بیماریهای غیرواگیر عامل60درصدمرگها



 

بیماریهای غیرواگیرعامل ۶۰ درصد از مرگها و موارد بستری در بیمارستانها است .

 

 

بماری غیرواگیرعامل بیشتر مرگها

 

 

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نتایج مرحله اول مطالعه قند و لیپید تهران نشان داد که بیش از ۶۰ درصد موارد بستری شدن در بیمارستان ها و مرگ ها، ناشی از ابتلا به بیماری های غیر واگیر است.

 


دکتر "فریدون عزیزی" صبح سه شنبه در جریان تشریح مطالعه قند و لیپید تهران، گفت: نتایج مرحله اول این مطالعه حاکی از شیوع بسیار بالای عوامل خطر ساز یعنی پرفشاری خون (۲۴%)، اضافه وزن و چاقی (۶۳%)، اختلالات چربی خون (۵۴%)، بیماری دیابت (۱۱%) و مصرف سیگار (۱۴%) در شهروندان تهرانی بود و نشان داد که بیش از ۶۰% موارد بستری در بیمارستان ها و مرگ و میر افراد ناشی از بیماری های غیر واگیر است.

 


عزیزی گفت: مطالعه قند و لیپید تهران یک مطالعه گسترده در حوزه بهداشتی است که برای نخستین بار در کشور با همت پژوهشکده تحقیقات غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام شده است.

 


وی افزود: در این مطالعه محققان از سال ۱۳۷۷ به بررسی عوامل خطر ساز بیماری های غیرواگیر در شهروندان ساکن شرق کلان شهر تهران پرداخته و در حال حاضر مرحله پیگیری چهارم آن آغاز گشته است.

 


عزیزی خاطر نشان کرد: در چند دهه اخیر با توسعه شهر نشینی ، ارتقای وضعیت بهداشت عمومی ، کنترل قابل توجه بیماری های عفونی و نهایتا افزایش طول عمر به همراه تغییر در ساختار سنی جامعه به سمت پیر شدن، کشور ما به شدت با افزایش آمار بیماری های غیر واگیر مانند بیماری های قلبی عروقی، دیابت ، سرطان ها و غیره مواجه شده است.

 


وی تاکید کرد: شیوع بالای عوامل خطر ساز بیماری های غیر واگیر مانند بالابودن قند و چربی های خون، پرفشاری خون ، مصرف دخانیات و چاقی ریشه در اتخاذ شیوه زندگی صنعتی و شهرنشینی و ابتلا به برخی عادات نامناسب در زندگی آحاد جامعه دارد.

 


رییس پژوهشکده متابولیسم و غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در طرح ملی قند و لیپید پنج هزار خانوار هر چهار سال یک ‌بار برای بررسی به مرکز مراجعه می‌کردند،‌ گفت: در نتیجه مرحله اول این مطالعه برای نخستین بار در کشور هرم غذایی طراحی شد و دیده شد که هرم غذایی ما به سمت قند و چربی می رود که این اشتباه است.

 


عزیزی با بیان اینکه مرحله دوم این طرح از سال ۸۱ آغاز و یک سوم افراد تحت مداخلات اصلاح شیوه زندگی قرار گرفتند، افزود: بر اساس نتایج بررسی‌ها، دستورالعملی برای اجرا در سایر مناطق تدوین شد.

 


وی دانشگاه‌های علوم پزشکی زنجان، یزد و فارس را دانشگاه‌های همکار در این طرح برشمرد و یادآور شد: نتیجه مداخلات کاهش شیوع دیابت و کاهش یک سومی سندرم متابولیک بود.

 


رییس پژوهشکده متابولیسم و غدد درون ریز دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشگیری از اختلالات ناشی از کمبود ید، انجام مطالعه آزمایشی، غربالگری کم کاری مادرزادی تیرویید، پیشگیری از بروز بیماری‌های غیرواگیر در قالب اجرای طرح بررسی قند و لیپید را از برنامه‌های کلان این مرکز تحقیقاتی عنوان کرد.

 


عزیزی گفت: در پی دستیابی به نتایج مرحله اول این مطالعه، مرحله دوم این طرح یعنی "برنامه بهبود شیوه زندگی به منظور کاهش عوامل خطرساز بیماری های غیرواگیر و پیامدهای آن " در بخشی از ساکنان منطقه ۱۳ تهران آغاز شد.

 


وی بهبود عادات و رفتارهای غذایی، افزایش میزان فعالیت بدنی مناسب و کاهش مصرف دخانیات را از اهداف این مرحله برشمارد.

 


عزیزی خاطر نشان کرد: این برنامه سطوح متفاوت اجتماع از خانواده گرفته تا مدارس و اصناف و اماکن اجتماع مردم نظیر مساجد و تکایا را در بر می گیرد و با اتخاذ رویکردهای گوناگون سعی در اجرای هرچه جامع تر مداخلات بهداشتی برای نیل به اهداف مهم خود دارد.

 


وی توانمندسازی اقشار مختلف جامعه و بهره گیری و استفاده از ظرفیت های موجود طبقات متفاوت اجتماع، نهادها و سازمان های منطقه ای و محلی را از رویکردهای عمده اصلاح شیوه زندگی در این برنامه خواند.

 


رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، کسب جایزه از کشور کویت در زمینه پیشگیری از بیماریهای متابولیک و جایزه ناکاتاکی از فدراسیون انجمن‌های تیرویید آسیا و اقیانوسیه را از جمله افتخارات پژوهشکده متابولیسم و غدد درون ریز این دانشگاه برشمرد.

 


عزیزی از دستاوردهای پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم به چاپ ۸۲۱ مقاله در این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ فقره از این مقاله ها به زبان انگلیسی بوده و در مجلات آی.اس.آی چاپ شده اند.

 


وی چاپ ۳ کتاب به زبان انگلیسی و ۲۱ کتاب به زبان فارسی و نیز انتشار دو مجله که یکی به زبان انگلیسی است را از دیگر دستاوردهای این پژوهشکده عنوان کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------