انواع دستگاه خشک کن میوه



انواع دستگاه خشک کن میوه, دستگاه خشک کن میوه, دستگاه میوه خشک کن

دستگاه خشک کن میوه

 

معرفی انواع دستگاه میوه خشک کن

دستگاه خشک کن میوه و سبزی از آن دسته دستگاه های پرکاربرد می باشد که با هزینه های گوناگون می توان آنها را خریداری کرد. برای آشنایی بیشتر با این دستگاهها همراه بیتوته باشید.

یک دستگاه میوه خشک کن چندین سبد و یک درپوش دارد. منبع تغذیه مجهز به المنت حرارتی و فن می باشند. با استفاده از انرژی برق، المنت ها داغ شده و با استفاده از فن حرارت و گرما به طور یکنواخت در همه طبقات دستگاه میوه خشک کن پخش می شود و میوه ها بدون اینکه پخته شوند آب خود را از دست می دهند و به آهستگی خشک  می شوند، با خشک شدن آب میان بافتی دیگر جایی برای رشد میکروب، قارچ و کپک ها باقی نمی ماند.

 

از میوه های خشک می توان به عنوان یک خوراکی سالم و مقوی در طول سال از آن استفاده کرد. همچنین می توان به عنوان یک  تغذیه عالی در کیف مدرسه کودکان خود قرار دهیم. در حقیقت با استفاده از میوه خشک کن می توانیم به آسانی انواع چیپس میوه را تهیه کنیم و در فصل های گوناگون سال از آن استفاده کنیم.

 

یکی از مزیت های استفاده از دستگاه میوه خشک کن پیشگیری از هدر رفتن آنها می باشد. شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که بعضی اوقات با پوسیدگی میوه ها روبرو می شوید و به دنبال راهکاری می باشید تا از  هدر رفتن آنها پیشگیری کنید.

 

این راهکار کمک می کند تا مواد مغذی و ویتامین ها ی میوه ها حفظ شود و ارزش غذایی خود را داشته باشند.

 

دستگاه‌های خشک‌کن میوه طبق نوع سوخت مصرفی، منبع تولید گرما، نوع تکنولوژی، ابعاد و ظرفیت در دسته‌بندی‌های گوناگون قرار می‌گیرند.

 

انواع دستگاه خشک کن میوه, دستگاه خشک کن میوه,انواع دستگاه خشک کن میوه در کاربرد های مختلف

انواع دستگاه خشک کن میوه

 

انواع میوه خشک کن ها

میوه خشک کن ها با توجه به نوع جریان هوایی که به وجود می آورند به دو نوع تقسیم می شوند: جریان عمودی و جریان افقی. بعضی از دستگاههای میوه خشک کن به طور طبقات دایره ایی شکل هستند و طبقات بر روی هم قرار می گیرند.

 

در این نوع از دستگاه ها منبع تولید انرژی گرمایی اغلب در کف قرار می گیرد و در دستگاه هم در بالای طبقات قرار می گیرد. از جمله معایب این نوع از دستگاه ها هم همین است زیرا برای برداشتن طبقات زیرین باید همه طبقات بالایی را از از جای خود حرکت دهید تا به آن دسترسی داشته باشید.

 

در دستگاه هایی که با جریان افقی حرارت کار می کنند منبع تولید حرارت در پشت دستگاه قرار دارد و در ضمن سبد ها به صورت کشویی بر روی هم قرار می گیرند و در دستگاه از پهلو باز می شود. از این رو دسترسی به هر طبقه به طور کاملا مجزا از هم می باشد.

 

انواع دستگاه خشک‌کن میوه بر اساس منبع تولید گرما

سیستم‌های گرمایشی در دستگاه میوه‌خشک کن با هم فرق دارند و عبارتند از: گازوئیلی، برقی، گازی و زغال‌سنگ. متداولترین و پرکاربردترین نوع سیستم گرمایشی در دستگاه‌های خشک کن گازی یا گازوئیلی است؛ استفاده از این دستگاه‌ها در بیشتر شهرهای ایران از نظر اقتصادی با صرفه‌تر است.

 

ابعاد دستگاه‌ میوه‌خشک‌کن گازی بزرگتر از دستگاه‌های برقی است؛ از این رو دستگاه‌های گازی برای مصارف صنعتی و استفاده در تولیدی‌ها مناسب‌تر هستند. از طرفی دستگاه‌های برقی هم به علت ابعاد و ظرفیت پایین‌تر، مصرف برق کمتری دارند و برای مصارف خانگی یا استفاده در تولیدی‌های کوچک استفاده می شوند.

 

دقت کنید که نوع سوخت مصرفی تفاوتی در کیفیت محصول تولیدی به وجود نمی آورد و همه دستگاه‌ها از کیفیت یکسانی برخوردارند. همین طور بدنه این دستگاه‌ها از عایق حرارتی درست شده‌است که باعث کاهش مقدار اتلاف انرژی و سوخت مصرفی می‌شود.

 

انواع دستگاه خشک‌کن میوه بر اساس ظرفیت

دستگاه‌ میوه‌ خشک‌کن با توجه به نوع محصول، میزان ورودی، ابعاد، ظرفیت و عملکرد با یکدیگر فرق داشته و در سه دسته اصلی صنعتی، نیمه‌صنعتی و خانگی قرار می‌گیرند. 

 

دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی

دستگاه خشک‌کن صنعتی متناسب با مقدار ورودی می‌تواند به طور کابینی یا تونلی ساخته شود. این دستگاه‌ها برای کسب‌وکارهایی با میزان ورودی بالا و تناژ صنعتی ایده‌آل هستند؛ با افزودن تعداد کابین‌ها می‌توان ظرفیت دستگاه‌های صنعتی را بالا برد.

 

انواع دستگاه خشک کن میوه, دستگاه خشک کن میوه,انواع دستگاه خشک کن میوه در کاربرد های مختلف

انواع دستگاه خشک کن میوه در سایز ها و کاربرد های مختلف

 

دستگاه‌ خشک‌کن میوه صنعتی به شیوه انجماد (تصعیدی)

در دستگاه خشک‌کن میوه انجمادی برای خارج کردن آب میوه از فرآیند تصعید یخ آب استفاده می‌شود؛ این فرآیند صدمه کمتری به محصول وارد کرده و نتیجه نهایی از کیفیت بالایی خواهد داشت. 

 

دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی کابینی

این دستگاه‌ها به جز خشک‌ کردن میوه برای خشک کردن سبزیجات، قارچ، گیاهان دارویی و… مورد استفاده قرار گرفته و با توجه به استفاده راحت، ابعاد متناسب و هزینه مقرون به صرفه تر خواهد بود.  با توجه به نوع احتیاجات کاربران می‌توان ظرفیت دستگاه را از راه افزایش تعداد کابین‌ها (یک، دو، سه کابین) را بالا برد. برای تولید گرما در این دستگاه‌ها از سیستم‌های گازوئیلی، گازی یا برقی استفاده می‌شود.

 

دستگاه خشک‌کن صنعتی مایکرو

در این دستگاه‌ها همان گونه که از اسم شان پیداست از امواج مایکرو برای خروج آب و خشک‌کردن میوه‌ها استفاده می‌شود. دستگاه خشک کن میوه مایکرو هم مثل دیگر انواع دستگاه‌های صنعتی سرعت بالایی دارند و برای تناژ بالا توصیه می‌شود.

 

البته میزان برق مصرفی در این دستگاه بالا بوده و امکان دارد برای ساخت و اجرای آن هزینه بالایی احتیاج داشته باشد.

 

دستگاه خشک‌کن میوه نیمه صنعتی

دستگاه‌های خشک‌کن میوه نیمه صنعتی بهترین انتخاب برای مصرف های خانگی و کارگاه‌هایی کوچکتر هستند که تصمیم به راه‌اندازی خطوط تولید چیپس میوه و سبزیجات خشک را دارند. این دستگاه‌ها در ابعاد گوناگون در بازار وجود دارند و اندازه و آپشن‌های موجود در قیمت آن اثرگذار است. برای کار با این دستگاه کافی است میوه‌ها را درون کابین ویژه قرار دهید، دستگاه با تولید حرارت متناسب با نوع محصول میوه‌ها را خشک می‌کند.

 

انواع دستگاه خشک کن میوه, دستگاه خشک کن میوه,دستگاه خشک‌کن میوه صنعتی

دستگاه خشک‌کن صنعتی مایکرو

 

دستگاه‌ خشک‌کن میوه خانگی

دستگاه میوه‌ خشک‌کن خانگی در مصارف خانگی مورد استفاده قرار گرفته و انواع میوه و سبزیجات را به طور یکنواخت خشک می‌کند. این دستگاه دارای پایه و چرخی است که به کمک آن‌ها می‌توان دستگاه را به آسانی جابجا کرد. مونتاژ و اجرای این دستگاه خیلی راحت بوده و به آسانی به وسیله کاربر در خانه انجام می‌شود. مقدار انرژی مصرف دستگاه خشک‌کن خانگی خیلی پایین است و همچنین کیفیت محصول نهایی بالا خواهد بود.

 

انواع دستگاه خشک کن میوه, دستگاه خشک کن میوه,دستگاه خشک‌کن صنعتی مایکرو

دستگاه‌ خشک‌کن میوه خانگی

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------