تغییر فرایند پیری در سنین ۳۴، ۶۰ و ۷۸ سالگی



 اخبار علمی ,خبرهای علمی, فرایند پیری
محققان دانشگاه استنفورد دریافتند علائم پیری در جریان خون در سنین ۳۴، ۶۰ و ۷۸ سالگی تغیرات قابل توجهی را نشان می‌دهند. 

به گزارش ساینس دیلی، در این تحقیقات میزان ۳ هزار پروتئین موجود در پلاسمای ۴۲۶۳ داوطلب بین ۱۸ تا ۹۵ ساله اندازه‌گیری و مشخص شد ۱۳۷۹ پروتئین بر اساس سن داوطلبان دستخوش تغییر قابل توجهی می‌شوند. با وجود این، محققان تنها با اندازه‌گیری میزان ۳۷۳ پروتئین توانستند سن داوطلبان را با دقت بسیار زیادی تشخیص دهند. البته با اندازه‌گیری ۹ پروتئین نیز می‌توان سن داوطلبان را با دقت قابل قبولی، پیش‌بینی کرد.

 

تغییر میزان پروتئین‌ها در جریان خون نشان‌دهنده شروع، تغییر و توقف فرایندهای مختلف زیستی است. محققان دریافتند این تغییرات در میزان پروتئین‌ها به مرور ایجاد نمی‌شوند و معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهند. علاوه بر این مشخص شد تغییر میزان پروتئین‌ها به نحو هماهنگی در تعداد زیادی از آن‌ها رخ می‌دهد و این پدیده در سنین ۳۴، ۶۰ و ۷۸ سالگی قابل مشاهده است. در نتیجه می‌توان گفت بدن در این سنین، برنامه‌ریزی زیستی خود را به میزان قابل توجهی تغییر می‌دهد.

 

محققان امیدوارند با بررسی نحوه وقوع این تغییرات بتوانند راهکارهایی را برای توقف، معکوس یا تغییر نحوه وقوع آن‌ها بیابند و از این طریق، روش‌های جدیدی را  برای مقابله با پیری توسعه دهند.

 

به گفته محققان یکی دیگر از کاربردهای اطلاعات به دست آمده از این تحقیقات، ارزیابی نحوه اثرگذاری داروها بر بدن و فرایند پیری آن است.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Medicine منتشر شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------