مرگ رازآلود یک ستاره به روایت دانشمندان ناسا



 مرگ ستاره ,اخبار علمی ,خبرهای علمی
دانشمندان لحظات پایانی زندگی یک غول‌ستاره‌ سرخ را مشاهده کردند که ابتدا ۶ حلقه مولکولی و سپس ساختار ساعت‌شنی‌وار از آن ساطع شد و در ادامه با پایان تولید انرژی، مرگ ستاره فرارسید. 

به گزارش ایرنا از ساینس دیلی، محققان دانشگاه یو سی ال ای و آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا آمریکا کشف کردند که این ستاره غنی‌ از کربن ابتدا ۶ حلقه مولکولی از خود ساطع کرد که به‌آرامی درحال گسترش بودند، سپس ماده خارج‌شونده شبیه پیکر ساعت شنی با سرعت بالا از سوی ستاره وارد فضا شد که علامتی برای دگرگونی سریع ستاره بود، در حالی که شعله‌ای عظیم زندگی ستاره را پیش از خاموشی تولید انرژی آن پایان داد. 

 

این اولین و تنها باری است که چند حلقه در حال تکامل دور ستاره‌ای دیده شده‌اند که لحظات مرگ را می‌گذراند. مارک موریس استاد فیزیک و نجوم دانشگاه یو سی ال ای و منجم و از همکاران این مطالعه می‌گوید: مجموعه ای از حلقه‌های دودآلود که بر اساس برآوردهای ما منفجر شدن هر کدام چند صد سال طول می کشد.   

 

بیش از ۹۰ درصد از ستاره ها با میزان توده مشابه یا بزرگ تر از خورشید به شکلی دگرگون می شوند که دانشمندان آن را شاخه مجانبی غول‌ستاره می‌نامند که ستاره وی هیدرا مثالی از آن است. این ستاره تقریبا در فاصله ۱۳۰۰ سال نوری زمین در صور فکلی هیدرا واقع شده است.  

 

"وی هیدرا" در میان میلیون ها ستاره توجه منجمان را به دلیل رفتار و مولفه‌هایش؛ شامل فوران‌های عظیم پلاسما که هر هشت سال روی می‌داد و حضور ستاره های نامریی اطرافش که در انفجارهای آن نیز دخالت داشتند، بیشتر به خود جلب کرده است. 

 

موریس گفت: ما توانستیم لحظات مرگ این ستاره را در فرایند بیرون‌ریزی اتمسفر آن (در نهایت منجر به بیرون‌ریزی بیشتر توده آن شد) مشاهده کنیم که آخرین مرحله زندگی غول‌ستاره‌های قرمز است، اما از اینکه توده در حال بیرون‌ریزی مجموعه‌ای از حلقه‌های پیرامونی ستاره بود، متعجب شدیم. 

 

گزارش کامل این مطالعه که از داده‌های تلسکوپ هابل و آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما یا آلما (پروژه نجوم رادیویی در مناطق بیابانی آتاکاما شیلی) استفاده کرده، در نشریه فیزیک نجوم ۲۸ ماه مارس (هشتم اسفند۱۴۰۰) منتشر شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------