تاثیر کروناویروس بر غده هیپوفیز و بروز اختلال های متابولیکی



 کروناویروس,اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی
مشخص شده است که کروناویروس می تواند بر غده هیپوفیز انسان تأثیر بگذارد و باعث بروز انواع اختلالات غده هیپوفیز و بروز هیپوپیتوئیتاریسم همراه با اختلال در عملکردهای متابولیک بدن شود. 
به گزارش مهر به نقل از مدیکال نیوز، این مطالعه همچنین نشان داد که اختلالات موجود در غده هیپوفیز قبل از آلوده شدن به کروناویروس نیز می‌تواند عوارض کووید ۱۹ از جمله شدت بیماری و افزایش خطر مرگ را تشدید کند.
 
محققان دانشگاه سن رافائل ایتالیا دریافتند علاوه بر بروز مشکلات ریوی ناشی از کروناویروس، اختلال در غدد درون ریز نیز می‌تواند بر شدت این سندرم هیپوپیتوئیتاریسم تأثیر بگذارد، که با بیماری کووید ۱۹ مرتبط است.
 
بیماران مبتلا به بیماری‌های هیپوفیز یا خود غده هیپوفیز نیز ممکن است شاهد تظاهرات بالینی یا شدت کووید ۱۹ باشند.
 
علاوه بر این، وضعیت هیپوپیتوئیتاریسم اغلب با عوارض متابولیک متعددی از جمله فشارخون شریانی، قند خون بالا، چاقی و شکستگی مهره‌ها همراه است، که همه با عوارض ضعیف و افزایش مرگ و میر در بیماران آلوده به کروناویروس همراه است.
 
یافته‌های مطالعه نشان می‌دهد هیپوپیتوئیتاریسم به دلیل وجود مکرر بیماری‌های متابولیک، آسیب مستقیم یا غیر مستقیم هیپوفیز یا یک عامل خطر بالقوه برای کووید ۱۹، با کووید ۱۹ رابطه‌ای دو طرفه دارد.
 
هرگونه ناهنجاری در غده هیپوفیز که ممکن است منجر به اختلالات متابولیک، نقص سیستم ایمنی و بسیاری از شرایط دیگر شود بدن را مستعد ابتلاء به عفونت کووید ۱۹ می‌کند. از آنجا که چنین شرایطی در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز رایج است، این فرضیه وجود دارد که ممکن است بین کووید ۱۹ و اختلالات غده هیپوفیز رابطه وجود داشته باشد.
 
هیپوپیتوئیتاریسم می‌تواند منجر به موارد شدید دیابت، کمبود هورمون رشد، الگوی غیرطبیعی چربی، چاقی، فشار خون شریانی و اختلالات ایمنی شود. جالب است که پیامدهای مشابهی در مورد کووید ۱۹ نیز گزارش شده است.
 
محققان بر تحقیقات بیشتر در این زمینه تاکید دارند.
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------