ساخت اولین اطلس هولوگرافیک مغز



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, مغز
محققان دانشگاه کیس وسترن آمریکا با همکاری محققان شرکت مایکروسافت توانستند اولین اطلس هولوگرافیک از مسیرهای آکسونی مغز انسان را بسازند. 

به گزارش ساینس دیلی، آکسون‌ها رشته‌های بلند و باریکی هستند که از نورون‌ها بیرون آمده و پیام‌های الکتریکی را از جسم سلولی نورون به بیرون هدایت می‌کنند.

 

تمرکز این تحقیقات بر تجسم بصری و دقیق مسیرهای آکسون‌ها در مغز انسان بوده است. مسیریابی آکسون‌ها یک حوزه تحقیقاتی است که به بررسی چگونگی دستیابی آکسون‌ها به اهداف صحیح در مغز می‌پردازد.

 

به اعتقاد محققان این اطلس سه‌بعدی سنگ بنای یک سیستم راهبری هولوگرافیک برای تحریک عمقی مغز خواهد بود و به همین علت آن را HoloDBS نام‌گذاری کرده‌اند. نتایج این تحقیقات، کاربردهای علمی، بالینی و آموزشی بسیاری داشته و موجب همکاری نزدیک متخصصات علوم اعصاب و متخصصان تصویربرداری مغز خواهد شد.

 

در این تحقیقات اطلاعات ارزشمندی که در طول چند دهه در منابع مختلف گردآوری شده است، به یکدیگر مرتبط شده و با استفاده از آن یک ساختار بصری سه‌بعدی و تعاملی ساخته شده است. کاربران این اطلس با استفاده از فناوری HoloLens که توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافته است، می‌توانند اطلس پویانمایی را مشاهده کنند یا تنها ارتباطات آکسونی موجود در آن را مورد بررسی قرار دهند. تاکنون بیش از ۱۰۰ متخصص علوم عصبی نسخه آزمایشی این فناوری را مورد استفاده قرار داده‌اند.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Neuron منتشر شده است.

 

 

 ایرنا 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------