افزایش ۵۰ درصدی تولید برنج و سیب زمینی با دستکاری ژنتیک



دستکاری ژنتیک  ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
امنیت غذایی در جهان با گرمایش زمین به خطر افتاده و با دستکاری آر ان ای گیاهان امیدها برای افزایش میزان مواد غذایی قابل استحصال از مزارع کشاورزی افزایش یافته است. 

به گزارش مهر به نقل از نیواطلس، پژوهشگران می‌گویند دستکاری ژنتیک گیاهان می‌تواند محصول برنج و سیب زمینی را در مزارع تا ۵۰ درصد افزایش دهد و علاوه بر این مقاومت محصولات کشاورزی را در برابر خشکسالی بیشتر کند.

 

محققان چینی مقیم دانشگاه شیکاگوی آمریکا با تزریق ژنی به نام اف تی او به درون محصولات کشت شده سیب زمینی و برنج توانستند کاری کنند که محصول نهایی بارورتر و بزرگ‌تر شود. محصول به دست آمده در شرایط آزمایشگاهی سه برابر و در مزرعه کشاورزی ۵۰ درصد بیشتر بود. ریشه‌های این محصولات در خاک نیز عمیق‌تر شد و به آنها کمک کرد تا در شرایط خشکسالی آب بیشتری جذب کنند.

 

به گفته چوآن هی پژوهشگر اصلی این طرح، این روش دستکاری ژنتیک را می‌توان بر روی اکثر محصولات کشاورزی به کار گرفت و فرایند آن نیز ساده و سهل است.

 

ژن اف تی او باعث دستکاری و توقف فعالیت نشانگرهای زیستی در گیاهان می‌شود که موجب کند شدن رشد آنها می‌شوند. انجام این کار در مراحل اولیه رشد یک گیاه مؤثر خواهد بود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------