تولد فرزند از کوسه‌ای که ۱۰ سال بدون جفت مانده است!



 کوسه‌,اخبار علمی ,خبرهای علمی
کوسه ماده‌ای که به مدت 10 سال با یک کوسه ماده دیگر در یک آکواریوم در "ساردینیا"(Sardinia)، ایتالیا زندگی می‌کرد، صاحب فرزند شد. 

به گزارش ایسنا و به نقل از اینسایدر، دانشمندان می‌گویند این "بکرزایی" نادر ممکن است اولین بکرزایی برای چنین گونه‌ای باشد.

 

این کوسه که "ایسپرا"(Ispera) نام گرفته است در آکواریوم "Acquario di Cala Gonone" متولد شد. ایسپرا در زبان ساردینیایی به معنای "امید" است.

 

مادر این کوسه به مدت 10 سال با کوسه‌ی ماده‌ی دیگری در آکواریوم زندگی می‌کرد و دانشمندان گمان می‌کنند این اولین نمونه‌ی مستند از بکرزایی در این گونه از کوسه‌ها است.

 

"بکرزایی" پدیده نادری است که در آن یک تخمک بدون لقاح با اسپرم تبدیل به جنین می‌شود. به گفته‌ی لایو ساینس این پدیده در بیش از ۸۰ گونه‌ی مهره‌داران از جمله کوسه‌ها، ماهی‌ها و خزندگان رخ می‌دهد.

 

"دمیان چپمن"(Demian Chapman)، مدیر برنامه حفاظت از کوسه‌ها و پرتو ماهی‌ها در آزمایشگاه و آکواریوم دریایی "Mote" در فلوریدا، به لایوساینس گفته است: حدود ۱۵ گونه از کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها بکرزایی می‌کنند. وی افزود، اگرچه کوسه‌ها قادر به انجام این کار هستند اما ثابت کردن آن در حیات وحش کار دشواری است.

 

چپمن به لایوساینس گفته است که در طبیعت بکرزایی آخرین راه‌ حل برای کوسه‌های ماده‌ای است که قادر به یافتن جفت نیستند.

 

 وی افزود، چنین رفتاری در کوسه‌هایی که اسیر شده‌اند و برای مدت طولانی از کوسه‌های نر جدا مانده‌اند نیز رخ می‌دهد.

 

به گفته‌ی نشنال جئوگرافیک دو گونه‌ی مختلف از بکرزایی وجود دارد.

 

یک نوع آن نامیختگی یا "اپومیکسیس"(apomixis) است که به طور معمول در گیاهان رخ می‌دهد.

 

نوع دیگر آن که در کوسه‌ها رخ می‌دهد "اتومیکسیس" (automixis) نام دارد که در آن ترکیبی از ژن‌های مادر برای ایجاد جنین مورد استفاده قرار می‌گیرد اما جنین به طور کامل مشابه مادر نخواهد بود.

 

"کریستین دوجون"(Christine Dudgeon)، محقق دانشگاه کوئینزلند استرالیا برای لایوساینس نحوه‌ی بکرزایی را توضیح داده است.

 

در بکرزایی تخمک ایجاد شده به جای ترکیب شدن با یک اسپرم با یک گویچه قطبی ترکیب می‌شود. گویچه قطبی سلول کوچکی است که همزمان با سلول تخم تشکیل می‌شود و حاوی دی‌ان‌آ مکمل است.

 

او افزود، از آنجا که تنوع ژنتیکی فرزندان حاصل از بکرزایی کاهش می‌یابد شانس بقا نیز کاهش می‌یابد.

 

به گفته‌ی نیویورک پست، زیست‌شناسان دریایی در آکواریوم ایتالیا نمونه‌ای از دی‌ان‌آ این کوسه را به آزمایشگاه ارسال کردند تا ثابت شود که "ایسپرا" از طریق بکرزایی متولد شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------