سیارک قاتل در مسیر زمین | زمان احتمال برخورد مشخص است؟



   سیارک,اخبار علمی ,خبرهای علمی
براساس یک مطالعه تحقیقاتی جدید، یک سیارک که قاتل سیاره نامیده می‌شود و روزی می‌تواند از مسیر زمین عبور کند که توسط ستاره شناسان در تابش خیره‌کننده خورشید مشاهده شد. 

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیویورک پست، براساس یافته‌های منتشر شده در مجله Astronomical، سه سیارک نزدیک به زمین (NEA) که قبلا ناشناخته بودند، درون منظومه شمسی کشف شدند که یکی از آنها بزرگ‌ترین جرم بالقوه خطرناک کشف شده در ۸ سال گذشته است.

 

اسکات شپرد، نویسنده اصلی مقاله و ستاره شناس، در بیانیه مطبوعاتی آزمایشگاه NOIR که این یافته‌ها را در روز دوشنبه اعلام کرده، گفت: بررسی‌های ما در مدار زمین و زهره برای یافتن سیارک‌ها است. ما تاکنون ۲ سیارک بزرگ نزدیک به زمین را پیدا کرده‌ایم که قطری در حدود یک کیلومتر دارند، سیارک‌هایی در این حجم و اندازه را ما «قاتلان سیاره» می‌نامیم.

 

خیلی دور، خیلی نزدیک

در بیانیه مطبوعاتی آمده است که یکی از سیارک‌ها که AP7 2022 نام دارد، تقریباً یک و نیم کیلومتر وسعت دارد و می‌تواند در آینده در مسیر زمین قرار بگیرد. شپرد گفت: درحالی‌که مسیر دقیق آن نامشخص است، این سیارک هم‌اکنون خیلی دور از زمین است. شپرد معتقد است که یک سیارک نزدیک به زمین که یک کیلومتر یا بزرگ‌تر است، تأثیر مخربی بر زندگی خواهد داشت.

 

این سیاره سال‌ها توسط گردوغبار و آلاینده‌های موجود در جو، خنک شده است. در واقع گردوغبارها مانع از برخورد نورخورشید به سطح این سیارک‌ها شده است. شپرد پیش‌بینی ناخوشایندی از احتمال برخورد این سیارک با زمین دارد. او گفت: این برخورد یک رویداد انقراض دسته ‌جمعی شکل خواهد داد؛ چیزی که میلیون‌ها سال است که روی زمین دیده نشده است. دقیقا به همین دلیل است که این سیارک را قاتل سیاره می‌نامیم. چون اگر یکی از این سیارک‌ها با زمین برخورد کند، باعث نابودی کل سیاره خواهد شد. چنین رخدادی برای آینده زمین ترسناک است و اصلا شبیه چیزی نیست که قبلا متصور بودیم.

 

اما تریسی بکر، دانشمند سیاره‌شناسی که در این مطالعه شرکت نداشت، گفت: به‌گفته تایمز احتمال بسیار کمی وجود دارد که این سیارک در کوتاه‌مدت با سیاره زمین برخورد کند. به‌گفته آزمایشگاه NOIR، دو سیارک دیگر به نام‌های LJ4 2021 و  PH27 2021 در شرایط امنی به دور مدار زمین می‌چرخند.

 

به‌گفته آزمایشگاه NOIR، تشخیص سیارک‌ها در این منطقه دشوار است؛ زیرا بین زمین و زهره قرار دارند، جایی که تابش خیره‌کننده خورشید آنها را از دید ستاره شناسان پنهان می‌کند. اخترشناسان فقط شبانه ۱۰ دقیقه فرصت دارند تا حین مبارزه با پس زمینه درخشان خورشید به منطقه نگاه کنند.

 

شپرد در این‌باره گفت: احتمالا تنها چند NEA با اندازه‌های مشابه برای یافتن، باقی مانده است و این سیارک‌های کشف‌ نشده بزرگ، احتمالا مدارهایی دارند که بیشتر اوقات آنها را در مدارهای زمین و زهره نگه می‌دارد. تاکنون فقط حدود ۲۵ سیارک با مداری کاملا در میان مدار زمین کشف شده‌اند، چرا که رصد منظومه در نزدیکی تابش خیره‌کننده خورشید، کار بسیار دشواری است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------