لایه ازون در گرمایش زمین نقش دارد



لایه ازون،اخبار علمی،خبرهای علمی
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که ازن ممکن است بیش از آنچه ما تصور می کنیم زمین را گرم کند. به باور کارشناسان، درک عملکرد این گاز می تواند به ما در مهار گرمایش زمین کمک کند.

به گزارش سیناپرس، یک تیم بین المللی از محققان می گویند تغییرات در سطوح ازن بالا و پایین اتمسفر عامل تقریباً یک سوم گرمایش مشاهده شده در آب های اقیانوسی هم مرز با قطب جنوب در نیمه دوم قرن بیستم بوده است.

 

بر این اساس اعلام شد که گرم شدن هوا به دلیل افزایش ازن در قسمت پایین جو ایجاد شد. ازن یک آلاینده خطرناک است و تحقیقات نشان می دهد که ممکن است نقش مهمی در ایجاد تغییرات آب و هوایی در سال های آینده داشته باشد.

 

دکتر مایکلا هگلین، نویسنده این مطالعه و دانشمند مطالعات اتمسفر در رابطه با موضوع فوق می ‌گوید: ازن نزدیک به سطح زمین برای مردم و محیط‌ زیست مضر است، بررسی های ما نشان می ‌دهد که این گاز تأثیر زیادی بر توانایی اقیانوس ‌ها در جذب گرمای اضافی از جو دارد. این یافته‌ها اهمیت تنظیم آلودگی هوا برای جلوگیری از افزایش سطح ازن و افزایش بیشتر دمای جهانی را نشان می‌دهد.

 

طی این پژوهش، محققان مدل‌ هایی را برای شبیه ‌سازی تغییرات در سطوح ازن در اتمسفر پایین و بالایی جو بین سال‌های ۱۹۵۵ و ۲۰۰۰  تجزیه و تحلیل کرده و سپس آنها را از سایر تأثیرات جدا و درک ضعیف فعلی از تأثیر آنها بر جذب گرمای اقیانوس جنوبی را مورد تحلیل قرار دادند.

 

محققان دریافتند که آب اقیانوس ها در عرض های جغرافیایی بالا به دلیل کاهش ازن در اتمسفر بالایی و افزایش آن در قسمت پایین جو، گرم می شود. این یافته ها نشان داد افزایش ازن در اتمسفر پایین باعث ۶۰ درصد از گرمایش اقیانوس جنوبی در طول دوره مورد مطالعه بود که  بسیار بیشتر از آنچه قبلا تصور می شد، است.

 

دکتر هگلین در این رابطه توضیح می دهد: ما مدتی است که می دانیم تخریب لایه ازن در جو بر آب و هوای سطحی در نیمکره جنوبی تأثیر گذاشته است. تحقیقات ما نشان داده است که افزایش ازن در قسمت پایین جو به دلیل آلودگی هوا، که عمدتاً در نیمکره شمالی رخ می دهد و به نیمکره جنوبی نشت می کند، یک مشکل جدی است.

 

گفتنی است ازن برای اولین بار در دهه ۱۹۸۰ هنگامی که یک حفره در اتمسفر فراز قطب جنوب کشف شد، مورد توجه عموم قرار گرفت. این آسیب ناشی از گازی است که در صنعت و محصولات مصرفی استفاده می شود. لایه اوزون پرتوهای خطرناک فرابنفش را از رسیدن به سطح زمین فیلتر می کند.

 

شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله Nature Climate Change منتشر شده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------