اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

سیگار کشیدن، باعث سرطان مثانه می‌شود



سیگار,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
یک متخصص کلیه و مجاری ادرار گفت: مواد موجود در دود تنباکو و سیگار کشیدن عامل ایجاد سرطان مثانه است و فرد سیگاری باید درصدد ترک این ماده دخانی باشد. 

دکتر مهری مهراد روز پنجشنبه افزود: سلولی از جدار داخلی مثانه به طور غیر قابل کنترل شروع به رشد می کند تا سرطان مثانه شکل گیرد، هنوز دلیل اصلی بروز این بیماری شناسایی نشده اما مواد شیمیایی مشخصی در ادرار ممکن است در ایجاد این سرطان نقش داشته باشد.

 

وی اظهار داشت: علاوه بر دود تنباکو و سیگار کشیدن، سرطان مثانه می تواند با مواجهه فرد با مواد شیمیایی در محل کار مرتبط باشد و شایع ترین علامت این بیماری وجود خون در ادرار بوده و ممکن است این بیماری در مدت طولانی مورد توجه قرار نگیرد و بسیاری از بیماران از اینکه خودشان یا پزشک زودتر متوجه این سرطان نمی شود، ناراحت می شوند.

 

مهراد با اشاره به ضرورت معاینات دوره ای، ادامه داد: این بیماری با تشخیص زودهنگام و شیمی درمانی قابل درمان است و درمان شیمیایی داخل مثانه ممکن است هیچ عارضه جانبی برای بیمار نداشته باشد و برخی از آن‌ها ناراحتی خفیفی را در هنگام دفع اولیه ادرار تجربه می کنند که توصیه می شود به پزشک معالج اطلاع دهند.

 

مسئول دپارتمان نورولوژی مرکز تحقیقات عملکردی مغز و اعصاب بیمارستان شهدای تجریش گفت: برخی از بیماران مبتلا به سرطان مثانه نیز به دنبال برداشتن تومور کاملا درمان می شوند اما در بعضی از این بیماران پیشرفت سرطان علی رغم درمان متوقف نمی شود.

 

به گفته مهراد، سرطان مثانه یک بیماری جدی است و در بعضی از شرایط قابل کنترل نیست و می تواند منجر به مرگ شود، تشخیص به موقع باعث جلوگیری از پیشرفت بیماری می شود و افراد باید آن را جدی بگیرند.

 

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، سن بروز سرطان مثانه ۶۰ تا ۷۰‌سالگی است و شیوع سرطان مثانه در ایران بیش از شیوع جهانی آن شده و و سن شروع این بیماری هم از دهه ۶ و هفتم به دهه‌ سوم کاهش پیدا کرده است.

 

با توجه به افزایش شیوع سرطان مثانه در کل کشور، بیمارانی که تومور مثانه دارند عمدتاً با علائم پیشرفته به پزشکان مراجعه می‌کنند، یعنی موقعی که تومور بزرگ شده یا از دیواره مثانه فراتر رفته و به غده‌های لنفاوی و نقاط دیگری از بدن سرایت کرده است.

 

تومور مثانه جزو تومورهای شایع دستگاه ادراری است. یکی از علل مهم ابتلا به سرطان مثانه و در واقع مهم‌ترین علت آن‌که در همه منابع علمی به آن اشاره شده، کشیدن سیگار است و اکثریت کسانی که با این تومور به پزشک مراجعه می‌کنند سابقه مصرف سیگار در درجات بالا در آنها مشاهده می‌شود.

 

سیگاری‌ها چهار تا هفت برابر افراد غیرسیگاری به این نوع سرطان دچار می‌شوند، چون مواد سمی تولید شده به واسطه کشیدن سیگار باید از راه ادرار دفع شود، بنابراین، این مواد سمی برای مدت زیادی در ادرار جمع می‌شود که میزان غلظت آن هزار برابر خون است و با تحلیل جداره مثانه باعث ایجاد سرطان مثانه می‌شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------