آخرین اخبار سیاسی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر، پایان یافته| اسرائیل از موشک‌های دوربرد استفاده کرد

در پی پرواز چند شی ناشناس در اطراف پایگاه شکاری اصفهان و فعال‌شدن پدافند هوایی در بامداد جمعه سی ان ان از قول یک منبع اطلاعاتی منطقه‌ای…

نشست غیرعلنی مجلس درباره ارز ترجیحی/ حمایت «بهارستان» از تصمیم دولت برای اصلاح ارز ترجیحی



 ارز ترجیحی,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
نمایندگان مجلس نشست غیرعلنی را درباره وضعیت ارز ترجیحی در کشور و شرایط بازار آغاز کردند. 

گفته می شود وزیر جهاد کشاورزی از حاضران در این جلسه است.

 

خبرگزاری دولت اعلام کرد | حمایت «بهارستان» از تصمیم دولت برای اصلاح ارز ترجیحی

ایرنا نوشت : نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدام دولت و مجلس مبنی بر اصلاح ارز ترجیحی، حمایت کرده و آن را به نفع مردم و اصلاح وضعیت اقتصادی کشور دانستند.

 

پس از نوسانات ارزی در سال ۱۳۹۶، دولت اقدام به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی تحت عنوان ارز ترجیحی کرد که براساس این طرح بیش از ۷۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور برای واردات کالاهای اساسی با نرخ ۴۲۰۰ تومان اختصاص یافت.

 

اما نگاهی گذرا بر وضعیت اقتصادی ایران از فروردین سال ۱۳۹۷، میزان ناکارآمدی تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی را نشان می‌دهد و بسیاری از فعالان و کارشناسان اقتصادی نیز اعتقاد دارند که این سیاست از ابتدا غلط بوده و دولت باید نسبت به اصلاح آن اقدام می‌کرده است.

 

تجربه بیش از سه ساله تخصیص این ارز به دلیل رانت‌خیز بودن، خروج کالاهای وارداتی و خلق پایه پولی، مشکلات فراوانی را نه تنها برای دولت که برای فعالان اقتصادی نیز به وجود آورده است؛ مشکلاتی که ناکارآمد بودن این یارانه و عدم بهره‌مندی جامعه هدف از آن را نمایان می‌کند.

 

با وجود اینکه نرخ ارز برای واردات همواره ثابت بوده است، اما قیمت کالاها همراه با افزایش تورم، افزایش یافته است. بنابراین، ادامه دادن این روند نه تنها کمکی به اقتصاد کشور نمی‌کند، بلکه آثار و هزینه‌های سنگینی به بخش تولید کشور و هدر رفت منابع ارزی وارد می‌کند.

 

سر انجام پس از فراز و فرودهایی بر سر حذف با ادامه تخصیص این ارز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح روز ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰ با ۱۹۴ رأی موافق، لایحه حذف ارز ترجیحی را تصویب کردند و مقرر شد تا برای جبران زیان مصرف کننده برای کالاهای اساسی از طریق کالا برگ الکترونیکی یا از طرق جایگزین اقدام شود.

 

**معاون اول رئیس جمهور: یارانه نان و دارو حذف نمی‌شود

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در تشریح علل تاثیرگذار در تصمیم مجلس و دولت مبنی بر حذف ارز ترجیحی، گفت: برای سال ۱۴۰۰، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی در نظر گرفته شده بود که این رقم در مدت سه تا چهار ماه اول سال مصرف شد. بنابراین دولت یک لایحه دو فوریتی برای ساماندهی و جهت‌بخشی به ارز ترجیحی ارائه کرد که مجلس با فوریت آن مخالفت کرد و به سال ۱۴۰۰ نرسید ولی استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی‌ با درخواست دولت تا پایان سال ادامه یافت.

 

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یارانه نان و دارو به هیچ وجه حذف نمی‌شود، تصریح کرد: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته شده که طبق مصوبه مجلس باید به‌صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود ‌و برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از این اقدام دولت و مجلس مبنی بر اصلاح ارز ترجیحی، حمایت کرده و آن را به نفع مردم و اصلاح وضعیت اقتصادی کشور دانستند.

 

**حذف یارانه پنهان باعث تخصیص یارانه آرد به جامعه هدف می‌شود

علی اکبر علیزاده در گفت‌وگو با ایرنا یارانه پنهان اختصاص یافته به آرد و نان را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه عنوان کرد و گفت: حذف یارانه پنهان آرد برای جلوگیری از قاچاق آن به خارج از کشور، بهرمندی سودجویان از این یارانه و شفاف سازی در این حوزه اقدامی شجاعانه، قابل تقدیر و قابل حمایت است و باعث می‌شود تا یارانه آرد به جامعه هدف به صورت مستقیم پرداخت شود.

 

**حذف یارانه پنهان به نفع اقشار ضعیف ‌است

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز در این زمینه به ایرنا گفت: پرداخت یارانه‌ها با هدف کمک به اقشار آسیب پذیر انجام می‌شود اما واقعیت این است که اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمترین سهم را از این یارانه‌ها دارند. با شفاف شدن یارانه‌ها می‌توان اقدام به کمک بیشتر و بهتری به جامعه هدف برای پرداخت یارانه‌ها کرد.

 

**یارانه پنهان تنها به جیب حدود ۲۰۰ نفر می‌رود

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رییسه مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، با بیان اینکه یارانه پنهان متعلق به ۸۵ میلیون ایرانی است ولی تنها به جیب حدود ۲۰۰ نفر می‌رود، گفت: برای رفع هرگونه شائبه و ایجاد شفافیت در اقتصاد کشور باید یارانه‌ها به صورت شفاف و آشکار به طبقات ضعیف جامعه تخصیص یافته و به آنها پرداخت شود.

 

**۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی به نفع رانت‌خواران بود

حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز به ایرنا گفت: یارانه پنهان زمینه رانت و قاچاق را مهیا کرده است. اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد، باید در سال جاری ۲۰ میلیارد دلار ارز ترجیحی پرداخت می‌شد و بخش قابل توجهی از سود آن هم به جیب رانت‌خواران، دلالان و قاچاقچیان می‌رفت و به جای اینکه یارانه‌ها به مردم ایران اختصاص داده شود، به دست سواستفاده‌کنندگان می‌رسید.

 

** حذف یارانه پنهان به معنای حذف کامل یارانه آرد نیست

شهباز حسن‌پور بیگلری نایب رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه حذف یارانه پنهان به معنای حذف کامل یارانه آرد نیست، گفت: بلکه هدف تغییر در نحوه تخصیص یارانه در این بخش است تا یارانه به صورت مستقیم در اختیار مصرف کنندگان نهایی قرار گیرد. اصل شفاف‌سازی یارانه پنهان آرد از سوی دولت اقدامی قابل حمایت است چراکه این یارانه باید مستقیماً به دست مردم برسد.

 

** مجلس از تصمیم دولت برای حذف یارانه پنهان آرد حمایت می‌کند

حجت‌الاسلام احد آزادیخواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس درباره اصلاح تخصیص ارز ترجیحی و حذف یارانه پنهان به ایرنا گفت: مجلس از تصمیم دولت برای حذف یارانه پنهان آرد حمایت می‌کند؛ حذف یارانه پنهان آرد به معنای حذف یارانه آن نیست. بلکه در این فرایند یارانه پنهان به یارانه شفاف تبدیل شده و قرار است این یارانه در اختیار جامعه هدف قرار گیرد.

 

**رویکرد دولت و مجلس حل معضل یارانه‌های پنهان است

مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه رویکرد دولت و مجلس در فضای فعلی جامعه حل معضل یارانه‌های پنهان است، گفت: حذف یارانه‌های پنهان که مورد تاکید دولت است، می‌تواند به درمان مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.

 

** حذف یارانه پنهان آرد و ارز ترجیحی یک اصلاح جدی اقتصادی است

احمد امیرآبادی فراهانی عضو کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه حذف یارانه پنهان آرد و حذف ارز ترجیحی یک اصلاح جدی در حوزه اقتصاد است، گفت: دولت سیزدهم و آقای رییسی مسئولیت تحول اقتصادی را برعهده گرفتند، حذف یارانه پنهان آرد و حذف ارز ترجیحی اقدامی مهم و بزرگ است و باید از دولت در اجرای این طرح حمایت کرد.

 

** مجلس با اصلاح ارز ترجیحی موافق است

غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی مردم از جمله آرد، و مدیریت نظام یارانه‌ای امری مهم و ضروری است، ‌ گفت: مجلس و دولت با اصلاح ارز ترجیحی موافق هستند.

 

** وظیفه دولت اجرای درست مصوبه مجلس در اصلاح ارز ترجیحی است

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به ایرنا گفت: اعضای کابینه در اصلاح ارز ترجیحی برای اقلام اساسی از جمله آرد و نان باید نسبت به اجرای دقیق مصوبه مجلس اقدام کنند. به عبارتی مجلس و دولت موافق این اصلاح هستند که نمایندگان به آن رای دادند ولی باید مصوبه مجلس به صورت دقیق طبق متن بودجه اجرایی شود.

 

** دولت با اصلاح ارز ترجیحی دست دلالان را از اقتصاد کشور کوتاه می‌کند

محمد صفایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اصلاح تخصیص ارز ترجیح و حذف یارانه پنهان به ایرنا گفت: برخی افراد سودجو در موضوع تخصیص یارانه به کالاهای اساسی سوء استفاده می‌کنند، دولت با مدیریت صحیح ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌های پنهان دست دلالان و سودجویان را قطع خواهد کرد تا یارانه پنهان به اقشار کم درآمد اختصاص یابد.

حمایت مجلس و دولت از افزایش قیمتها,حمایت از حذف ارز دولتی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------