نصب یک بخش ضروری در تلسکوپ جدید ناسا



اخبار,اخبار علمی,تلسکوپ جدید ناسا
تیم تحقیقاتی "تلسکوپ فضایی جیمز وب" (James Webb Space Telescope) ناسا با موفقیت توانستند یک بخش ضروری از این تلسکوپ را روی آن را نصب کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از ناسا وب، تلسکوپ فضایی جیمز وب(James Webb Space Telescope) به اختصار "JWST"، یک تلسکوپ فضایی است که قرار است جانشین تلسکوپ فضایی هابل شود.

 

این تلسکوپ فضایی وضوح و حساسیت بسیار بالایی را در مقایسه با تلسکوپ فضایی "هابل" داشته و امکان گستره وسیعی از تحقیقات در زمینه‌های نجوم و کیهان‌شناسی را ازجمله مشاهده برخی از وقایع و اجرام دوردست در جهان مانند شکل‌گیری و تکامل اولین کهکشان‌ها فراهم می‌کند.

 

اهداف دیگر این تلسکوپ شامل فهم چگونگی شکل‌گیری ستارگان و سیاره‌ها و تصویربرداری مستقیم از سیاره‌های فراخورشیدی و نواخترها  هستند.

 

ناسا به تازگی اعلام کرد که یک بخش ضروری را روی این تلسکوپ مستقر کرده است.

 

این برج قابل استقرار برای این ساخته شده که بین بخش بالا و پایین تلسکوپ یک فاصله بزرگ ایجاد کند.

 

در بخش بالای تلسکوپ آینه‌های طلایی و ابزارهای علمی قرار گرفته و در بخش پایین سیستم‌های نیروی محرک و الکترونیکی نسبتا گرم تلسکوپ تعبیه شده است.

 

با ایجاد فاصله میان این دو بخش، سیستم خنک‌کننده فعال و غیرفعال تلسکوپ وب می‌تواند آینه‌ها و حسگرهای خود را برای انجام عملیات علمی، خنک سازد.

 

طی آزمایش این بخش، برج در عرض چند ساعت ۱.۲ متر بالا کشیده شد.

 

این تلسکوپ باید بسیار سرد نگه داشته شود تا بتواند اشعه مادون قرمز را بدون تداخل دریافت کند، بدین منظور تلسکوپ در فضا در نزدیکی نقطه لاگرانژی خورشید قرار خواهد گرفت و یک آفتابگیر بزرگ، آینه و دیگر قطعات تلسکوپ را در دمای زیر منفی ۲۲۲۳ درجه سانتی‌گراد نگه می‌دارد.

 

تلسکوپ فضایی جیمز وب توسط ناسا و با مشارکت آژانس فضایی کانادا و آژانس فضایی اروپا توسعه داده می‌شود و به افتخار "جیمز ای. وب" که از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ به عنوان مدیر ناسا مشغول به کار بوده و نقش مهمی در برنامه فضایی آپولو داشته نام‌گذاری شده است.

 

پیش از این ناسا اعلام کرده بود که پرتاب این تلسکوپ در ماه مارس ۲۰۲۱ میلادی انجام می‌شود ولی شرایط بحرانی ناشی از شیوع کروناویروس در سراسر جهان سبب شده پرتاب تلسکوپ  جیمز وب به تاخیر بیفتد.

 

ناسا هنوز زمان جدید پرتاب این تلسکوپ را مشخص نکرده و تصمیم‌گیری زمان پرتاب در ماه آتی انجام خواهد شد.

 

ساخت این تلسکوپ ۹.۸ میلیارد دلار برای ناسا هزینه برداشته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------