انسان به ماه باز نخواهد گشت



 

انسان به ماه باز نخواهد گشت/ تلاش اوباما برای پایان پروژه بازگشت به ماه

 

 

 

انسان به ماه باز نخواهد گشت/ تلاش اوباما برای پایان پروژه بازگشت به ماه

 

 

مقامات دولتی آمریکا اعلام کردند باراک اوباما در تلاش است به تدریج برنامه بازگشت به ماه سازمان ناسا را غیر فعال کرده و این سازمان را به مسیری تازه هدایت کند.

 


یکی از مقامات کاخ سفید روز پنجشنبه تایید کرد ناسا در هفته آینده و زمانی که بودجه دولت پیشنهاد خواهد شد بودجه مازاد ۵.۹ میلیارد دلاری را برای پنج سال دریافت خواهد کرد که بخشی از این بودجه صرف افزایش طول عمر ایستگاه فضایی بین المللی تا سال ۲۰۲۰ شده و بخشی از آن به منظور جلب توجه شرکتهای خصوصی برای ساخت فضاپیماهای شخصی برای انتقال فضانوردان به ایستگاه پس از بازنشستگی شاتلها صرف خواهد شد.

 


پول موجود در بودجه ریاست جمهوری به اندازه ای نخواهد بود که بتواند پروژه بازگشت به ماه سازمان ناسا را که توسط جرج بوش پایه گذاری شد به اتمام برساند. به بیانی دیگر اوباما قصد دارد به این تلاش به ماه بازگشتن تلاشی که در حال حاضر ۹.۱ میلیارد دلار هزینه صرف آن شده است پایان بخشد.

 


جهت دهی به سازمان ناسا به مدت چند ماه و به منظور بررسی هیئت بررسی مستقل کاخ سفید معلق نگاه داشته شده است و تصمیم نهایی اوباما روز دوشنبه و همزمان با اعلام پیشنهاد بودجه سال ۲۰۱۱ به صورت رسمی اعلام خواهد شد.

 


با این حال این مقام رسمی کاخ سفید متوقف شدن پروژه بازگشت به ماه جرج بوش را امری قطعی می داند که این اتمام نیز با اختصاص نیافتن بودجه به این پروژه رخ خواهد داد.

 


ساخت فضاپیماها با اهداف تجاری، افزایش ۵ ساله طول عمر ایستگاه و افزایش انعطاف پذیری اکتشافات فضایی انسان که به معنی انجام ماموریتهای اکتشافی به اخترنماهای نزدیک زمین یکی از قمرهای مریخی و یا بازدیدی مختصر از کره ماه خواهد بود، گزینه های برتری هستند که جایگزین طرح بازگشت به ماه بوش خواهند شد.

 


به گفته "جان لوزدن" یکی از اعضای کمیته مشاور کمپین فضایی اوباما آنچه ماموریت بازگشت به ماه را از بین می برد افزایش طول عمر ایستگاه فضایی است و این به آن معنی است که برنامه بازگشت انسان به ماه تا سال ۲۰۲۰ میلادی از بین خواهد رفت زیرا امکان ادامه حیات ایستگاه در حالی که فضانوردان دوباره به کره ماه قدم می گذارند وجود نخواهد داشت اما با این حال اهمیت اکتشافات از بین نرفته و ماموریتها تحقیقاتی ناسا ادامه خواهند داشت.

 


بر اساس گزارش سی بی سی، برنامه بوش برای بازگشت به ماه در سال ۲۰۰۳ میلادی و پس از فاجعه فضاپیمای کلمبیا که منجر به مرگ هفت فضانورد ناسا شد، اعلام شد که در پی آن برنامه هایی به منظور ساخت کپسول اوریون و راکت آرس انجام گرفت.

 


ناسا تا کنون ۳.۵ میلیارد دلار را صرف ساخت آرس و ۳.۷ میلیارد دلار را صرف ساخت اوریون کرده است و دیگر ماموریتهای کره ماه هزینه ای در حدود دو میلیارد دلار در بر داشته اند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------