فسیل یک میلیارد ساله‌ای که می تواند اولین حیوان چند سلولی باشد



فسیل یک میلیارد ساله‌،اخبار علمی،خبرهای علمی
یک ریزفسیل چند سلولی به قدمت شاید بیش از یک میلیارد سال در ارتفاعات اسکاتلند پیدا شده است که به باور محققان می تواند نخستین حیوان چند سلولی تاریخ زمین باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از نیو اطلس، دانشمندان آنچه ممکن است فسیل اولین حیوان چند سلولی زمین باشد را کشف کرده اند. این فسیل میکروسکوپی با قدمت یک میلیارد سال، شامل دو نوع سلول متمایز است که به طور بالقوه آن را به یک جد حیوانات پیشرفته تبدیل می کند.

 

سوابق نشان می دهد که حیات پس از تشکیل سیاره زمین نسبتاً سریع به وجود آمده اما برای مدتی طولانی در دوره ای که بعضا "میلیارد سال کسل کننده" نامیده می شود، تحت سلطه موجودات تک سلولی بوده است. تصور می شود که حدود 800 میلیون سال پیش همه چیز با ظهور حیوانات چند سلولی قبل از تنوع سریع در "انفجار کامبرین" که حدود 540 میلیون سال پیش رخ داده، هیجان انگیزتر شده است.

 

"انفجار کامبرین"(Cambrian explosion)  رویداد فرگشتی نسبتاً کوتاهی بود که در آغاز دوره کامبرین، نزدیک به ۵۴۲ میلیون سال پیش رخ داده و طی آن بسیاری از شاخه‌های اصلی حیوانات، همانگونه که فسیل‌ها نشان می‌دهند، پدید آمدند. 

 

فسیل یک میلیارد ساله‌،اخبار علمی،خبرهای علمی

اما اکنون دانشمندان یک ریز فسیل چند سلولی را کشف کرده اند که قدمت آن به یک میلیارد سال پیش برمی گردد و این چند صد میلیون سال زودتر از آن است که تاکنون تصور می شد حیوانات چند سلولی به وجود آمده اند. این فسیل جدید که در ارتفاعات شمال غربی اسکاتلند یافت شده است، به یک موجود کروی با دو نوع سلول کاملاً متفاوت تعلق دارد که محققان آن را "بیسلوم براسیری"(Bicellum Brasieri) نام نهاده اند.

 

پروفسور "پل استروتر" سرپرست این تیم تحقیق می گوید: زیست شناسان حدس زده اند که منشاء حیوانات شامل تلفیق و هدف گذاری مجدد از ژن های قبلی است که قبلاً در ارگانیسم های تک سلولی فرگشت یافته بودند. آنچه در این فسیل می بینیم نمونه ای از چنین سیستم ژنتیکی شامل چسبندگی سلول به سلول و تمایز سلولی است که قاعدتا باید نیم میلیارد سال بعد در ژنوم این حیوان گنجانده می شد.

 

"بیسلوم" به طور کلی اولین نمونه از حیات چند سلولی نیست، بلکه قدیمی ترین شواهد بیش از سه میلیارد سال قدمت دارند که شامل انبوهی از ارگانیسم های تک سلولی متعلق به بیش از 2 میلیارد سال پیش در کلونی های شبیه به چند سلولی در حال جابجایی هستند.

 

اما "بیسلوم" تاج قدیمی ترین عضو چند سلولی "همه زیان" رت بر سر گذاشته است. این گروه بزرگ شامل همه حیوانات و همچنین نزدیک ترین اقوام تک سلولی ها است، اما به طور خاص قارچ ها را شامل نمی شود. این بدان معناست که "بیسلوم" یک مهره کلیدی در انتقال بین موجودات تک سلولی و چند سلولی و اولین حیوان چند سلولی شناخته شده زمین تاکنون است.

 

جالب اینجاست که محل کشف "بیسلوم" یک دریاچه آب شیرین باستانی بوده است که نشان می دهد این مرحله مهم فرگشتی ممکن است همانطور که در حال حاضر تصور می شود در اقیانوس ها رخ نداده باشد.

 

این مطالعه در مجله Current Biology منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------