نورافکن رباتیک برق مورد نیاز فضانوردان را در کره ماه تامین می‌کند



نورافکن رباتیک،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک نوآوری جدید از شرکت «ماکسار» فعال در حوزه فناوری فضایی از آینه‌هایی برای بازتاب دادن نور خورشید به تجهیزات خورشیدی فعال در مناطق تاریک کره ماه استفاده خواهد کرد.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری «اسپیس»، این در حالی است که سازمان فضایی ناسا در نظر دارد در قالب برنامه «آرتمیس» تا سال ۲۰۲۵ فضانوردانی را در نزدیکی قطب جنوب ماه مستقر کند.

 

قطب جنوب ماه غنی از منابعی مانند یخ است اما همچنین در مدت‌های طولانی با نور کم یا حتی بدون نور خورشید است. این شرایط موجب می‌شود که تولید انرژی دشوار باشد و گزینه زیادی برای شارژ مجدد باتریها بخصوص در زمان استفاده از برق خورشیدی وجود نداشته باشد.

 

در این حال یک پروژه جدید شرکت ماکسار موسوم به «بازتاب‌دهنده نور» (Light Bender) قصد دارد این مشکل را از طریق استفاده از آینه‌های خودمتکی حل کند. این آینه‌ها بطور اتوماتیک نور را به سمت تجهیزات ضروری که ممکن است فضانوردان با خود به بخش های تاریک سطح ماه ببرند، بازتاب خواهند داد.

 

«شان دوگرتی» مهندس رباتیک و رئیس پروژه خم کننده نور می‌گوید: بخشی از این کاری که ما می‌کنیم از لحاظ مفهومی ساده است. اما جایی که کار پیچیده می‌شود انجام این کار بدون دخالت انسان است. ما در حال سرمایه گذاری روی خودکارسازی برای استفاده از رباتها برای سر هم کردن و استقرار مجموعه ای از بازتاب دهنده‌ها برای متمرکز کردن نور خورشید روی پنل خورشیدی در تاریکی هستیم. این کار در گذشته انجام نشده است.

 

پروژه بازتاب دهنده نور یک همکاری بین شرکت ماکسار و مرکز تحقیقاتی لانگلی سازمان ناسا است و قرار است در سال ۲۰۲۵ مورد آزمایش قرار گیرد. سازمان ناسا نیز مسئولیت طراحی ساختاری این پروژه و ماکسار نقش اصلی را در حوزه رباتیک دارد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------