اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

نحوه تشخیص ویروس جهش یافته چگونه است؟



ویروس جهش یافته,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: ویروس جهش یافته انگلیسی در کشور پراکنده شده، این ویروس افراد جوان‌تر را بیشتر درگیر می‌کند. مهمترین عامل شیوع آن در ایران ورود مسافرانی از عراق با تست‌های تقلبی به خوزستان بود و هنوز هم رفت و آمد به این استان ادامه دارد. 

مسعود مردانی افزود: طبق آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، ویروس کرونای بریتانیایی در اقصی نقاط کشور شناسایی و جداسازی شده و در واقع این نوع ویروس، به عنوان یک ویروس شایع نوپدید در کشور مطرح است. عمدتا افرادی به این ویروس جهش یافته مبتلا می شوند که قبلا ویروس قبلی را نگرفته باشند و سن افرادی که به ویروس جهش یافته مبتلا می شوند، پایین تر از سن افرادی است که به ویروس شایع قبلی مبتلا می شدند و متوسط سنی مبتلایان به ویروس جهش یافته پایین تر است.

 

وی ادامه داد: مهمترین تمایز ویروس جهش یافته با ویروس قبلی این است که بیشتر به بچه ها و افراد زیر ۲۰ سال تمایل دارد، خیلی سریعتر منتقل می شود، شدت علایم آن و تا حدی مرگ و میر آن بیشتر است.

 

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا در پاسخ به این پرسش که نحوه تشخیص این ویروس در مراکز درمانی چگونه است، گفت: در صورتی که پزشک شک کند که فرد مبتلا به ویروس جهش یافته مبتلا شده می تواند برای او تست آزمایش مولکولی تجویز کند تا نوع ژنتیک و ردیف توالی ژنتیک ویروس مشخص شود. این آزمایش البته گران است و برای همه مبتلایان انجام نمی شود، وزارت بهداشت به صورت تصادفی برای بررسی وضعیت ویروس در کشور این آزمایش را برای تعدادی از بیماران به صورت رایگان انجام می دهد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه آزمایش تشخیص نوع ژنتیک ویروس گران است، برای همه مبتلایان انجام نمی شود و در هیچ جای دنیا نیز آزمایش تشخیص نوع ویروس برای همه مبتلایان صورت نمی گیرد و لازم نیست برای همه انجام شود فقط باید وضعیت کلی ویروس را در سطح کشور بدانیم که با آزمایش تصادفی میسر است.

 

مردانی در مورد اثربخشی واکسن های موجود بر کرونای جهش یافته گفت: خوشبختانه بررسی های انجام شده نشان می دهد، واکسن هایی که تاکنون برای پیشگیری از کرونا استفاده می شود، روی ویروس جهش یافته هم اثر دارد.

 

وی افزود: با توجه به اینکه هنوز میزان واکسیناسیون کرونا در کشور زیاد نیست، باید با رعایت جدی تر پروتکل های بهداشتی و پرهیز مردم از سفر و تجمعات و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، از گسترش این بیماری جلوگیری کنیم و اگر این اصول بهداشتی رعایت شود می توانیم امید داشته باشیم که وضع کنونی را حفظ کنیم و از این بدتر نشود.

 

عضو کمیته علمی ستاد ملی کرونا گفت: علت عمده انتشار ویروس جهش یافته کرونا در کشور، ترددهای غیر مجاز در مرزهای خوزستان با کشور عراق بوده است. افراد زیادی با برگه تست منفی «پی سی آر» کرونا به کشور وارد شدند، در حالی که می دانیم با قیمت های یک تا یک و نیم میلیونی این برگه های تست منفی به آنان فروخته شده است. بسیاری از مسافران با برگه تست تقلبی وارد کشور شدند، ویروس جهش یافته را در استان خوزستان پخش کردند و متاسفانه استان خوزستان را با بحران مواجه کردند.

 

وی افزود: مساله نگران کننده این است که رفت و آمد بین استانی، بین استان خوزستان و سایر استانها به راحتی انجام می شود، در موارد متعدد دیده شده که بیمار مبتلا به کرونا از اهواز با پرواز به مشهد یا جاهای دیگر رفته و به این ترتیب بیماری در کل کشور گسترش یافته است.

 

مردانی گفت: برای جلوگیری از گسترش ویروس جهش یافته کرونا و ورود به شرایط بحرانی در سایر استانها باید سفرهای بین استانی و سفرهای نوروزی در کشور محدود شود.

 

ویروس جهش یافته کرونا اوایل بهمن سال جاری در انگلیس مشاهده شد و سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۱۶ بهمن ماه از شناسایی اولین مورد ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در ایران خبر داد.

 

وی همچنین ۲۵ بهمن ماه با بیان اینکه ویروس کرونای انگلیسی در کشور چرخیده است، گفت: ‌روزهای سختی در انتظار ما بوده و باید خود را آماده کنیم.

 

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اسفند ۹۸) تا کنون یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۴۷۰ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۶۰ هزار و ۵۱۲ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

 

ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------