ناسا ۵ هزار خرس آبی و ۱۲۸ بچه ماهی به فضا ارسال می‌کند



ناسا  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در حال آماده‌سازی مقدمات برای ارسال حدود پنج هزار خرس آبی و ۱۲۸ بچه ماهی مرکب به فضا است. 

به گزارش ایرنا از پایگاه اینترنتی ساینس الرت، این حیوانات هفته آینده در قالب بیست و دومین مأموریت تأمین بار اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) ارسال می شوند.

 

قرار است شرکت فضایی «اسپیس ایکس» این مخلوقات میکروسکوپی را ساعت ۱:۲۹ به وقت منطقه زمانی شرقی روز سوم ژوئن (۱۳ خرداد) توسط موشک «فالکون ۹» از مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب کند.

 

خرس آبی یا خوکچه خزه‌ای (Tardigrada)، جانور آبزی زیبا و کوچکی با هشت پا است. درازای این جانور تنها ۰.۰۴ اینچ (یک میلی متر) است و از زیر میکروسکوپ ظاهری توپ مانند یا خرسی شکل دارد. درازای بزرگ‌ترین خرس آبی از ۱٫۵ میلی‌متر بیشتر نمی‌ شود و بسیاری از آن‌ها روزهای خود را با خوردن جلبک‌ها و باکتری‌ ها و شنا کردن در چکه های آب خزه گلسنگ‌ ها سپری می کنند و برای همین تنه برخی از آنها شفاف است.

 

آنها می‌ توانند در دمای ۲۷۳- و ۱۵۱ درجهٔ سانتی‌ گراد زنده بمانند و می‌ توانند تا سال‌ ها بی غذا و بی آب به سر ببرند. این جانوران همچنین می‌ توانند در برابر فشاری بیش از فشار ژرف ترین اقیانوس‌ ها تاب بیاورند یا در محیط خلأ بیرون از جو زمین زنده بمانند.

 

چشمگیرترین نکته درباره این جانور توانایی سازگاری در هر زیستگاهی با هر اندازه از خشکی یا رطوبت است و در جاهایی مانند استوا، هیمالیا و … هم دیده شده‌اند. اندازه بیشتر آن‌ها از ۰٫۳ تا ۰٫۵ میلی‌متر و اندازه بزرگترین آن‌ها به کمتر از ۱٫۵ میلی‌متر می‌ رسد و سرعت حرکت‌ شان نیز آنقدر کند است که به «جانور کُندرو» یا تنبل معروف هستند.

 

خرس‌های آبی می‌توانند در برابر دمایی از صفر مطلق (صفر کلوین) تا دمای نقطه جوش آب مقاومت کنند. آنها همچنین می‌ توانند در برابر پرتو خورشیدی، پرتو گاما یا پرتو یونی به میزانی چند صد برابر آنچه که برای یک انسان کشنده است، زنده بمانند.

 

اکنون محققان ناسا با ارسال این خرس های آبی به فضا می خواهند دریابند که چگونه خرس های آبی محیط بدون گرانش فضا را تحمل می کنند. آنها همچنین می خواهند دریابند که آیا کمبود جاذبه در فضا بر روابط همزیستی میان ماهی های مرکب و میکروب های مفید تاثیر دارد یا خیر.

 

راکت فالکون ۹ به غیر این موجودات حاوی تجهیزات آزمایشگاهی دیگر نیز هست که از جمله آنها می توان به یک دستگاه سونوگرافی قابل حمل و بازوهای رباتیک کنترل از راه دور اشاره کرد؛ همچنین قرار است در این ماموریت نحوه تشکیل سنگ کلیه در فضا، مطالعه میکروبیوم دهانی و تولید پنبه مقاوم به فشار مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

 

هر روز صدها آزمایش علمی در ایستگاه بین المللی فضایی که یک آزمایشگاه در حال چرخش در مدار زمین است، انجام می شود. فضانوردان بر این آزمایشات نظارت می کنند و مشاهدات خود را به محققان روی زمین گزارش می دهند.

 

این تحقیقات به محققان کمک می کند تا درک بهتری از زندگی در گرانش صفر داشته باشند و مزایایی را که گرانش صفر برای استفاده روی زمین می تواند داشته باشد، کشف کنند. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------