آغاز سومین مرحله‌ی حفاری توسط "مریخ نورد کنجکاوی" + تصاویر



اخبار علمی - آغاز سومین مرحله‌ی حفاری توسط "مریخ نورد کنجکاوی" + تصاویر

محققان ناسا از آغاز سومین مرحله حفاری مریخ‌نورد "کنجکاوی" در سیاره سرخ خبر دادند و گفتند که این مریخ نورد کنجکاوی با ارسال تازه ترین تصویر از خودش به اهالی زمین سلام کرد.


به گفته ی کارشناسان تصویر موزاییکی و جدید کنجکاوی از ترکیب چند ده عکس درست شده که توسط دوربین MAHLI در پس زمینه کوه شارپ گرفته شده است.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


این کاوشگر ۲۱ ماه زمینی است که به کنکاش و جستجو در سیاره سرخ می پردازد که البته پیش از این نیز کنجکاوی عکسی از زمین و ماه و همچنین در تاریخ ۳۱ فروردین ۹۳ نخستین تصویر از سیارک وستا و سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس در آسمان مریخ را ثبت و به زمین ارسال کرد.

تصویر پایین که در حقیقت منعکس کننده‌ی نخستین نما از سیارک‌ها در آسمان سیاره‌ای دیگر است حاصل ۱۲ثانیه نوردهی با دوربین علمی"MastCam" کاوشگر کنجکاوی است که در آن وستا و سرس به شکل دو رگه‌ی نوری کم‌فروغ به چشم می‌خورند.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


در این عکس که توسط دوربین علمی"MastCam" کنجکاوی گرفته شده، سیاره‌ی کوتوله‌ی سرس در بالا سمت راست ، سیارک وستا در بالا سمت چپ ، دیموس قمر مریخ در پایین سمت راست، فوبوس قمر دیگر مریخ در سمت چپ مریخ و همچنین سیاره‌ی مشتری و سیاره‌ی زحل نیز قابل مشاهده هستند.

این مریخ‌نورد با استفاده از ابزارهای پیشرفته قصد دارد این بار خرده سنگ‌ها و خاک‌سیاره سرخ را تا اواخر هفته‌جاری مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و در این جست‌وجوی شگفت‌انگیز، گردوغبارهای به جای مانده روی سنگ‌های مورد آزمایش را کاملاً برطرف خواهد کرد تا تصویر واضح‌ تری از مواد ساختاری این سیاره مشاهده و تجزیه شود.

اخبار , اخبار علمی,تصاویری از مریخ نورد کنجکاوی,مراحل حفاری در مریخ


عکس بالا را دوربین روی دکل کنجکاوی (Mastcam) به ثبت رسانده است. کاوشگر کنجکاوی ناسا تا جایی که می توانسته بازوی روباتیکش را بر روی ورقه ی ماسه سنگی که در مرکز این عکس می بینید دراز کرده تا به فرمان گروه دانشمندان و به کمک ابزارهای روی بازو و دکلش، بخشی از ورقه سنگی به نام"وینجینا"(Windjana)  را برای مته کاری بررسی کند.

ملیساریس از اعضای تیم علمی مریخ‌نورد "کنجکاوی" در مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفت: با استفاده از تجهیزات پیشرفته حفاری بسیاری از سنگ‌ریزه‌ها همراه رنگ واقعی صخره‌ها و ماسه سنگ‌ها مشاهده خواهند شد. برخی تخته‌سنگ‌ها از بافت متفاوتی تشکیل شده‌اند و حاوی عناصر و مواد خاصی هستند.

وی در ادامه افزود: با تکمیل تحقیقات میدانی آثار و شواهد بافت شیمیایی و وجود آب در سطح زیرین این سیاره به اثبات می‌رسد.

 

اخبار علمی - باشگاه خبرنگاران / ناسا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------