اخبار پزشکی

باکتری دندان،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی

ساخت سلاح لیزری برای از بین‌ بردن باکتری‌های دندان

محقق ایرانی دانشگاه پنسیلوانیا و همکارانش با استفاده از نانو ذرات و لیزر سلاحی برای از بین بردن بیوفیلم‌ها و باکتری‌های…

آشنایی با روش های فوق سریع آزمایش کرونا / تست پی‌سی‌آر در جهان منسوخ شد



تست پی‌سی‌آر ,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
بسیاری از کشورها از فناوری‌ها و روش‌های جدید تشخیص ویروس به جای تست‌های مرسوم «پی سی آر» استفاده می‌کنند؛ این روش برای افرادی که بیمار بی‌علامت هستند درصد قابل توجهی خطا دارد. 

به گزارش فارس، برای تشخیص ابتلای فرد به ویروس کرونا، فرمول ژنتیکی آن با آنچه دانشمندان چینی مشخص کردند سنجیده می‌شود تا روشن شود آیا فرد به ویروس جدید کرونا آلوده شده یا نه. برای آزمایش از گلو یا بینی فرد مشکوک به ابتلا نمونه برداشته شده و به آزمایشگاه فرستاده می‌شود؛ این روش که به آن آزمایش تشخیص عفونتی یا همان PCR می‌گویند، در اوایل همه‌گیری در سراسر جهان انجام می‌شد، اما با گذشت زمان و توسعه فناوری‌های جدید این روش از تشخیص ویروس کرونا جای خود را به روش‌های جدیدتر داد؛ بسیاری از کشورها از فناوری‌ها و روش‌های جدید تشخیص ویروس به جای تست‌های مرسوم «پی سی آر» استفاده می‌کنند؛ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا نیز تصمیم دارد که در ماه‌های آینده لغو استفاده اضطراری از این روش را اعلام کند؛ در این گزارش به برخی از روش‌ها که جایگزین تست «پی سی آر» شده‌اند، اشاره می‌کنیم:

 

* اختراع روش فوق سریع آزمایش کرونا توسط پژوهشگران ژاپنی

گروهی از محققان مراکز پژوهشی ژاپن یک روش آزمایش گیری ساخته اند که ظرف پنج دقیقه ابتلای افراد به ویروس کرونا را تشخیص می دهد.در این روش، نمونه روی صفحه شیشه ای قرار می گیرد که در هر سانتیمتر مربع آن یک میلیون فرو رفتگی بسیار ریز دارد.

 

این فرورفتگی ها که به عنوان میکرو اتاقک های آزمایش عمل می کنند از طریق فناوری های میکروسکوپی ایجاد می شوند. خلاف تست‌های مرسوم «پی سی آر» روش جدید نیاز به تکثیر مولکول آر ان ای ویروس کرونا ندارد زیرا حتی مقدار بسیار کمی از ویروس هم می تواند درون یک میکرو اتاقک آن تشخیص داده شود. نتایج این آزمایش به جای حدود یک ساعت یا بیشتر در آزمایش پی سی آر، تنها ظرف پنج دقیقه در دسترس قرار می گیرد.

 

* تشخیص کرونا با استفاده از آزمایش مقعدی در چین

به دنبال افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در چین،  سال گذشته این کشور آزمایش تشخیص مقعدی ویروس کرونا را با هدف کاهش ضریب خطای آزمایش‌های خون و مخاط بینی و گلو آغاز کرد؛ در این روش یک سواب با پنبه آغشته به محلول نمک، حدود دو تا سه سانتیمتر وارد مقعد فرد مشکوک می‌شود و سپس نمونه آزمایش می‌شود؛ برای افراد بدون علامت این روش بسیار کارآمدتر از تست «پی سی آر» است.

 

* تشخیص کرونا در کمتر از ۱۰ ثانیه به کمک فناوری نانو 

مرکز تحقیقات ملی فناوری نانوی دانشگاه بیلکنت در آنکارا، پایتخت ترکیه، سیستم تشخیص مبتنی بر فناوری نانو توسط محققان ترک ایجاد کرده که قادر است نوع جدید ویروس کرونا را در ۱۰ ثانیه، با ضریب اطمینان ۹۹ درصد و بدون نمونه‌برداری از مخاط بینی تشخیص دهد.

 

* لغو مجوز استفاده اضطراری از تست «پی سی آر» توسط سی‌دی‌سی

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا اعلام کرده است که آنها مجوز استفاده اضطراری از تست «پی سی آر» را بخاطر عدم دقت در ۳۱ دسامبر لغو می‌کند و به افراد پیشنهاد کرده برای یافتن لیستی از روش‌های مجاز تشخیص کووید ۱۹  به وب سایت سازمان غذا و داروی این کشور مراجعه کنند.

 

CDC آزمایشگاه‌ها را تشویق می‌کند روشی چندگانه را که می‌تواند تشخیص و تمایز ویروس‌های SARS-CoV-۲ و آنفلوانزا را تسهیل کند، در نظر بگیرند.

 

چنین سنجشی می تواند آزمایش مداوم را برای هر دو آنفلوانزا و SARS-CoV-۲ تسهیل کند و در زمان و منابع صرفه جویی کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------