روزهای اول شدت بیماری را نشان نمی دهد و برای بیمار اطمینان کاذب ایجاد می‌کند و باعث مراجعه دیر هنگام بیمار می شود در صورتی که بیماری در حال پیشرفت است.

 

وی افزود: سی تی  اسکن بی رویه و تکرار آن مخصوصاً در خانم‌های جوان خطراتی مثل ایجاد سرطان سینه را ممکن است در سال‌های آینده افزایش دهد. از این رو اگر فردی تعداد تنفس‌های بالا دارد ( بیشتر از ۲۴ عدد در دقیقه )  و دچار کاهش اکسیژن خون شده است معمولاً در آن صورت پزشک تصمیم به انجام سی تی اسکن می گیرد.

 

واعظی با بیان چند  توصیه تغذیه ای در مورد بیماران کرونایی  گفت: بیماران اگر  دچار تهوع یا اسهال شده‌اند  تغذیه عادی برای این بیماران سخت است به خصوص در بی اشتهایی دفعات غذا خوردن با حجم کم را افزایش دهند. در صورت داشتن تهوع از غذاهایی که خیلی بو و عطر زیادی دارند استفاده نکنند بیشتر به صورت سرد در شروع تهوع استفاده کنند و کراکرهای خشک نمک دار برای این افراد گزینه خوبی است. توصیه می‌شود  همه افراد در هفته اول بروز بیماری خود پایشی را انجام دهند و تعداد تنفس‌ها را بشمارند و مرتب اکسیژن انگشت را چک کنند و در صورت مشاهده تنفس بیش از ۲۴ عدد در دقیقه و افت اکسیژن سر انگشت حتما به پزشک مراجعه کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------