5 راز ناشناخته از قطب شمال



 

اگرچه اکثر مردم ترجیح می دهند اوقات فراغت خود را در مناطق خوش آب و هوا سپری کنند اما قطب شمال بهشت رویایی علاقمندان به کسب اطلاعات و اکتشافات جدید است.

به گزارش گروه خواندنی های باشگاه خبرنگاران، برخی فکر می کنند که قطب شمال مکانی دور افتاده است؛ بدون هیچ گونه حیات یا ارزشی. اما باید توجه کرد که این منطقه سرشار از ویژگی های خاص و ناشناخته است که هر ساله هزاران نفر را برای اکتشاف و مشاهده این رویدادهای جالب، به این منطقه بسیار سرد می کشاند. برخی از ویژگی های جالب این منطقه به شرح زیر است:

منطقه ای سرشار از کربن

مرکز تحقیقات جغرافیایی دنیا تخمین زده اند که 25 درصد از کل کربن موجود در کره زمین در قطب شمال وجود دارد. این مقدار چیزی حدود 800 میلیون تن می شود که در صورت استخراج، منبع گران قیمت و مهمی برای دنیای صنعتی امروز محسوب می شود.

حیواناتی بدون ساعت درونی

وضع خاص تابش آفتاب در قطب شمال و طول شب و روز وضع خاصی برای حیوانات ایجاد کرده است. مثلا گوزن شمالی موجود در این منطقه، ساعت درونی ندارد و گوزن های نر تقریبا کاری به ساعات شبانه روز ندارند.

راز ناشناخته از قطب شمال, روبرت پیری

به طور معمول بدن پستانداران (از جمله انسان) تحت تاثیر یک ریتم 24 ساعته است که متاثر از دوره های روشنی – تاریکی است. اما در قطب شمال در کل تابستان شب ها نیز مانند روز روشن است و در زمستان، روزها مانند شب تاریک و همین امر این ریتم روشنی- تاریکی را از بین برده است لذا برخی حیوانات قطب شمال ساعت درونی شان را از دست داده اند.

حیوانی با زندگی عجیب

حیوانی به نام Onychiurus arcticus در قطب شمال وجود دارد که می تواند با سرمای بسیار سخت قطب شمال کنار بیاید. این حیوان وقتی هوا به شدت سرد می شود تمام آب بدنش را از دست می دهد و به شکل کاملا خشک و چروک منتظر هوای بهتری می ماند. وقتی تنها مقدار کمی آب به این موجود برسد،‌ این حیوان کوچک دیگر بار به زندگی باز می گردد.

راز ناشناخته از قطب شمال, روبرت پیری

معدن آهن آسمانی

یکی از سه شهاب سنگ بزرگ موجود بر روی کره زمین در این منطقه وجود دارد. این شهاب سنگ در گرونلند در قطب شمال قرار دارد و 91 درصد از آن را آهن تشکیل داده و مردم بومی قطب شمال از آهن موجود در آن برای ساختن نیزه و چاقو استفاده می کنند.

عشق عجیب به قطب شمال

روبرت پیری (1845- 1920) یکی از معروفترین محققین قطب شمال است. این دانشمند با همسرش نه بخاطر علاقه و محبت بلکه به دلیل دیگری ازدواج کرده است:‌ "این خانم کمتر از دیگران جلوی او را برای سفر به قطب شمال می گرفته و مزاحم کارش نمی شده است!"/باشگاه خبرنگاران

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------