خطر انتقال میکروب های فضایی به زمین



میکروب فضایی،اخبار علمی،خبرهای علمی
سازمان فضایی ناسا و آژانس فضایی اتحادیه اروپا برنامه ای مشترک برای بازگرداندن نمونه‌ هایی از مواد سطح مریخ به زمین در دهه ۲۰۳۰ داشته و برای تحقق این موضوع با یکدیگر همکاری می ‌کنند. در این میان خطرات زیستی جدی نیز وجود دارد.

به گزارش سیناپرس، در پی اعلام جمع آوری و ارسال نمونه های سطحی از سنگ و خاک مریخ به زمین،  نگرانی‌ هایی در برخی بخش‌ ها ایجاد شده است که ممکن است چیزی بیش از سنگ و هوا را به زمین بازگردانیم. این سوال از سوی محققان مطرح می شود که آیا می ‌توانیم به طور ناخواسته زیست کره زمین را با میکروب‌های مریخ آلوده کنیم؟

 

تمایل علمی برای بازگشت نمونه مریخ واضح است. صخره‌ های ماه که بیش از نیم قرن پیش توسط فضانوردان آپولو به زمین بازگردانده شده‌اند، هنوز مورد مطالعه قرار گرفته و گنجینه ‌ای از اطلاعات ارزشمند درباره ترکیب، تاریخ و شکل‌ گیری ماه به شمار می روند.

 

 در حالی که اکنون ۲۵ سال است که در سطح مریخ حضور دائمی داشته ‌ایم، دانشمندان مشتاق هستند تا قطعات بکر مریخ را در آزمایشگاه مطالعه کنند. به هر حال، آزمایشگاه ‌های ما روی زمین بسیار پیشرفته ‌تر از هر چیزی هستند که بتوانیم در یک مریخ ‌نورد آن ها را تجمیع کنیم. همچنین می ‌توان نمونه‌ ها را برای تجزیه و تحلیل با فناوری پیشرفته ‌تر در آینده نگه داشت.

 

برنامه اعزام دو فضاپیمای پیک به مریخ در اواخر دهه ۲۰۲۰ برای جمع ‌آوری نمونه ‌هایی از سنگ ‌ها، خاک و جو مریخ است که توسط مریخ‌ نورد استقامت که در حال حاضر روی سطح مریخ حرکت می ‌کند، جمع‌آوری شده است. بر این اساس قرار است یک فضاپیما در همان نزدیکی فرود آمده و نمونه‌ ها را از مریخ نورد منتقل و سپس یک فضاپیمای دیگر آن ها را در اوایل دهه ۲۰۳۰ به زمین منتقل کند.

 

ناسا در این رابطه می‌ گوید: این سوال که آیا نمونه‌ های مریخ می‌توانند برای محیط زیست زمین خطری ایجاد کنند، توسط چندین گروه مختلف از متخصصان علمی در چندین دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

گزارش‌ های این مساله، احتمال بسیار کمی را نشان می ‌دهد که نمونه‌ های جمع ‌آوری‌شده از مناطق مریخ، مانند نمونه‌هایی که توسط استقامت کاوش شده‌اند، حاوی یک خطر بیولوژیکی برای بیوسفر ما باشند.

 

باید این موضوع را درنظر گرفت که زمین مرتباً توسط شهاب سنگ هایی هدف قرار داده شده و هیچ مدرکی دال بر آلودگی ناشی از این موضوع وجود ندارد.

 

طبق گزارش آژانس فضایی روسیه، احتمال اینکه یک ذره استریل نشده بزرگتر از 0.0002 میلی متر در محیط زمین با بازگشت نمونه منتشر شود، کمتر از یک در میلیون است. از سوی دیگر ما حتی نمی دانیم که آیا حیاتی در مریخ وجود دارد یا خیر.

 

با این وجود تمهیدات متعددی برای پیشگیری از وجود احتمالی ذرات آلوده در نمونه های مریخ وجود داشته و قرار است این نمونه ها ابتدا کاملا استریل شده و سپس به زمین وارد شوند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------