ماژلان؛ تلسکوپی روی زمین، قوی‌تر از جیمز وب | بودجه جدید ۲۰۵ میلیون دلاری برای کشف اسرار تاریخی کیهان



ماژلان ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
برنامه تلسکوپ بزرگ ماژلان (GMT)، با مزیت‌هایی چون وضوح فضایی چهار برابری نسبت به جیمز وب به عنوان قوی‌ترین تلسکوپ موجود جهان، با توجه به دریافت یک بودجه جدید ۲۰۵ میلیون دلاری احتمالا تا سال ۲۰۲۹ تکمیل شود. 

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه دیلی میل، یکی از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های جهان در حال ساخت که ادعا می‌شود قوی‌ترین نسبت به سایر تلسکوپ‌های موجود خواهد بود؛ با دریافت بودجه ۲۰۵ میلیون دلاری سرعت شتابانی در تکمیل ساخت خود خواهد گرفت.

 

صحبت از تلسکوپ غول پیکر زمینی۱۲ طبقه‌ای ماژلان (GMT) است. GMT مخفف (Giant Magellan Telescope) به معنای «تلسکوپ بزرگ ماژلان» است. این تلسکوپ در حال ساخت، به دانشمندان این امید را می دهد که بیشتر از هر زمان دیگری به فضا با جزئیات بیشتری نگاه کنند چرا که ده برابر منطقه جمع‌آوری نور و چهار برابر وضوح فضایی (تفکیک پذیری فضایی) تلسکوپ فضایی جیمز وب، مزیت خواهد داشت.

 

این تلسکوپ عظیم نسبت به تلسکوپ‌های موجود که قرار است اولین نور خود را در سال ۲۰۲۹ ببیند، مزیت‌های فنی دیگری هم دارد. به عنوان نمونه آینه‌های هفت بخشی‌ آن که در توسان، آریزونای آمریکا در حال ریخته‌گری هستند، دارای قطر کلی ۲۴.۹۹ متری خواهند بود.

ماژلان ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

مقایسه وضوح فضایی از یک تصویر یکسان، وضوح فضایی مورد انتظار تلسکوپ GMT (سمت راست) و تلسکوپ جیمز وب (سمت چپ)

 

لیزا کیولی، مدیر مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیت‌سونیان، یکی از مؤسسات بنیان‌گذار ساخت این تلسکوپ می‌گوید: «تلسکوپ GMT درک ما از کیهان را از طریق فناوری نوآورانه جدید خودش همراه با یک سایت درجه یک جهانی در شیلی متحول خواهد کرد.» گفتنی است که تلسکوپ عظیم زمینی ۱۲ طبقه‌ای ماژلان یا همان GMT، در رصدخانه لاس کامپاناس، یک مرکز نجوم در کشور شیلی مستقر خواهد شد. کیولی همچنین اضافه می‌کند: «این تلسکوپ به برخی از بزرگترین سوالات بشر در مورد اولین ستاره‌ها، اولین کهکشان‌ها، اسرار ماده تاریک، انرژی تاریک و سیارات فراخورشیدی مناسب برای زندگی پاسخ خواهد داد.»

 

روند ساخت این تلسکوپ قدرتمند چندین سال است که به لطف کنسرسیوم بین‌المللی به نام «سازمان تلسکوپ بزرگ ماژلان» به پیش می‌رود. این کنسرسیوم شامل تعهداتی از چندین مؤسسه در آمریکا و همینطور چندین موسسه دیگر از کشورهای کره جنوبی، استرالیا، برزیل، فرانسه، ایتالیا و شیلی است.

 

دکتر والتر ماسی، رئیس هیات مدیره تلسکوپ بزرگ ماژلان و مدیر سابق بنیاد ملی علوم در آمریکا، در بیانیه‌ای اشاره می‌کند که مشارکت‌های اخیر شرکای سرمایه‌گذاری در تلسکوپ بزرگ ماژلان، همگی‌شان موجب درنوردیده شدن مرزهای نجوم هستند، آینده را به واقعیت تبدیل می‌کنند و به ما اجازه می‌دهند به برخی از اهداف کلیدی علمی از جمله به پاسخ این پرسش دیرینه و مهم مبنی بر اینکه «آیا ما در کیهان تنها هستیم»؛ برسیم.

ماژلان ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

 تصویری گرافیکی شامل برخی از تفاوت‌های کلیدی بین تلسکوپ زمینی GMT با ساختار ۱۲ طبقه‌ای در سمت چپ و تلسکوپ فضایی جیمز وب در سمت راست

 

اریک آیزاکس، رئیس مؤسسه علمی کارنگی می‌گوید: «شش بنیانگذار هم‌فکر تلسکوپ بزرگ ماژلان با یکدیگر همکاری کردند تا شکاف مالی بین منابعی که برای ساخت تلسکوپ جذب کرده‌ایم و آنچه برای تکمیل آن نیاز است را کاهش دهند.»

 

رابرت شلتون، رئیس تلسکوپ GMT نیز در بیانیه‌ای می‌گوید: «تامین بودجه ساخت تلسکوپ واقعاً یک تلاش مشترک از سوی بنیانگذاران است. این امر منجر می‌شود به ساخت بزرگترین آینه‌های جهان، تلسکوپ غول‌پیکری که آنها را نگه می‌دارد و هم‌سطح می‌کند و همینطور یک ابزار علمی که به ما امکان می‌دهد تا تکامل شیمیایی ستارگان و سیارات را به گونه‌ای بی‌سابقه و بی‌نظیر در طول تاریخ، بررسی کنیم.»

 

ساختار ۱۲ طبقه‌ای تلسکوپ ابتدا در کارخانه (Ingersoll Machine Tools) واقع در راک‌فورد، ایلینوی آمریکا ساخته شده و در ادامه روند ساخت هفت آینه اصلی در آزمایشکاه آیینه‌ای (Richard F. Caris Mirror Lab) در آریزونا پیگیری می‌شود. همینطور لازم به ذکر است که یک ابزار علمی بسیار مهم این تلسکوپ یعنی «طیف‌نگار فروسرخ نزدیک» آن توسط دانشگاه تگزاس آستین، ساخته خواهد شد.

 

ماژلان ,اخبار علمی ,خبرهای علمی

نمایی از هفت‌ آیینه اصلی تلسکوپ GMT در حال ساخت 

گفتنی است که در حال حاضر ساخت یک سایت تاسیسات با مساحت ۳هزار و ۷۱۶متر مربعی در راک‌فورد، ایلینوی برای ساخت ساختار تلسکوپ کامل شده و تولید اولین آینه ثانویه تطبیقی تلسکوپ در فرانسه و ایتالیا هم در حال انجام است. سایت اصلی تلسکوپ بزرگ ماژول (GMT) در شیلی که در ارتفاع تقریبی ۲ هزار و ۵۱۶ متری  از سطح دریا قرار دارد، برای مرحله بعدی ساخت و ساز و ریختن فونداسیون آماده می‌‍شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------