مصرف زیاد غلات تصفیه شده خطر مرگ زودرس را افزایش می‌دهد



 غلات,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد مصرف بیش از حد غلات تصفیه شده با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ زودرس در ارتباط است. 

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه دیلی میل، افراد زیادی از مصرف غلات تصفیه شده از یک تکه نان تست سفید و خوشمزه گرفته تا یک ظرف پاستا لذت می برند اما اکنون نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف زیاد غلات تصفیه شده می توانند عواقب جدی از جمله افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ زودهنگام داشته باشند.

 

این شواهد جدید نشان می ‌دهند که کربوهیدرات‌ های فرآوری شده مانند نان سفید، غلات صبحانه، ماکارونی و شیرینی می‌ توانند در ابتلا به بیماری ‌های مزمن نقش داشته باشند.

 

محققان «موسسه تحقیقات سنت جان» در هند و بیش از دوازده دانشگاه بین المللی دیگر در این مطالعه که روی بزرگسالان در ۲۱ کشور جهان انجام شد، اطلاعات مربوط به جمعیت شناسی، سبک زندگی و عادات غذایی را جمع آوری کردند. آنها طی تقریباً یک دهه پیگیری، این عوامل را با نتایج بهداشتی مقایسه کردند.

 

این مطالعه نشان داد، افرادی که روزانه هفت تا ۱۰ برش نان سفید (یا مقدار مشابه کربوهیدرات تصفیه شده) می‌خورند نسبت به افرادی که کمتر از یک وعده در روز مصرف می‌کنند، ۳۳٪ بیشتر به حمله قلبی و سکته مغزی مبتلا می‌ شوند و ۲۷٪ بیشتر احتمال دارد که به مرگ زودرس دچار شوند. 

 

غلات تصفیه شده مواد مغذی کمتری دارند و تأثیر بیشتری بر سطح قند خون دارند. یافته‌های مطالعه قبلی محققان نشان می‌دهد مصرف زیاد کربوهیدرات به طور کلی با خطر بیشتر بیماری قلبی مرتبط است.

 

آخرین تحقیقات حتی فراتر از این رفته است و مشخص می ‌کند که غذاهایی مانند نان سفید، شیرینی و ماکارونی در مقایسه با گزینه‌های غلات کامل، بیشترین ارتباط را با بروز مشکلات سلامتی دارند.

 

تأثیر بیشتر دانه‌ های تصفیه شده بر سلامتی تعجب آور نیست دلیل این امر این است که فرآیند تصفیه بخش‌هایی از غلات را که سرشار از مواد مغذی هستند، از جمله فیبر، اسیدهای چرب و ترکیبات گیاهی مفید از بدن دور می‌ کند.

 

محصول دانه تصفیه شده به دست آمده می ‌تواند قند خون را سریع ‌تر از محصول دانه کامل خود افزایش دهد. این به نوبه خود می‌تواند باعث افزایش غلظت انسولین شود، و در نهایت منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند اختلال عملکرد متابولیکی و چربی بیشتر شکم می شود که هر دو  از عوامل خطرساز ابتلا به بیماری قلبی هستند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------