برج پیزا در حال صاف شدن است!



برج پیزا  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون
پژوهشی جدید نشان می‌دهد که سازه‌ معروف برج پیزا طی ۲۰ سال اخیر به لطف فعالیت‌های مستحکم‌کننده، ۴ سانتی‌متر صاف‌تر شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی‌میلی، هزاران گردشگر سالانه از برج کج پیزا دیدن می‌کنند و تلاش می‌کنند طوری ژست بگیرند که گویی به آن تکیه داده‌اند یا آن را با دست نگه داشته‌اند. در حالی که کج بودن این برج، سوژه مناسبی برای عکسبرداری است، شیب آن برای دهه‌ها، دلیلی برای نگرانی مهندسان و مورخان بوده است.

 

پژوهشی جدید نشان می‌دهد که این برج ایتالیا به لطف فعالیت‌های مستحکم‌کننده به طور پیوسته در حال صاف شدن بوده است.

 

یک پروژه مستحکم‌سازی ۱۱ ساله تا سال ۲۰۰۱ به میزان ۱۵ اینچ  (۳۸ سانتی‌متر) زاویه آن را کاهش داد و طی ۲۱ سال بعدی، برج خود، چهار سانتی متر دیگر صاف شد.

 

به گفته نونزیانت اسکوئلیا (Nunziante Squeglia) استاد ژئوتکنیک از دانشگاه پیزا، اگرچه شیب این برج کاهش یافته است، اما هنوز به طور متوسط حدود ۰.۰۲ اینچ (۰.۵ میلی‌متر) در سال تکان می‌خورد.

برج پیزا  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

اسکوئلیا به آژانس ملی اسوشیتدپرس ایتالیا (ANSA) گفت: چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، پایداری برج پیزا است که بهتر از حد انتظار است. با در نظر گرفتن اینکه برج پیزا یک بیمار ۸۵۰ ساله با شیب حدود پنج متر و فرونشست بیش از سه متر است، وضعیت سلامتی آن عالی است.

 

این برج قرون وسطایی، نمادی از قدرت جمهوری دریایی پیزا در قرون وسطی، توانسته بدون آسیب، حداقل چهار زلزله قوی که از سال ۱۲۸۰ منطقه را لرزاند را پشت سر بگذارد.

 

یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ نشان داد که نرمی خاک پایه از آن در برابر لرزش‌های شدید محافظت کرده است. نظریه‌ها حاکی از آن است که این برج ۵۷ متری پس از اتمام ساختش که از سال ۱۱۷۳ آغاز شده بود، شروع به کج شدن کرد. علت این امر طراحی معیوب آن بود. پی این برج تنها سه متر عمق داشت و در خاک زیرسطحی ضعیف و ناپایدار قرار گرفته بود. پی آن در ضلع جنوبی نرم‌تر بود و سازندگان تلاش کردند این مشکل این موضوع را جبران کنند. آنها این کار را با کوتاه‌تر کردن طبقات در یک طرف انجام دادند که باعث انحنا و کج شدن سازه شد.

برج پیزا  ,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 

در سال ۱۹۹۰، این برج همچنان ۵.۵ درجه به سمت جنوب متمایل بود و از ترس فرو ریختنش به روی عموم بسته شد.

 

پس از اعمال چند استراتژی ناموفق مختلف برای صاف کردن سازه، مهندسان تصمیم گرفتند «استخراج خاک» را امتحان کنند. این کار شامل کندن زمین در زیر ضلع شمالی برج و استفاده از کابل‌های فولادی برای کشیدن آن به سمت راست بود. اگرچه این کار موثر بود، اما آن‌ها متوجه شدند که ساختمان در هنگام بارندگی در زمستان بیشتر کج می‌شود، زیرا سطح آب در زیر ضلع شمالی آن بالاتر بود. بنابراین آنها  مجبور شدند زهکش‌هایی حفر کنند تا آب بتواند به درون چاه‌ها سرازیر شود.

 

این پروژه در سال ۲۰۰۱ پس از صاف کردن برج به میزان ۱۵ اینچ (۳۸ سانتی‌متر) یا ۰.۵ درجه تکمیل شد و از آن زمان تاکنون اصلاح آن ادامه داشته است.

 

کارشناسان طی یک بررسی ایمنی در سال ۲۰۰۵ اعلام کردند که این برج تا ۳۰۰ سال آینده ایمن خواهد بود. آنها همچنین گفتند که فکر می‌کنند پیشرفت در فناوری به این معنا است که برج روزی کاملاً صاف خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------