آزمایش دی‌.ان‌.ای پایانی برای اختلافات بر سر اصالت کریستف کلمب



کریستف کلمب,اخبار علمی ,خبرهای علمی
محققان اسپانیایی برای حل اختلاف نظرها در مورد زادگاه و ریشه‌ی واقعی "کریستف کلمب" رویکردی جدید اتخاذ کرده‌اند. 

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، فرضیه‌های مختلفی در مورد زادگاه واقعی کریستف کلمب وجود دارد برخی معتقدند او پرتغالی یا اسپانیایی است در حالی که اکثریت دانشمندان باور دارند او متعلق به ایتالیا است.

 

خوزه آنتونیو لورنته(José Antonio Lorente) دانشمند اصلی تحقیقات دی‌ان‌ای(DNA) در دانشگاه گرانادا (Granada) می‌گوید: از نظر ما در مورد ایتالیایی بودن او هیچ شکی وجود ندارد اما ما می‌توانیم داده‌هایی ارائه کنیم تا گمانه‌زنی‌های دیگر را پایان دهیم.

 

بسیاری از مورخان باور دارند که کلمب در سال ۱۴۵۱ در جنوا(Genoa) (شهری در ایتالیا) متولد شد.

 

دانشگاه گرانادا در جلسه‌ای، طرفداران نظریه‌های جایگزین را دور هم جمع کرد. آلفونسو سانز(Alfonso Sanz) نویسنده‌ی نوپای تاریخ که معتقد است کلمب در منطقه‌ی Espinosa de Henares در مرکز اسپانیا متولد شده است می‌گوید: امیدوارم این تحقیقات ما را به یک نتیجه‌ی واحد برساند که آن نیز این است که کلمب یک نجیب‌زاده‌ی اسپانیایی بوده و نه ملوانی از جنوا.

 

نتایج نهایی بررسی دی‌ان‌ای توسط آزمایشگاه‌های مستقل در اروپا و آمریکا در ماه اکتبر منتشر می‌شود. این آزمایش‌ها بر روی نمونه‌های کوچکی که دانشمندان معتقدند بقایای کلمب، پسرش فرناندو و برادرش دیه‌گو است انجام خواهد شد.

 

اولین نمونه‌ در سال‌های ۲۰۰۴-۲۰۰۵ جمع‌آوری شده است و اکنون بررسی‌های دی‌ان‌ای پس از ۱۶ سال از سر گرفته می‌شود.

 

کلمب در سال ۱۵۰۶ در شهر وایادولید(Valladolid) در اسپانیا از دنیا رفت. او می‌خواست در جزیره‌ی هیسپانیولا(Hispaniola) که امروزه بین جمهوری دومنیکن و هائیتی مشترک است به خاک سپرده شود. بقایای وی در سال ۱۵۴۲ به آن‌جا منتقل شد. سپس در سال ۱۷۹۵ به کوبا و در سال ۱۸۹۸ به شهر سویل فرستاده شد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------