کشف فسیل موجودات دریایی در یک «کلیسا» در ترکیه



کشف فسیل موجودات دریایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون
این کلیسای صخره‌ای که دیوارهای آن با نقوش مختلف صلیب تزئین شده، در شرق استان دیاربکر ترکیه واقع شده است. این کشف جالب حین کاوش در این کلیسا انجام شد که قرار است به زودی به روی بازدیدکنندگان باز شود. این کشف، فسیل موجودی آبزی از شاخه خارپوستان به نام «سکّه دریایی» است که در سواحل اقیانوس آرام زندگی می‌کند.

به گزارش فرادید، منطقه اغیل به مرکزی برای گردشگری فرهنگی و مذهبی تبدیل شده و جاذبه‌هایش بازدیدکنندگان را مجذوب خود کرده است. کاوش‌ها از ۲ سال پیش با مجوز وزارت فرهنگ و گردشگری در این سایت تاریخی به ریاست پروفسور ویچی اوزکایا، یکی از اعضای هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه دیکل آغاز شده است. 

 

پس از بازسازی دو تونل از چهار تونل باستانی قلعه، ۸۰ درصد کارهای انجام‌شده در کلیسای صخره‌ای به پایان رسید. 

 

هدف اصلی پروژه این است که این کلیسای کنده شده در دل صخره که نقوش صلیبی بسیار متفاوتی روی دیوارهایش دارد و گمان می‌رود قدمتش ۱۶۰۰ سال باشد، به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود.

 

کلیسای صخره‌ای که بخشی از صومعه مور یوحنا است که مدت‌ها به عنوان یک موسسه آموزشی در این منطقه به فعالیت خود ادامه داده است.

 

پروفسور ویچیهی اوزکایا می‌گوید: «ما حین کاوش‌ها به سکه‌های متعلق به کشورهای اروپایی و امپراتوری عثمانی و آثار مقدسی که برای مسیحیان ارزشمند بود، برخورد کردیم. ما همچنین یک چیز بسیار متفاوت نیز در این مکان کشف کردیم: فسیل موجودی دریایی (یک آبزی از شاخه خارپوستان) که نامش «دلار شنی» یا «سکه دریایی» است. در دنیای مسیحیت، این فسیل نماد باور به عیسی مسیح است. بال‌های ۵ ستاره‌ی آن نماد نقاط برجسته‌ای از حیات عیسی علیه‌السلام همچون تولد، مرگ و عروج در نظر گرفته می‌شدند.

 

کشف فسیل موجودات دریایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

دلار شنی پنج حفره دارد: چهار حفره نزدیک به لبه‌ی ستاره و یک حفره در مرکز. طبق افسانه‌های مذهبی، چهار حفره نمایانگر چهار زخم مسیح هستند، زمانی که دست و پای او به صلیب میخکوب شد و حفره مرکزی نشان‌دهنده زخم ایجادشده از نیزه یک سرباز است. 

 

ضمن ترتیب دادن راهی منتهی به کلیسا که مهمانان داخلی و خارجی بتوانند به راحتی به آن برسند، پلکانی نیز ساخته شد

 

اوزکایا وقتی مطلع شد کلیسا به طور کلی در نتیجه ترکیب دو مقبره صخره‌ای مجزا شکل گرفته، گفت که این کلیسا از نظر اینکه بازتاب دوره‌های مختلف در سنگ‌تراشی است و روی دیوارهایش، صلیب‌هایی دارد که نماد اقلیت‌های مسیحی است که قبلاً در این کلیسا می‌زیستند و همچنان در منطقه زندگی می‌کنند، حائز اهمیت است. 

 

اسناد، سازماندهی منطقه و کارهای تمیزکاری در کلیسا انجام شده است. راه و پلکان منتهی به کلیسا نیز طوری ساخته شد که مهمانان داخلی و خارجی بتوانند به راحتی به آن برسند. این کلیسا به زودی به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد.

 

کشف فسیل موجودات دریایی،اخبار گوناگون،خبرهای گوناگون

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------