ابداع فناوری جدید برای تولید سلول های فوتوسنتز



 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی,سلول های فوتوسنتز
محققان از ابداع فناوری جدیدی برای تولید سلول های فوتوسنتز نیمه ترکیبی خبر داده اند که با استفاده از آنها می توان دی اکسیدکربن هوا را با استفاده از انرژی خورشیدی جذب کرد.

به گزارش فارس به نقل از نیواطلس، فوتوسنتز یکی از موثرترین و مفیدترین واکنش های شیمیایی طبیعت است که دانشمندان همیشه در تلاش برای تقلید از آن بوده اند. محققان موسسه مکس پلانک برای اولین بار روشی برای تقلید از فوتوسنتز با استفاده از سلول های زنده ابداع کرده اند.

 

در این روش از فوتوسنتز برای پاکسازی دی اکسیدکربن موجود در هوا با استفاده از انرژی خورشیدی بهره گرفته می شود. در درون برگ های گیاهان اندامک های ریزی به نام کلروپلاست جاسازی شده اند که ابزار انجام فوتوسنتز هستند. آنها نور خورشید را جذب می کنند و با مصرف آب و دی اکسیدکربن جمع آوری شده از محیط مولکول هایی را تولید می کنند که توسط گیاه به عنوان انرژی مصرف می شود.

 

موسس مکس پلانک توانسته با تولید کلورپلاست های مصنوعی در ابعاد گسترده از این فرایند تقلید کند. البته هدف از این کار چندان تولید انرژی نبوده و نکته اصلی حذف دی اکسیدکربن از هوا بوده است. محققان برای تقلید از این روند ابتدا تیلاکوئیدها را از اسفناج جدا می کنند که بخشی فعال از سیستم فوتوسنتز است. سپس یک ماژول متابولیک مصنوعی به نام CETCH را به این مجموعه می افزایند که متشکل از 18 کاتالیست زیستی است که می توانند دی اکسیدکربن را با کارآیی بیشتر از گیاهان جذب کرده و از طبیعت حذف کنند.

 

پژوهشگران امیدوارند که استفاده از این روش به کاهش آلاینده های زیست محیطی و حذف گازهای گلخانه ای و به خصوص دی اکسیدکربن از جو کره زمین که می تواند پیامدهای خطرناکی داشته باشد، کمک کند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------