مجوز تزریق واکسن آسترازنکا در ایران صادر شد/ واکسن روسی و کوبایی در داخل کشور تولید می‌شود



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی, واکسن آسترازنکا
مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند.

سید حیدر محمدی مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت واردات واکسن‌های کرونا از خارج از کشور گفت: واکسن‌های آسترازنکا و بهارات هند روز گذشته مجوز مصرف اضطراری از کمیسیون ماده بیست وزارت بهداشت دریافت کرده‌اند، پرونده و مستندات این واکسن توسط کارشناسان سازمان غذا و دارو مطالعه شد و پس از «اسپوتنیک وی» مجوز مصرف اضطراری دریافت کردند.

 

به گزارش فانا، وی افزود: آسترازنکا شرکت چندی ملیتی است و شرکت انگلیسی صرف نیست، بخشی از تحقیقات این واکسن توسط آکسفورد انجام شده، بخشی از تولید این واکسن توسط کشور سوئد انجام شده و بخش دیگر تحقیقات و تولید آن توسط سایر کشور‌ها انجام می‌شود.

 

محمدی با بیان اینکه واکسن آسترازنکا در ۷ کشور دنیا تولید می‌شود افزود: کشور‌های انگلیس، هند، روسیه و کره جنوبی از جمله کشور‌هایی هستند که این واکسن را تولید می‌کنند. بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری خرید واکسن کرونا از کشور‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه ممنوع است و این واکسن‌ها نباید در این کشور‌ها تولید شده باشند، بر همین اساس سازمان غذا و دارو نیز مقرر کرد در صورت واردات این واکسن، واسکنی وارد خواهد کرد که در این کشور‌ها تولید نشده باشد.

 

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: آسترازنکا شرکتی چند ملیتی است و در صورت واردات واکسن از این شرکت، محصولات آن از کشور‌های کره جنوبی و روسیه خریداری خواهد شد.

 

محمدی با بیان اینکه این واکسن، هم از طریق قرارداد کواکس و هم به صورت مستقیم خریداری خواهد شد گفت: هنوز مشخص نیست که چند دوز از این واکسن به کشور وارد می‌شود.

 

لاری: واکسن روسی و کوبایی در داخل کشور تولید می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از انتقال دانش تولید واکسن‌های روسی و کوبایی به داخل کشور خبر داد و گفت: این فرایند در حال اجراست تا این واکسن‌ها را با استفاده از توان بومی و داخلی کشور تولید کنیم.

 

«سیما سادات لاری» روز چهارشنبه در حاشیه دیدار با دانشجویان دانشگاه های همدان در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: محموله های اولیه واکسن «اسپونیک» وارد کشور شده و کار تزریق آن به کادر درمان براساس اولویت ها درحال انجام است و به موازات آن دانش تولید این واکسن نیز به کشور منتقل می شود.

 

وی افزود: علاوه بر واکسن تولید شده در روسیه، انتقال دانش واکسن تولیدی کوبا به داخل کشور نیز در حال انجام است.

 

سخنگوی وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین به فرآیند تولید واکسن‌های ایرانی اشاره کرد و گفت: واکسن ایرانی «برکت» نیز مستندات فاز یک بالینی را به سازمان غذا و دارو تحویل داده و  بعد از تایید به فاز دوم بالینی وارد می‌شود.

 

لاری خاطرنشان کرد: مستندات آزمایشگاهی ۲ واکسن ایرانی دیگر نیز برای ورود به فاز یک تحویل داده شده است.

 

او از این اقدامات به عنوان نویدهای تازه در کشور یاد کرد و افزود: مردم این موفقیت‌ها را با ساده انگاری و عادی انگاری شرایط همه گیری ویروس کرونا در سطح کشور کم اثر نکنند.

 

سخنگوی وزارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: برخی استان‌ها از کنترل و نظارت ضعیف بر اعمال محدودیت‌ها گلایه‌ دارند و سیاستگذاران باید با جدیت بیشتری در این زمینه اقدام کرده و جرائم پیش بینی شده نیز باید بازدارنده باشد.

 

وی همچنین از اجرای موثر طرح «شهید سلیمانی» در کشور ابراز خرسندی کرد و گفت: رهگیری و شناسایی مبتلایان در مراحل اولیه در فرآیند درمان و بهبود بیماران بسیار اثر گذار بوده است.

 

لاری از تزریق واکسن کرونا برای ۱۰ هزار نفر در کشور خبر داد و گفت: محموله بعدی واکسن نیز کدگذاری شده و براساس اولویت های اعلام شده به افراد تزریق می شود.

 

وزیر بهداشت: مرزهای خوزستان به عراق بسته شود

 سعید نمکی در روز چهارشنبه در نامه به عبدالرضا رحمانی فضلی نوشت:‌ باتوجه به بروز و شیوع نوع موتاسیون یافته ویروس COVID-۱۹ در استان خوزستان و افزایش سریع موارد، ضروریست دستور فرمائید به نحو مقتضی کلیه مرزهای ورودی و خروجی استان به کشور همسایه عراق تا اطلاع ثانوی مسدود شود. 

 

به گزارش ایرنا، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در خوزستان نیز امروز(چهارشنبه) خواستار اعلام وضعیت اضطراری کرونا در این استان شد و گفت: اقدام فوری و جدی برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا در خوزستان ضروری است.

 

فرهاد ابول نژادیان در صفحه اینستاگرام خود نوشت: مطابق بررسی های آزمایشگاهی در ۲ هفته اخیر موارد متعددی از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در خوزستان شناسایی شده که نگران کننده است.

 

وی افزود: ویروس جدید با سرایت بسیار بالا و مرگ و میر بالاتر، سوش غالب کرونا در خوزستان است لذا مردم باید این موضوع را جدی بگیرند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز  گفت: از مردم تقاضا داریم که پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کرده و از ترددهای درون شهری و دورهمی ها پرهیز کنند.

 

وی ادامه داد: مردم باید حافظ سلامت خود و خانواده هایشان باشند تا این پیک بیماری هر چه سریع تر  به پایان برسد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------