انتخاب یک نام شگفت‌انگیز برای سیارک مورد هدف کاوشگر ناسا



سیارک  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
سیارکی که توسط فضاپیمای «لوسی» ناسا قرار است مورد کاوش قرار بگیرد نام شگفت‌انگیزی دریافت کرده است. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، با «دینکینش»(Dinkinesh) آشنا شوید. سیارک کوچک کمربند اصلی که در ماه نوامبر سال میلادی جاری توسط فضاپیمای لوسی مورد بازدید قرار خواهد گرفت.

 

اولین سیارکی که توسط فضاپیمای لوسی ناسا مورد بازدید قرار گرفت، سرانجام نامگذاری شده است. این سیارک کوچک در کمربند اصلی سیارک‌ها میان مریخ و مشتری قرار دارد و نام «دینکینش» یا «ድንቅነሽ» را از آن خود کرده است که در زبان اتیوپی به معنای «شما شگفت‌انگیز هستید»، است.

 

دینکینش در سال ۱۹۹۹ کشف شد، اما مانند میلیون‌ها سیارک دیگر کمربند اصلی، نامی به آن داده نشد و تنها زمانی که مدارش به خوبی مشخص شد، یک شماره دریافت کرد. این سیارک که ابتدا با نام موقت خود به عنوان «۱۹۹۹ VD۵۷» شناخته می‌شد، بعدها با نام ۱۵۲۸۳۰ وارد فهرست شد. و یک نام جدید مناسب تنها زمانی پیشنهاد شد که این سنگ به عنوان هدفی برای ماموریت لوسی ناسا انتخاب شد.

 

علاقه‌مندان به تکامل ممکن است با نام دینکینش آشنا باشند زیرا این نامی جایگزین برای اسکلت فسیل شده «Australopithecus afarensis» معروف به «لوسی» است که در سال ۱۹۷۴ در اتیوپی کشف شد.

 

کیت نول(Keith Noll)، دانشمند پروژه لوسی در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا، می‌گوید: این ماموریت به خاطر لوسی نامگذاری شد، زیرا همانطور که آن فسیل درک ما از تکامل انسان را متحول کرد، ما انتظار داریم که این ماموریت، انقلابی در درک ما از منشا و تکامل منظومه شمسی ایجاد کند.

 

دینکینش اولین مورد از یک تور بازدید از سیارک‌ها برای فضاپیمای لوسی خواهد بود که در روز یکم نوامبر ۲۰۲۳ به این سیارک می‌رسد. این سیارک در ابتدا بخشی از تور ۱۲ ساله لوسی نبود که طی آن از ۹ سیارک دیگر نیز بازدید می‌شود، و اسم آن در ماه ژانویه اضافه شد.

 

دینکینش از آن جهت به برنامه سفر لوسی اضافه شد که اپراتورهای فضاپیما فکر می‌کنند که این سیارک کوچک می‌تواند برای آزمایش سیستم مبتکرانه ردیابی پایانه این کاوشگر مورد استفاده قرار گیرد. این سیستم به لوسی این امکان را می‌دهد تا از سیارک‌هایی که با سرعت بالا از کنار آنها می‌گذرد، به‌طور دقیق تصویربرداری کند.

 

دینکینش کمتر از نیم مایل(زیر یک کیلومتر) قطر دارد و قبل از اینکه فضاپیمای لوسی ماموریت علمی اصلی خود را برای بررسی سیارک‌های تروجان سیاره مشتری که پیش از این کاوش نشده‌اند، آغاز کند، می‌توان آزمایشی عالی از قابلیت‌های تصویربرداری پرسرعت لوسی با استفاده از این سیارک انجام داد.

 

ستاره‌شناسان بر این باورند که سیارک‌های تروجان بقایای فسیل شده اجرامی هستند که سیارات منظومه شمسی را بیش از ۴.۵ میلیارد سال پیش تشکیل داده بوده‌اند.

 

هال لویسون(Hal Levison)، دانشمند سیاره‌شناسی در موسسه تحقیقات جنوب غربی(SwRI)  و محقق اصلی لوسی، در مورد دینکینش می‌گوید: این واقعا یک سیارک کوچک است. برخی از افراد تیم با محبت از آن با عنوان دینکی(Dinky) یاد می‌کنند. ما انتظار داریم که به عنوان یک سیارک کوچک کمک بزرگی برای ماموریت لوسی باشد.

 

بازدید از دینکینش تنها آزمایشی برای ابزارهای دقیق لوسی نخواهد بود. محققان همچنین در مورد آنچه که می‌توان از خود سیارک آموخت هیجان زده هستند. این سیارک کوچکترین جرم کمربند اصلی است که تاکنون توسط یک کاوشگر فضایی کشف شده است.

 

از نظر اندازه، دینکینش در واقع بیشتر شبیه یک سیارک نزدیک به زمین است تا یک جرم کمربند اصلی، زیرا این سیارک‌ها بزرگ‌تر هستند. اخترشناسان امیدوارند که این سنگ بتواند به آنها کمک کند تا بفهمند که سیارک‌ها چگونه از موقعیت خود بین مشتری و مریخ خارج شده و به سیاره ما نزدیک‌تر می‌شوند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------