ناسا جزئیاتی از فرایند «جستجوی زندگی» در مریخ را منتشر کرد



زندگی در مریخ،اخبار علمی،خبرهای علمی
آژانس فضایی آمریکا (ناسا) شب گذشته جزئیات فرایند آوردن حدود 30 نمونه از سطح مریخ به زمین در سال 2030 میلادی را براساس برنامه ای که شامل ارسال دو هلی کوپتر جدید به این سیاره سرخ می شود، اعلام کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از اسکای نیوز، ربات مریخ نورد پرسورنس که یک سال و نیم پیش روی مریخ فرود آمد، تاکنون توانسته یازده نمونه سنگ را استخراج کند اما آوردن آنها به زمین برای بررسی امکان وجود حیات در گذشته در این سیاره، بسیار مهم و پیچیده است و به گام های متعددی نیاز دارد.

 

ناسا تاکنون برای اعزام یک مریخ نورد دیگر به این سیاره برای انتقال نمونه های جمع آوری شده پرسورنس به یک فرودگر مجهز به موشک کوچک به مدار در سال 2031 برنامه ریزی می کرد اما این برنامه تغییر کرده و از مریخ نورد دوم صرف نظر کرده و پرسورنس را که عملکرد خوبی داشته، مامور انتقال مستقیم آن نمونه ها به خوردوی صعود به مریخ کرده است.

 

نمونه ها با استفاده از بازوهای رباتیکی که آژانس فضایی اورپا ساخته، گرفته می شود و طبق برنامه ریزی اولیه در خودروی فرودگر قرار می گیرد.

 

اما اگر مریخ نورد پرسورنس نتواند برای اجرای این ماموریت حرکت کند، ناسا یک راه حل احتیاطی جایگزین را نیز اندیشیده است.

 

خوردوی فرودگر که قرار است تابستان 2028 بلند شود و اواسط 2030 به مریخ برسد، علاوه بر موشک کوچک و بازوی رباتیک، دو هلیکوپتر کوچک را نیز بر پشت خود حمل خواهد کرد.

 

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، در حال حاضر هلیکوپتر اینجینوتی که عملکردش فراتر از انتظارات بوده است، روی سطح مریخ حضور دارد زیرا به جای پنج پروازی که قرار بود انجام دهد، تاکنون 29 سورتی پرواز را انجام داده است.

 

دو هلیکوپتر جدید کمی سنگینتر خواهند بود و مجهز به چرخ هایی هستند که به آنها اجازه می دهد روی سطح حرکت کنند و همچنین بازوی کوچکی دارند که به آنها اجازه می دهد نمونه هایی را که هرکدام تا 150 گرم وزن دارند، حمل کنند.

 

پرسورنس  در این حالت، نمونه ها را روی سطح قرار می دهد تا دو هلی کوپتر آنها را حمل کنند و ظرف چند روز جلوی خودروی فرودگر قرار دهند تا بازوی رباتیکی که می تواند تا دو متر امتداد داشته باشد، آنها را حمل کند و  به موشک کوچک بسپارد.

 

هنگامی که نمونه ها در فضا هستند، به مدارگردی که قبلا در مجاورت مریخ قرار داده می شود، منتقل خواهد شد و قرار است در سال 2027 میلادی، از زمین بلند شود و هنگامی که نمونه ها در فضاپیما قرار گرفتند، مدارگرد به سمت زمین حرکت می کند و در سال 2033 در صحرای یوتا فرود می آید.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------