نکاتی برای خرید لاستیک خودرو



 

روش های خرید لاستیک ماشین

 

اگر آماده خرید لاستیک های جدید هستید، راهنماهای ما را دنبال کنید تا دریابید که چگونه لاستیک هایی را انتخاب کنید که روی اتومبیل شما کار کند، با سبک رانندگی شما مطابقت داشته باشد و در مصارف خودرو صرفه جویی کند.

لاستیک ها مهمترین ویژگی ایمنی برای هر وسیله نقلیه هستند. آنها تنها بخشی از وسایل نقلیه هستند که با زمین تماس برقرار می کنند و چنگال آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لاستیک ها همچنین قسمتی هستند که احتمالاً نیاز به تعویض طول عمر یک وسیله نقلیه دارند.

 

در صورت نیاز به لاستیک های جدید مشخص کنید

قبل از تعویض لاستیک های خود، باید بدانید که آیا واقعاً نیاز به تعویض دارید یا خیر. اگر ماشین شما به سمت یک طرف می رود، در هنگام ترمز گرفتن به طرف خود می چرخید، یا با اطمینان نمی ایستد، ممکن است لاستیک شما نباشد - یا ممکن است یک تعمیر ساده مانند پر باد کردن لاستیک ها باشد.

 

در ادامه به شما گفته ایم که چه زمانی لاستیک های خود را تعویض کنید. شما باید باد تایرهای خود را بررسی کرده و از لحاظ بصری لاستیک های خود را برای سوراخ بودن، ساییدگی ناموزون و آج فرسوده بازرسی کنید.

 

اجازه ندهید لاستیک های شما زیاد از حد فرسوده شوند، و زودتر خرید کنید که بتوانید لاستیک خوب و با قیمت مناسب تر بخرید.

 

لاستیک فقط برای مدت مشخصی ایمن است. یک عدد چاپ شده در ساید بار هر لاستیک وجود دارد که تاریخ تولید آن را نشان می دهد.

 

لاستیک ها تاریخ انقضا ندارند، اما پس از پنج سال باید به دقت مورد بازرسی قرار گیرند. "بعد از 10 سال یک فرصت بسیار خوب وجود دارد که این ترکیب به اندازه کافی تغییر کرده است که تایر باید تعویض شود."

 

آج لاستیک

آج دار بودن یک لاستیک نکته مهمی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت. آج به علت ارتباط مستقیمی که با سطح زمین در هنگام رانندگی دارد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد توجه چندانی به سالم بودن خطوط آج‌ لاستیک‌ نمی کنند اما باید بدانیم که سلامت و طرح آج ها در خروج آب از زیر لاستیک بسیار اثرگذار خواهد بود.

 

شاید در شهر و جاده های صاف عملکرد این آج ها چندان به چشم نیاید اما در جاده های لغزنده، برفی و بارانی رانندگی با لاستیک سالم و آج های مناسب، بسیار متفاوت است. طرح های گوناگونی برای آج لاستیک استفاده می‌شود که در مجموع می توان آنها را به انواع رگه ای، عرضی، ترکیبی از عرضی-رگه ای و بلوکی تقسیم کرد.

 

به نوشته های روی تایر دقت کنید

 

نوع لاستیک مناسب را انتخاب کنید

برای انتخاب لاستیک های مناسب شما باید به حداقل نیازهای وسیله نقلیه خود، نحوه رانندگی، انتظارات خود از عمر تایرها، هوای مکانی که بیشتر رانندگی خود را انجام می دهید و سطحی که در آن سفر می کنید، توجه کنید.

 

لاستیک های شما باید بیشتر از وزن خودرو شما را تحمل کنند. زیرا در غیر اینصورت آنها هنگام حرکت، به خودرو شما فشار می آورند، به اتومبیل اجازه دهید با اطمینان حرکت کند و در هنگام ترمز حداکثر قدرت گرفتن را داشته باشد. آنها مجبورند همه این کارها را در شرایط خشک یا مرطوب انجام دهند، بدون اینکه صدای زیاد ایجاد کنند و یا به اقتصاد سوخت شما آسیب برسانند.

 

بیشتر لاستیک های اتومبیل های مسافربری از نوع لاستیک های تمام فصلی تولید می شوند.

 

بررسی شاخص‌های سایش، چسبندگی و مقاومت حرارتی تایر

سه شاخص دیگر هم معمولا روی لاستیک درج می شود. عبارت Treadwear، کیفیت مقاومت لاستیک در برابر سایش را بیان می کند. مقدار این شاخص به صورت استاندارد 100 است و درج ارقام بالاتر مقابل این عبارت، نشان دهنده کیفیت بالاتر لاستیک است.

 

عدد نوشته شده در مقابل عبارت Traction ، میزان چسبندگی تایر به زمین یا همان چنگ زنی به زمین را مشخص می‌کند. این عامل نقش مهمی در پایداری خودرو در شرایط مختلف دارد. میزان این شاخص با AA ،A ،B و یا C مشخص می شود که AA یعنی بالاترین درجه و C یعنی پایین ترین درجه.

 

میزان تحمل تایر، در مقابل دمای جاده، مخصوصا در مناطق گرمسیر بسیار مهم است، زیرا حرکت خود تایر روی جاده هم، باعث گرم شدن لاستیک می شود. این شاخص با سه درجه A ، B و یا C مشخص می شود. A بالاترین و C پایین ترین درجه مقاومت لاستیک در برابر حرارت را نشان می دهد.

 

به عقیده کارشناسان، اگر در مناطق گرمسیر از لاستیک با تحمل گرمای پایین استفاده شود، امکان از هم پاشیدن یا باز شدن لاستیک خودرو از هم بالا می رود.

 

یافتن اندازه مناسب تایر

برای یافتن اندازه و مشخصات مناسب وسیله نقلیه خود، با کتابچه راهنمای مالک یا پلاکارد موجود در درب خودرو مطالعه و بررسی کنید. به کناره های لاستیک اتومبیل خود نگاه نکنید: آنها ممکن است به اندازه اتومبیل یا کامیون شما نباشند.

 

نکته هایی برای خرید لاستیک خودرو

 

قرار دادن تایر سایز مناسب بر روی خودروی شما باعث می شود کیلومتر سرعت را دقیق تر نشان بدهد، فشار کمتری بر روی گیربکس و سایر اجزای خودرو وارد شود.

 

یکی از معدود مواردی که می توانید از مشخصات سازنده وسیله نقلیه فاصله بگیرید، هنگام نصب چرخ هایی با قطرهای متفاوت از چرخ های سهام شما است. حتی در این صورت می خواهید قطر کلی تایر / چرخ نزدیک به تنظیم اولیه را داشته باشید و عرض تایر جدید باعث نمی شود که هنگام تعلیق فشرده شود و یا شما به سختی می چرخید.

 

فروشندگان اعداد و ارقامی را به خریدار بیان می کنند که روی لاستیک قدیمی خود دیده ‌اید. بهتر است بدانید که این شماره ها چه معنایی دارند؟

 

اندازه لاستیک خودرو با علایمی همچون 165/65-R13 (برای مثال، اعداد روی لاستیک) نشان داده می دهند. معنی این اعداد و حروف به شرح زیر است:

 

165: پهنای لاستیک بر حسب میلیمتر

65: نسبت ارتفاع دیواره لاستیک (فاق) به پهنای آن برحسب درصد

R: رادیال

13: قطر رینگ بر حسب اینچ

 

اگر از سایز و نوع لاستیک های خودروی خود راضی هستید همان مدل و نوع قبلی را خریداری کنید.

 

راهنمای خرید لاستیک اتومبیل

 

سرعت مجاز:

حداکثر سرعتی که لاستیک خودرو می‌تواند به مدت ۱۰ دقیقه تحمل کند، سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z نشان داده می‌شود. سرعت مجاز عبارت است از حداکثر سرعتی که لاستیک در مدت زمان ۱۰ دقیقه می‌تواند تحمل کند. این مقدار را با  یکی از حروف انگلیسی از A  تا Z نشان داده‌اند. اگر روی لاستیکی حداکثر سرعت نشان داده شود، اما فشار باد تنظیم شده نداشته باشد و یا دارای اضافه با باشد، ممکن است آسیب ببیند و یا بترکد. با افزایش مقدار قدرت تحمل، قیمت لاستیک نیز طبیعتا رو به افزایش می رود.

 

خرید لاستیک

مکانهای زیادی برای خرید لاستیک اتومبیل وجود دارد و هرکدام دارای مثبت و منفی هستند. مهمترین عوامل پیدا کردن یک فروشگاه شما می توانید اعتماد کنید که به موقع و بدون برش گوشه ها، به شما امکان می دهد معاملات خوبی داشته باشید.

 

برای دریافت لاستیک های جدید سریع و ارزان ، شاید مجبور شوید از گرفتن مارک ها یا انواع خاص خودداری کنید. اگر چیزی منحصر به فرد می خواهید ، احتمالاً باید مدتی صبر کنید و هزینه بیشتری بپردازید. قبل از خرید هرگونه تایر، باید داخل اینترنت و از چندین مغازه و صاحبان خودروها تحقیق و پرس و جو کنید. در حالی که پیدا کردن قیمت پایین در لاستیک های ارزان بسیار آسان است، ممکن است آنها به سرعت پوشیده شوند، سواری ضعیف داشته باشند یا سایر مشکلات عملکردی داشته باشند که هزینه کم آنها را توضیح می دهد.

 

بسیاری از نمایندگی های اتومبیل اکنون لاستیک را به فروش می رسانند. خرید در نمایندگی می تواند باعث صرفه جویی در وقت شما شود، زیرا می توانید لاستیک های خود را همزمان با تغییر روغن یا سایر خدمات انجام دهید.

 

خرید و نصب تایر ماشین

 

موارد اضافی را تماشا کنید

در هنگام خرید لاستیک، برخی از لوازم جانبی گران قیمت می توانند یک شگفتی ناخواسته را به آن اضافه کند. برخی موارد لازم است؛ برخی نیستند. باید هزینه های نصب، هزینه دفع لاستیک های قدیمی خود، مالیات و هزینه ساقه های جدید لاستیک (که هنگام خرید لاستیک های جدید باید تعویض شود) پرداخت کنید.

 

نصب لاستیک

لاستیک های خریداری شده را نصب کنید و بعد از نصب همه ی لاستیک ها را تراز کنید. تا ساییدگی و آسیب لاستیک های جدید جلوگیری کند.

 

نکته هایی برای خرید و نصب لاستیک خودرو

باید دقت داشت که کلیه ی لاستیک های خودرو از یک نوع باشند و مشخصات مربوط به آن ها یکسان باشند. در صورت استفاده از لاستیک های تیوب دار، حتما تیوب داخل لاستیک را هنگام تعویض لاستیک عوض کنید.

 

هیچ وقت از رینگ خودروهایی که زنگ زده، پوسیده، تاب دار و جوشکاری شده هستند استفاده نکنید.

 

وارد شدن آسیب جدی به سیستم تعلیق و دستگاه انتقال قدرت خودرو نتیجه استفاده از لاستیک های غیر استاندارد خودرو، خواهد بود.

 

هنگام کنترل فشار باد، لاستیک ها باید سرد باشند و اگر لاستیک ها گرم باشند، از خالی کردن باد اضافی بپرهیزید.

 

نکاتی برای خرید لاستیک خودرو

 

هشدارها درباره لاستیک ماشین :

لاستیک نخ زده قابل اطمینان نیست و برای حفظ جان سرنشینان و ایمنی خودرو سریعا باید لاستیک نخ زده تعویض شود.

 

 لاستیک های نو را در اکسل جلوی خودرو نصب کنید تا با توجه به وزن بیشتر در اکسل جلو و کنترل بهتر فرمان، ایمنی خودرو بیشتر شود، در صورتی که به دلیل کمی وزن خودروها در اکسل خودرو عقب، باید چسبندگی خودرو به سطح جاده را با لاستیک های سالم تر و با آج بیشتر جبران کرد و از انحراف خودرو در پیچ های تند جلوگیری کرد.

 

 همواره چرخ ها را بالانس کنید.

 از رینگ و لاستیک معیوب یا تعمیر شده هیچ وقت استفاده نکنید.

 

گردآوری: بخش خودرو بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین مطالب مجله خودرو(دنیای خودرو، بازار خودرو، اصول تعمیر و نگه داری خودرو و ...)

    سایر مطالب مجله خودرو

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------