چشم انداز باشکوه یک باقی مانده ابرنواختر



ابرنواختر,اخبار علمی ,خبرهای علمی
ناسا اخیرا در حساب کاربری خود در اینستاگرام تصویری زیبا از باقی‌مانده ابرنواختر "ذات الکرسی آ" منتشر کرده است. 

به گزارش ایسنا، ناسا با انتشار این تصویر رنگارنگ نوشت: یک زیبابین رنگی. ذات الکرسی آ(Cassiopeia A) در این تصویر ترکیبی که حاصل تصاویر ثبت شده توسط سه رصدخانه است بسیار باشکوه به نظر می‌رسد.

 

این باقی مانده ابرنواختر ۳۰۰ ساله که در اثر انفجار ابرنواختر یک ستاره عظیم ایجاد شده است، در فاصله ۱۱ هزار سال نوری از زمین قرار دارد.

 

رنگ‌های مختلف قابل مشاهده در این تصویر نشان دهنده اطلاعات و جزییات ثبت شده هر یک از رصدخانه‌ها است. این اطلاعات یک دید جامع از ذات الکرسی آ در اختیار ستاره شناسان قرار می‌دهد. برای مثال رنگ قرمز، داده ثبت شده در طیف فروسرخ تلسکوپ فضایی اسپیتزر از گرد و غبار گرم پوسته بیرونی آن با دمای حدود ۱۰ درجه سانتیگراد(۵۰ درجه فارنهایت) را نشان می‌دهد.

 

رنگ زرد نیز نشان دهنده داده‌های نوری ثبت شده توسط تلسکوپ فضایی هابل از ساختار رشته‌ای ظریف گازهای گرم آن در دمای حدود ۱۰ هزار درجه سانتیگراد است.

 

رنگ سبز و آبی نیز نشان دهنده داده‌های پرتو ایکس ثبت شده تلسکوپ پرتو ایکس چاندرا از گازهای داغ آن با دمای حدود ۱۰ میلیون درجه سانتیگراد است. این گاز داغ احتمالاً زمانی که مواد خارج شده از ابرنواختر با سرعت ۱۰ میلیون مایل در ساعت به گاز و گرد و غبار محیط برخورد کرده بودند ایجاد شده است.

 

بررسی و مقایسه این تصاویر می‎تواند به ستاره شناسان در درک و شناسایی این موضوع که آیا بیشتر غبار باقی مانده ابرنواختر از یک ستاره عظیم و پیش از منفجرشدن آن یا از انفجار ابرنواختری به سرعت در حال گسترش به وجود آمده است، کمک کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------