تغییر در شبکه‌های مغزی عامل کاهش قدرت شناخت در سنین بالا است



 اخبار علمی ,خبرهای علمی,
پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی نشان دادند که تغییر در شبکه‌های مغزی می‌تواند به کاهش قدرت شناخت در سنین بالا منجر شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از مدیکال‌اکسپرس، نواحی عملکردی مغز به مرور زمان و با افزایش سن، بیشتر به هم متصل می‌شوند و تمایز آنها به خصوص آن دسته از نواحی مغز که با گسترش توجه و شناخت در ارتباط هستند، دشوار خواهد بود. پژوهشگران دانشکده پزشکی "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا در بررسی جدید خود تلاش کردند تا به درک کاهش شناختی مغز ناشی از افزایش سن کمک کنند.

 

پروفسور "ژوآن هلن ژو"(Juan Helen Zhou)، عصب‌پژوه دانشگاه دوک گفت: ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که سن ساکنان آن در حال افزایش است؛ در نتیجه، درک تغییرات مغز برای کاهش سن شناختی آن، موضوعی مهم و ضروری به شمار می‌رود.

 

مغز انسان، شبکه‌های عصبی جداگانه‌ای را شامل می‌شود که اتصالات درونی محکمی دارند و پژوهشگران بر این باورند که افزایش سن، با کاهش عملکرد این شبکه‌های عصبی در ارتباط است.

 

پژوهشگران به سرپرستی پروفسور ژو و پروفسور "مایکل چی"(Michael Chee)، از پژوهشگران دانشگاه دوک، داده‌هایی را از ارزیابی‌های عصب‌روان‌شناسی(Neuropsychology) و "اف‌ام‌آرآی"(fMRI) مغز ۵۷ بیمار بزرگسال جوان و ۷۲ بزرگسال مسن گردآوری کردند.

 

مغز هر کدام از بزرگسالان مسن طی چهار سال، دو یا سه بار اسکن شد. ارزیابی‌های عصب‌روان‌شناسی، توانایی شرکت‌کنندگان را در پردازش سریع اطلاعات، تمرکز توجه، یادآوری اطلاعات شفاهی و برنامه‌ریزی برای وظایف آزمایش کردند. همچنین از اسکن اف‌ام‌آرآی برای بررسی نحوه اتصال نواحی مغز استفاده شد.

 

دکتر "جوآنا چانگ"(Joanna Chong)، پژوهشگر دانشگاه دوک و نویسنده ارشد این پژوهش، روش‌هایی را برای تبدیل تصاویر اف‌ام‌آرآی به تصاویر گرافیکی ابداع کرده است که می‌توانند اتصالات درون مغز هر فرد را نشان دهند. او پس از ابداع این روش‌ها، شبکه‌های عملکردی مغز شرکت‌کنندگان جوان و مسن را با یکدیگر مقایسه کرد.

 

پژوهشگران، تغییرات صورت گرفته در شبکه‌های مغز شرکت‌کنندگان را که بر توانایی‌های شناختی آنها مؤثر است، ردیابی کردند. با افزایش سن هر فرد، شبکه‌های مغزی مرتبط با شناخت، کارایی خود را در انتقال اطلاعات از دست می‌دهند و آسیب‌پذیرتر می‌شوند.

 

ژو افزود: پژوهش ما می‌تواند به درک تغییرات صورت گرفته در شبکه‌های مغز و شناسایی کاهش شناختی ناشی از افزایش سن کمک کند. این پژوهش موجب می‌شود تا بررسی‌های آینده برای شناسایی افراد مسنی که در معرض خطر اختلالات مغزی ناشی از افزایش سن هستند، ساده‌تر صورت بگیرند و راهبردهایی برای حفظ عملکرد شناختی مغز ارائه شوند.

 

پروفسور "پاتریک کیسی"(Patrick Casey)، از پژوهشگران این پروژه گفت: افزایش سن، یک عامل خطرناک است که می‌تواند در بروز بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های مغز و اعصاب مؤثر باشد و مقامات دولتی سراسر جهان، نگران پیامدهای ناشی از افزایش سن و تأثیر آنها بر مردم هستند. انجام دادن چنین پژوهش‌هایی می‌توانند نقشی حیاتی در کمک به حفظ سلامت مردم داشته باشند.

 

هدف پژوهشگران این است که در مراحل بعد، نحوه تأثیر عوامل گوناگون مانند ژنتیک و مشکلات قلبی- عروقی را بر تغییرات شبکه‌های مغزی بررسی کنند.

 

یافته‌های این پژوهش، در "Neuroscience" به چاپ رسید.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------