آخرین اخبار سیاسی

حوزه علمیه کاظم صدیقی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

مقایسه حوزه علمیه کاظم صدیقی و مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

دیده بان ایران | حوزه علمیه امام خمینی تحت مدیریت کاظم صدیقی با مدارس کپری در سیستان و بلوچستان

واکنش ها به اجرای آزمایشی طرح فیلترینگ و محدودیت‌های تازه اینترنتی



واکنش ها به طرح مجلس برای محدودیت اینترنت در کشور،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح ساماندهی پیام رسان های اجتماعی میلیون ها کسب و کار اینترنتی را با بحران روبرو می کند گفت که این تصمیم‌های چشم‌ بسته مغایر با اراده مردم است.

به گزارش ایسنا، روح الله حضرت پور نماینده ارومیه با اشاره به موافقت مجلس با بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی به صورت اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «مجلس در وانفسای مشکلات بی‌شمار کشور طرحی مغایر با حقوق ملت را تایید کرد که وزارت ارتباطات رسما اعلام کرده است زیرساخت‌های اجرایی آن در کشور وجود ندارد و میلیون‌ها کسب و کار اینترنتی را با بحران روبه‌رو می کند.  

 

‏رای مخالف دادم.

 

هیچ کس اجازه ندارد فعالیت‌های ارتباطی مردم را محدود و ایرانی‌ها را در عرصه بین‌الملل منزوی کند. 

 

‏این تصمیم‌های چشم‌ بسته مغایر با اراده مردم است. »

 

امروز نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای‌مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های‌اجتماعی به صورت اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی و در کمیسیون مشترک بررسی شود.

 

طبق اصل ۸۵ قانون اساسی، «سمت نمایندگی قائم به شخص است و قابل واگذاری به دیگری نیست. مجلس نمی‌تواند اختیار قانون‌گذاری را به شخص یا هیئتی واگذار کند ولی در موارد ضروری می‌تواند اختیار وضع بعضی از قوانین را با رعایت اصل هفتاد و دوم به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند، در این صورت این قوانین در مدتی که مجلس تعیین می‌نماید به صورت آزمایشی اجرا می‌شود و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود. »

 

***

 

انتقاد محسن رضایی از طرح صیانت مجلس علیه اینترنت

محسن رضایی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری خردادماه گذشته با انتقاد از طرح جدید مجلس علیه اینترنت نوشت: مردم عزیز ایران حق دارند بپرسند در حالی که جامعه با انواع مشکلات و مصائب اقتصادی مواجه است، تصویب طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران اینترنت چه ضرورتی داشته است.

 

وی افزود: چنین طرح هایی که نیاز به بررسی کارشناسانی دقیق تری دارد در آستانه تشکیل دولت، چالشی جدی برای آن ایجاد خواهد کرد.

 

***

 

نماینده اصولگرای مجلس: اگر طرح خوبی است، چه اشکالی دارد مردم بشنوند؟!

یک نماینده اصولگرای مجلس در واکنش به رفتن طرح مجلس برای اینترنت ذیل اصل 85 قانون اساسی، گفت: اگر ما طرح خوبی را داریم به مجلس ارائه می کنیم، چه اشکالی دارد که مردم بشنوند و نظراتشان را بگویند و منتقدین انتقاد کنند؟! ما نباید خیلی از این موضوع نگران باشیم.

 

محسن زنگنه در گفت و گو با جماران، در خصوص جزئیات جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی ذیل اصل 85 قانون اساسی، اظهار داشت: نظر من این است که این طرح ها باید در فضای صحن مطرح شود. چون مباحثی است که به همه نمایندگان و کمیسیون ها مربوط هست این فرصت را به نمایندگان بدهیم که از حق خودشان برای اظهار نظر در مورد طرح های اینچنینی استفاده کنند. از سوی دیگر فکر می کنم اکثر نمایندگان این مجلس معتقد به بحث «شفافیت» بوده اند و یکی از مصادیق شفافیت همین است که این بحث ها در فضای آزاد صحبت شود و مردم و کارشناسان نظر بدهند.

 

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هنوز برای اظهار نظر در مورد جزئیات این طرح مجلس زود است، تصریح کرد: چون این طرح به ذیل اصل 85 رفته یعنی چیزی که الآن روی میز نمایندگان در کمیسیون ویژه قرار دارد یک پیش نویس اولیه است و این کمیسیون می تواند از ابتدا طرح را بررسی و کل طرح را تأیید کند یا تغییر بدهد و حتی می تواند طرح جدیدی را روی میز خودش بگذارد. لذا از نظر من الآن هنوز زود است که ما وارد محتوای طرح شویم.

 

وی  افزود: امروز در مجلس اصلا روی محتوای این طرح بحث نشد و افراد به شیوه بررسی این طرح رأی دادند و به این معنا نیست که کلیات پذیرفته شده باشد و یا وارد محتوا شده باشند. بنابر این الآن فرصت خوبی است که افراد نظرات خودشان را بدهند و کمیسیون ویژه هم بتواند نظرات را اعمال کند و ان شاء الله در نهایت طرحی را داشته باشیم که به نفع مردم، اقتصاد کشور باشد و آسیب هایی که مردم نگران آن هستند را هم بتواند رفع کند.

 

اصل 85 یک فرصت قانونی است که در آیین نامه مجلس هم آمده است

زنگنه در پاسخ به سؤالی در خصوص بررسی مخفیانه طرح مجلس برای اینترنت، گفت: بالأخره اصل 85 یک فرصت قانونی است که در آیین نامه مجلس هم آمده است. موافقین می گویند بحث فضای مجازی در کنار بحث های اقتصادی ضروری و مهم است و اگر ما آن را به صحن بیاوریم ممکن است زمان صحن را زیاد بگیرد و مردم از مجلس و صحن انتظار دارند که فعلا مباحثی مثل معیشت و اقتصاد را پیگیری کند و به این جهت گفتند، ما صلاح می دانیم این طرح به ذیل اصل 85 برود که شاید هر روز جلسه بگذارد و پیگیری کند و در نهایت حرف های کارشناسی آنجا زده شود.

 

چه اشکالی دارد که مردم بشنوند و نظراتشان را بگویند و منتقدین انتقاد کنند؟!

وی که از مخالفان هشتاد و پنجی شدن این طرح بود، تأکید کرد: بنده معتقدم فرق اصل 85 با صحن مجلس این است که مذاکرات مجلس شنیده می شود و افراد می توانند کاملا در جریان فرآیند بررسی و تصویب طرح ها قرار بگیرند و این امکان برای همه نمایندگان هست که پیشنهاد دهند و پیشنهاد آنها مورد بررسی و رأی قرار بگیرد ولی در اصل 85 این فرصت برای نمایندگان مقداری محدود می شود. اگر ما طرح خوبی را داریم به مجلس ارائه می کنیم چه اشکالی دارد که مردم بشنوند و نظراتشان را بگویند و منتقدین انتقاد کنند؟! ما نباید خیلی از این موضوع نگران باشیم.

 

این نماینده اصولگرای مجلس گفت: ممکن است اخبار جلسات کمیسیون ویژه اصل 85 هم به بیرون بیاید و حتی رسانه ها بتوانند در جلسات این کمیسیون حضور پیدا کنند ولی شفافیت صحن که به صورت مستقیم پخش می شود و افراد نظر می دهند دیگر وجود ندارد. لذا نظر خود من این بود که این طرح را به صورت علنی مطرح کنیم و اتفاقا اگر ما پیشنهادی داریم که به نفع مردم است این خیلی خوب است که مردم استدلال ها را بشنوند و این موضوع جامعه را از لحاظ ذهنی آماده می کند.

 

وی افزود: من از اعضای هیأت رئیسه و کمیسیون فرهنگی خواستم فضایی را فراهم کنند که هم اخبار اتفاقاتی که در کمسیون ویژه می افتد و بندهایی که مصوب می شود به اطلاع مردم برسد و هم اینکه رسانه ها حضور داشته باشند و این تعامل دو طرفه برقرار باشد که در نهایت طرح خوبی را داشته باشیم.

 

***

 

واکنش یک حقوقدان به طرح فیلتر اینترنت در مجلس: بی تردید این طرح با قانون اساسی و حقوق ملت در تضاد است

کامبیز نوروزی حقوقدان با اشاره به طرح ضد اینترنت مجلس بیان کرد: بی تردید این طرح با قانون اساسی و حقوق ملت در تضاد است. کاملا مشخص است که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس جلوگیری از نشر اخبار و اطلاعاتی است که نمی خواهند مردم از آنها مطلع شوند.

 

کامبیز نوروزی در گفت وگو با جماران از طرح ضداینترنت مجلس که امروز با ۱۲۱ رای جهت تصویب به کمیسیون مربوطه ارسال شد، انتقاد کرد.

 

به گفته وی، این طرح در حالی فرآیند تصویب و اجرایی شدن خود را طی می کند که بسیاری از متخصصان برجسته حوزه آی تی، نسبت به عواقب تصویب آن هشدار داده اند.

 

او با اشاره به اینکه طرح مزبور غیرکارشناسی است، گفت: بیانیه استارت آپ های بزرگ کشور نشان می دهد که کارشناسی لازم برای این کار صورت نگرفته است. متاسفانه با اجرای این طرح بسیاری از کسب و کارهای مجازی از بین می رود.

 

نوروزی گفت: عبارتی که در بیانیه استارت آپ های بزرگ کشور صریحا اعلام شده که محدودسازی پیام رسان های خارجی به هیچ وجه به کسب و کارهای ایرانی کمک نمی کند. از این رو، آنها خواستار توقف این طرح شده اند.

 

او بیان کرد: این استارت آپ ها همان هایی هستند که نبض اقتصاد اینترنتی را در دست دارند و معتبرترین کارشناسان حوزه آی تی در آنها فعالیت می کنند.

 

نوروزی اظهار داشت: این بیانیه کافی است تا نمایندگان به جای سردادن شعارهای بی پایه توجه بیشتری به آنچه انجام می دهند، داشته باشند.

 

پنهان کاری نشان می دهد که اتفاقات بدی در کشور در حال رخ دادن است

وی بیان کرد: بی تردید این طرح با قانون اساسی و حقوق ملت در تضاد است. کاملا مشخص است که دغدغه اصلی نمایندگان مجلس جلوگیری از نشر اخبار و اطلاعاتی است که نمی خواهند مردم از آنها مطلع شوند.

 

او گفت: این پنهان کاری نشان می دهد که اتفاقات بدی در کشور در حال رخ دادن است. نکته دیگر اینکه وقتی یک قانون به استناد اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون داخلی مجلس به تصویب می رسد، جنبه ای آزمایشی پیدا می کند و یک مدت معین برای اجرایش تعیین می شود.

 

این حقوقدان افزود: قانون آزمایشی مربوطه پس از طی مدت اجرا شدنش باید در صحن علنی مجلس تصویب شود. اما پیش از تصویب نهایی اش و در همان مدت اجرا، باید ده ها و چه بس صدها میلیارد تومان برای اقداماتی که در داخل قانون پیش بینی شده هزینه شود. بدین معنا که تجهیزات مختلفی باید خریداری، نصب و اجرا شود.

 

چطور امکان دارد قانونی که صدها میلیارد تومان قرار است برایش هزینه شود، آزمایشی باشد؟

نوروزی گفت: معلوم نیست که اگر اجرای آزمایشی این قانون شکست بخورد، هزینه های این قانون شکست خورده جز از بیت المال، از جیب چه کسانی پرداخت خواهد شد؟ این شیوه ای غیرعقلایی است. فرض کنیم که قانونی برای احداث کارخانه ای در کشور تصویب شود و به مدت ۵ سال آزمایشی باشد. در طول این ۵سال کارخانه احداث و برایش هزینه می شود. بعد از ۵ سال اگر آن قانون اشتباه باشد دیگر نمی توان آن را تغییر داد مگر با پذیرش خسارت ها و هزینه هایی که تا آن هنگام شده است.

 

تعداد زیادی از کسب وکارها از بین می رود

وی ادامه داد: چطور امکان دارد قانونی که صدها میلیارد تومان قرار است برایش هزینه شود، آزمایشی باشد؟ این پول ها متعلق به جیب آقایان نیست که می خواهند هزینه کنند. زمانی که به موجب یک قانون قرار است بودجه هنگفتی هزینه شود، آن قانون نمی تواند آزمایشی باشد.

 

نوروزی در پایان گفت: در طول مدت اجرای آزمایشی این قانون علاوه بر صرف بودجه های کلان، تعداد زیادی از کسب وکارها نیز از بین می رود. باید دید پس از اجرای آزمایشی این قانون، در صورت شکست تکلیف آن کسب و کارهای از بین رفته چه خواهد شد؟

 

***

 

واکنش معاون وزیر ارتباطات به طرح ضداینترنت مجلس: سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند

امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات به موافقت مجلس با بررسی طرح «صیانت از حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی» طبق اصل ٨۵ قانون اساسی در توییتی نوشت: سرمایه اجتماعی را نابود می‌کند و در نهایت به اهداف نادرست و نسنجیده خود نخواهد رسید. 

واکنش ها به طرح مجلس برای محدودیت اینترنت در کشور،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

 

***

 

افزایش جست و جوی "مهاجرت" در گوگل همزمان با بررسی طرح "صیانت" اینترنت در مجلس

سرچ کلمه ی «مهاجرت» در ایران در پی اقدام مجلس برای تحدید اینترنت، افزایش یافت.

واکنش ها به طرح مجلس برای محدودیت اینترنت در کشور،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------