مشهورترین اختراعات دزدیده شده توسط مخترعین!



 آیا می‌دانید بر خلاف باور عمومی؛ توماس ادیسون مخترع لامپ نیست؟! آیا می‌دانید با اینکه در جهان تلسکوپ را اختراع گالیله می‌دانند، ولی او مخترع اصلی تلسکوپ نیست؟! در ادامه با برترین‌ها همراه باشید تا لیستی از مشهورترین اختراعاتی را به شما نشان دهیم که توسط افراد دیگر دزیده شده است.

 

۱. تلفن

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

تقریبا امروزه از هرکسی بپرسید که مخترع تلفن کیست، همه او را می‌شناسند: الکساندر گراهام بل. او این اختراع را در سال ۱۸۷۶ میلادی به نام خود به ثبت رسانید. اما در سال ۲۰۰۲ کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مخترع اصلی تلفن در واقع «آنتونیو میوچی» مخترع فقیر ایتالیایی بوده است.

 

۱۶ سال قبل از اینکه بل اختراع خود را به ثبت برساند، میوچی با موفقیت، تلفن اختراعی خود را برای مطبوعات ایتالیایی آمریکایی در نیویورک آزمایش کرده بود. میوچی در سال ۱۸۷۲ اختراع خود را برای «شرکت تلگراف اتحادیه غربی» فرستاده بود و تلاش داشت تا اختراع خود را وارد بازار کند.

 

اما وقتی بعد از دو سال هیچ اقدامی از طرف آن شرکت صورت نگرفت، خواستار نمونه اولیه اختراع خود شد، اما شرکت ادعا کرد که نمونه اختراعی وی را گم کرده است!

 

بل که در آن زمان آزمایشگاهی را به صورت اشتراکی در اختیار میوچی قرار داده بود، یک نمونه جدید تلفن را ساخت و یک قرارداد سودآور با شرکت تلگراف اتحادیه غربی امضا کرد. میوچی از بل به خاطر تقلب و کلاهبرداری شکایت کرد و به نظر می‌رسید که در دادگاه برنده خواهد شد، اما در حین این ماجرا به طور ناگهانی فوت کرد و به همین خاطر پرونده مختومه اعلام شد.

 

۲. رادیو

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

«گیلمو مارکونی» به دلیل کار‌های پیشگامانه خود در انتقال امواج رادیویی از راه دور، جایزه نوبل را بدست آورد. با این حال، او این کار را با استناد به حق ثبت اختراعات بی‌شماری که توسط مخترع نیکولا تسلا به ثبت رسیده بود، انجام داد.

 

در انگلستان، مارکونی از تکنولوژی تسلا استفاده کرد تا انتقال امواج رادیویی از راه دور را نشان دهد. طی ۳ سال بعدی، مارکونی تلاش کرد تا اختراع رادیو را در آمریکا به نام خود به ثبت برساند. اما تلاش‌های چند باره او پذیرفته نشد، چون اختراع او بسیار شبیه به ۱۷ طرحی بود که قبلا نیکولا تسلا به ثبت رسانده بود.

 

در حالی که مارکونی در حال پیشبرد و بهبود اختراع خود بود، وی پشتوانه مالی زیادی را از سرمایه گذاران قدرتمند آمریکایی دریافت کرد. در سال ۱۹۰۴، اداره ثبت اختراعات ایالات متحده تصمیم قبلی خود را عوض کرد و حق ثبت اختراع رادیو را به نام مارکونی زد، در حالیکه این اختراع قبلا توسط تسلا و همکارانش ساخته شده بود.

 

۳. لیزر

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

«گوردن گولد» را همه به خاطر اختراع لیزر می‌شناسند، با این حال او برای به دست آوردن حق ثبت اختراع خود یک جنگ ۳۰ ساله انجام داد. هنگامی که او در دانشگاه کلمبیا مشغول به تحصیل بود، ایده چگونگی ساختن لیزر با استفاده از فیزیک را با پروفسور «چالرز تاونز» به بحث گذارد.

 

در آن زمان گولد ایده‌ی ساخت لیزر را در یک دفترچه نوشته بود که او به طور قانونی از آن محافظت می‌کرد و اسم اختراع خود را «لیزر» نام نهاده بود. در همین حین و دو سال بعد در سال ۱۹۵۹، تاونز اختراع لیزر را به نام خود ثبت کرد. گولد بلافاصله از تاونز شکایت کرد.

 

این شکایت به مدت ۳۰ سال گولد را درگیر کرد و او به شدت و قدرت عقیده داشت که لیزر اختراع او می‌باشد. بالاخره در سال ۱۹۸۸، گولد آخرین دادگاه را برد و اختراع لیزر به نام او ثبت شد و از حق امتیاز آن، میلیون‌ها دلار به دست آورد.

 

۴. تلسکوپ

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

تلسکوپ مشهورترین اختراع گالیله است با اینکه در واقعیت او مخترع اصلی تلسکوپ نبوده است. اولین کسی که ایده ساخت تلسکوپ را مطرح نمود یک عینک ساز آلمانی به نام «هانس لیپرشی» درسال ۱۶۰۸ میلادی بود. اما حق ثبت اختراع هرگز به نام او زده نشد.

 

چون ساخت تلسکوپ‌های اختراعی او بسیار ساده به نظر می‌رسید! یک سال بعد، اخبار اختراع این عینک ساز آلمانی به ایتالیا رسید و منجر به این شد که گالیله یک نسخه پیشرفته‌تر از تلسکوپ لیپرشی را کپی و بسازد.

 

گالیله بزرگنمایی این تلسکوپ را افزایش داد و اولین کسی بود که از یک تلسکوپ استفاده کرد تا مسیر حرکت سیاره ونوس را ترسیم کند. او همچنین تئوری غالبی را که در آن زمان وجود داشت و زمین را در مرکز جهان تصور می‌کرد رد کرد.

 

۵. بازی مونوپولی

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

«چالز دارو» اولین طراح بازی بود که در سال ۱۹۳۵ میلادی به خاطر فروش بازی تخته‌ای مونوپولی به شرکت ساخت اسباب بازی برادران پارکر، میلیونر شد. اما در واقعیت این بازی معروف برای اولین بار در سال ۱۹۰۴ توسط «لیزی مگی» اختراع شد و «بازی لندلرد» نام داشت. نسخه‌ی اختراعی مگی به مدت ۳۰ سال بازی می‌شد، قبل از آنکه چالز دارو نسخه کپی شده خود را به کمپانی برادران پارکر بفروشد. برادران پارکر تنها ۵۰۰ دلار به مگی پرداخت کردند و اختراع او را خریداری نمودند. در حالی که چالز دارو به عنوان یک مبتکر آمریکایی مورد ستایش قرار گرفت.

 

۶. مکانیسم حرکت برف پاک‌کن

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

دزدیده شدن اختراع «رابرت کرنز» توسط سه شرکت بزرگ ماشین سازی مشکلات زیادی را برای او به وجود آورد و باعث شد تا او شغل، همسر و حتی سلامتی روحی و ذهنی خود را از دست بدهد. مکانیسم اختراعی وی به برف پاک‌کن شیشه جلو، امکان تنظیم نحوه و سرعت حرکت و همچنین مکث برف پاک کن‌ها در بین حرکتشان را می‌داد.

 

کرنز اختراع خود را به شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و کرایسلر نشان داد، اما نتوانست آن‌ها را برای خرید حق امتیاز مکانیسم اختراعی خود در برف پاکن‌ها متقاعد کند. اما بعد از آن این سه خودروساز بدون اجازه از او، شروع به تولید خودرو‌هایی با این مکانیسم در ماشین‌های خود کردند.

 

کرنز مدت ۲۰ سال از عمر خود را صرف شکایت از این شرکت‌ها و دزدیده شدن اختراع خود توسط آن‌ها کرد و بالاخره توانست میلیون‌ها دلار از این شرکت‌ها دریافت کند. اما نتوانست تا حق امتیاز اختراع خود را پس بگیرد. امروزه مکانیسم اختراعی او را تمام خودروسازان جهان استفاده می‌کنند.

 

۷. ماشین ساخت کیسه‌های کاغذی قهوه‌ای 

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

مشهورترین اختراعات دزدیده شده توسط مخترعین!«مارگارت نایت» یکی از مشهورترین زنان مخترع در قرن نوزدهم میلادی و یکی از اولین زنانی بود که حق ثبت اختراع خود را حفظ کرده است. هنگامی که او در کارخانه ساخت کیسه‌های کاغذی کار می‌کرد، یک ایده انقلابی به ذهنش رسید که اگر این کیسه‌ها را با انتهای صاف و تخت بسازد، بسته بندی آن‌ها بسیار راحتتر خواهد بود.

 

بنابراین او شروع به طراحی ماشینی کرد که این کیسه‌ها را به طور اتوماتیک با این طرح تولید می‌کرد. در ابتدا او یک نمونه چوبی از از این ماشین ساخت. اما هنگامی که او در حال طراحی و ساخت نمونه کاملتر و فلزی اخترع خود بود، «چالز آنان» طرح او را دزید و حق ثبت اختراع آن را به نام خود زد.

 

نایت بلافاصله از او شکایت کرد و با توجه به شواهد و مدارک زیادی که داشت به راحتی توانست ثابت کند که خودش مخترع واقعی این ماشین بوده است. اختراع او یک انقلاب در صنعت ساخت کارتن و کیسه‌های کاغذی ایجاد کرد و حتی امروزه نیز از اصول آن استفاده می‌شود.

 

۸. لامپ

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

توماس ادیسون یکی از مشهورترین و پرکارترین مخترعان تاریخ است که عمده شهرت خود را به خاطر اختراع لامپ‌های روشنایی به دست آورد. برای انجام این کار، ادیسون تلاش کرد تا کارایی ورژن لامپی را که قبلا توسط «چوزف سوان» مخترع بریتانیایی اختراع شده بود را بهبود ببخشد.

 

ادیسون حق ثبت این لامپ را در آمریکا به نام خود ثبت کرد و کمپینی را برای بازاریابی و فروش لامپ‌های ساخته شده خود آغاز کرد. این موضوع این باور را به وجود آورد که ادیسون مخترع واقعی لامپ است. با این حال در انگلستان، جوزف سوان یک سال زودتر توانسته بود تا اختراع خود را بهبود ببخشد و لامپ‌های روشنایی را بسازد.

 

برای جلوگیری از درگیری و شکایت احتمالی سوان، ادیسون یک کارخانه تولید کننده لامپ‌های روشنایی را برای او در انگلستان ساخت. سوان هم به ادیسون اجازه داد تا بتواند این لامپ‌ها را در آمریکا به فروش برساند و حتی امتیاز ثبت اختراع این لامپ‌ها را به ادیسون داد.

 

۹. تلویزیون

 اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون , مشهورترین اختراعات دزدیده شده

 

اگرچه در کتاب‌ها و منابع مختلف ممکن است خوانده باشید که «ولادیمیر زورکین» اولین تلویزیون را برای شرکت الکترونیکی RCA ساخت، اما در واقع تلویزیون توسط «فیلو تیلور فارنزورث» مخترعی با بیش از ۱۶۵ اختراع ثبت شده، اختراع شد. فارنزورث در سال ۱۹۲۷ و در ۲۱ سالگی تلویزیون را اختراع کرد.

 

سه سال بعد و هنگامی که زورکین برای دیدن اختراعش به آزمایشگاه او رفته بود، ایده فارنزورث را دزید. بعد از یک دهه شکایت و جنگ در دادگاه، سرانجام دادگاه رای را به نفع فارنزورث صادر کرد و شرکت RCA مجبور شد تا حق امتیاز استفاده از اختراع او را بپردازد، اگرچه او هنوز هم به شناخت و شهرتی که لایقش بود، نرسیده است.

 

برترین‌ها 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------