آخرین اخبار سیاسی

توماج صالحی،اخبار سیاسی،خبرهای سیاسی

توماج صالحی از یک اتهامش تبرئه شد

وکیل توماج صالحى⁩ اعلام کرد این خواننده رپ از اتهام نشر اکاذیب و تشویق به اعمال خشونت‌آمیز در رابطه با ویدیوی منتشرشده در آذرماه ۱۴۰۲ تبرئه…

دومین ضربه وزارت اطلاعات به سیا/ شناسایی ۱۷ جاسوس در مراکز حساس کشور



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزارت اطلاعات
مدیر کل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

 به گزارش فارس؛ مدیرکل ضدجاسوسی وزارت اطلاعات صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه از شناسایی و دستگیری ۱۷ جاسوس تربیت یافته سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) در داخل کشور خبر داد و گفت: احکام این جاسوسان صادر شده و برخی به عنوان مفسد فی‌الارض اعدام می‌شوند.

 

وی گفت: در تاریخ ۲۸ خرداد ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر آنکه وزارت اطلاعات موفق به کشف و شناسایی یک شبکه جاسوسی شده است. جاسوس‌های شناسایی شده شامل شاغلین مراکز حساس و حیاتی و همچنین بخش خصوصی مرتبط با این مراکز هستند که به عنوان پیمانکار یا مشاور در حال فعالیت بودند.

 

این مقام امنیتی با بیان اینکه این مراکز حساس و حیاتی شامل حوزه‌های اقتصادی، هسته‌ای، نظامی و سایبری کشور است، اظهار داشت: تعداد کل جاسوس‌های شناسایی شده ۱۷ نفر است که به صورت سلولی در ایران فعالیت می‌کرده و هیچکدام از این افراد با دیگری ارتباطی ندارشتند  و هر کدام با یک افسر سیا در ارتباط بودند.

 

وی در ادامه به بیان توضیحاتی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان سازمان اطلاعاتی آمریکا و جاسوسان ایرانی پرداخت و گفت: برخی از این افراد به واسطه سوء استفاده سیا از تقاضای ویزای امریکا در دام ویزا گرفتار شدند و در ازای اعطای ویزا به آنها پیشنهاد جاسوسی ارائه شده است. برخی دیگر نیز به واسطه حفظ یا تمدید انواع ویزای آمریکا از طرف سیا مورد فریب واقع شدند.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ادامه داد: سازمان اطلاعاتی آمریکا همچنین با تاسیس شرکت‌های جعلی و به بهانه استخدام متخصصین ایرانی در این شرکت‌ها یا تامین تجهیزات از خارج از کشور مبادرت به مراجعه اطلاعاتی به اتباع ایرانی کرده‌اند.

 

وی مراجعات مستقیم افسران سیا تحت عنوان دیپلماتیک به شهروندان ایرانی در حاشیه کنفرانس‌های علمی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی را از دیگر روش‌های برقراری ارتباط میان افسران اطلاعاتی با اتباع ایرانی برشمرد و گفت: در برخی موارد نیز مشاهده شده است که افسران سیا با معرفی خود به عنوان یک مامور اطلاعاتی آمریکایی و همچنین با ارسال ایمیل یا پیام از طریق شبکه‌های اجتماعی، از اعضای شبکه تشکیل شده دعوت به همکاری اطلاعاتی کرده‌اند.

 

افسران اطلاعاتی سرویس جاسوسی آمریکا برای موفقیت در پروسه جلب و استمرار همکاری شبکه جاسوسی خود در ایران متوسل به وعده‌های فریبنده‌ای از جمله اعطای ویزا و مجوز اقامت دائم در ایالات متحده و همچنین پول کرده‌اند. مهم‌ترین وعده‌ای که به شبکه جاسوسان ایرانی داده شد، وعده تامین امنیت آنها در ایران و خارج از کشور بود.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات تاکید کرد: تحقیقا در مورد همه 17 جاسوس شناسایی و دستگیر شده، هیچ کدام از وعده‌های سیا محقق نشده است و همه این جاسوسان به واسطه خیانتی که به کشور کرده‌اند، گرفتار شدند.

 

وی جمع‌آوری اطلاعات دارای طبقه بندی از مراکز مهم و همچنین انجام عملیات‌های فنی - اطلاعاتی را از ماموریت‌های محول شده به این شبکه جاسوسی عنوان کرد.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: تمامی افراد این شبکه جاسوسی دوره‌های پیچیده برقراری ارتباطات امن از داخل کشور با خارج را به وسیله ابزارهای مخصوص جاسوسی از سوی افسران سیا فرا گرفته بودند، همچنین تجهیزات فنی پیچیده‌ای برای جاسوسی در اختیار این افراد قرار گرفته بود. سیا جهت انتقال ابزار ارتباط امن و تجهیزات فوق پیشرفته جاسوسی برای شبکه خود در ایران از ناقل اطلاعاتی استفاده کرده است؛ ناقل‌ها عمدتا به شکل سنگ تهیه شده‌اند که وسایل مورد نیاز جاسوسان در آنها جاسازی می‌شود و جاسوس‌ها با روش‌هایی پیچیده ماموریت برداشتن آنها از نقاط مختلف شهری از جمله مناطق پارکی و نواحی کوهستانی را عهده‌دار می‌شدند.

 

وی با اشاره به اقدام سیا به جعل دولتی، اوراق هویتی شبکه جاسوسی خود در ایران افزود: سازمان اطلاعاتی آمریکا، همچنین اقدام به ارسال مدارک هویتی جعلی برای جاسوس‌های خود در ایران برای عملیات‌های خاص از طریق ناقل‌ها کرده‌اند. بررسی‌های سرویس ضد جاسوسی وزارت اطلاعات حاکی از آن است که مدارک جعلی به صورت ناشیانه‌ای توسط سیا، انجام شده که این اقدام جعل دولتی محسوب می‌شود. در پی کشف موضوع توسط ضد جاسوسی وزارت اطلاعات، دستور امحای همه مدارک موجود از سوی افسران سیا، برای جاسوس‌ها صادر شده است.

 

به گزارش ایسنا، مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات با اشاره به پیش‌بینی خط خروج اضطراری برای جاسوسان از سوی سازمان اطلاعاتی آمریکا خاطرنشان کرد: با وجود وعده تامین امنیت جاسوسان، سیا با پیش‌بینی احتمال شناسایی شبکه جاسوسی خود همچون سال ۹۲، اقدام به طراحی خط خروج اضطراری از کشور برای مواقع بحرانی و خطر کرده بود. بر این اساس جاسوس‌ها آموزش دیده بودند که با احساس خطر، طی هماهنگی با سیا و رساندن خود به نقطه‌ای از پیش تعیین شده در شهرهای مرزی، منتظر حضور رابط اطلاعاتی سیا در صحنه شوند و با هدایت وی از کشور خارج گردند که البته در این زمینه جاسوس‌هایی که قصد فرار اضطراری از کشور را داشتند، با اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان به جای ملاقات با رابط سیا در مرز، با رابط ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ملاقات کردند و نهایتا دستگیر شدند.

 

وی اضافه کرد: آموزش ویژه ضد بازجویی به جاسوس‌ها از دیگر تدابیر اتخاذ شده برای مواقع دستگیری بود که با مشاهده اشراف اطلاعاتی وزارت، توسط جواسیس، کارساز نشد و تمامی اعضای این شبکه جاسوسی به ارتباط خود با سیا اعتراف کردند.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه به سرنوشت جاسوس‌های دستگیر شده توسط دستگاه اطلاعاتی کشور اشاره کرد و گفت: افرادی که آگاهانه و عامدانه به کشور خود خیانت کردند و حاضر به جبران مافات نشدند را به دستگاه قضایی تحویل دادیم و چند روز پیش نیز سخنگوی قوه قضاییه از صدور احکامی برای این جاسوسان خبر داد که برخی از آنها به عنوان مفسد فی‌الارض معرفی و برخی دیگر نیز به حبس‌های درازمدت محکوم شدند. همچنین آن دسته از کسانی که با صداقت کامل با دستگاه اطلاعاتی کشور تعامل کردند و ندامتشان نیز ثابت شد، علیه آمریکایی‌ها مورد مدیریت اطلاعاتی قرار گرفتند.

 

وی در ادامه با اشاره به همکاری سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای متحد در این پرونده اظهار کرد: تجربه موفق تبادل با متحدین اطلاعاتی در سال ۹۲ باعث شد تا سرنخ‌های اطلاعاتی پرونده اخیر اعم از افسران سیا، سرنخ‌ و روش‌های مورد استفاده در این شبکه در اختیار سایر سرویس‌های اطلاعاتی قرار گیرد تا شکست جهانی مجددی برای سیا اتفاق بیفتد.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات همچنین به همکاری سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورهای آسیایی و اروپایی با سازمان اطلاعات آمریکا در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به بهره‌برداری سیا از برخی کشورهای اروپایی و آسیایی جهت برقراری ارتباط با منابع خود و همچنین با عنایت به اطلاع قبلی سرویس‌های اطلاعاتی این کشورها از موضوع، قطعا مسئولیت امر بر عهده این کشورها خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: با توجه به زمین‌گیر شدن سیا در اثر این شکست، طبیعی است که این سرویس اطلاعاتی مبادرت به ترمیم و بازسازی خود نماید که البته در این خصوص جامعه اطلاعاتی کشور نیز هوشیار و بیدار خواهد بود.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در ادامه نشست خبری خود، در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا فعالیت‌های این شبکه جاسوسی به نتیجه‌ای رسیده و خرابکاری از سوی آنها در مراکز مهم کشور انجام شده است، با بیان اینکه زمان شروع همکاری این جاسوس‌ها با سیا متفاوت بوده است، تصریح کرد: به دلیل اقدام عاجل سربازان گمنام امام زمان، این شبکه جاسوسی موفق به انجام خرابکاری یا اختلال در فعالیت‌های کشور نشد.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون پیشنهادی از سوی ایالات متحده آمریکا در خصوص تبادل این جاسوس‌ها انجام شده است، خاطرنشان کرد: افراد دستگیر شده همه از اتباع ایرانی هستند و به هیچ وجه بحث تبادل برای آنها مطرح نیست.

 

مدیرکل ضد جاسوسی وزارت اطلاعات در پاسخ به این پرسش که آیا در میان ۱۷ جاسوس دستگیر شده از مقامات و مسئولان بلندپایه کشور نیز حضور دارند، تاکید کرد: این افراد از متخصصان و کارشناسان کشور هستند و از مقامات محسوب نمی‌شوند.

 

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که این شبکه جاسوسی ارتباطی با شبکه جاسوسی دستگیر شده در سال ۹۲ دارد، گفت: بررسی این پرونده مربوط به سال ۹۷ بوده و کاملا با پرونده سال ۹۲ بی‌ارتباط است.

 

 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,وزارت اطلاعات

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------