احتمال عمدی بودن حریق ارسباران؛ چند نفر بازداشت شدند



اخبار,اخبار اجتماعی,حریق ارسباران
معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست از دستگیری عاملان احتمالی حریق جنگل‌های ارسباران خبر داد.

حمید ظهرابی که امروز برای بررسی ابعاد آتش سوزی ارسباران در این منطقه حضور یافته است، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: آتش‌سوزی در منطقه حفاظت‌شده دیزمار در شهرستان ورزقان استان آذربایجان شرقی رخ داده است که تا صبح امروز به طور کامل مهار شد، اما از بعدازظهر امروز در روستای اویلق آتش‌سوزی شروع شده است که نیروها در حال اطفاء هستند. این منطقه خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست است.

 

وی ادامه داد: عمده مناطقی که از ارسباران دچار حریق شده؛ جزو مناطق حفاظت‌شده و تحت مدیریت سازمان محیط زیست بوده است که این منطقه هم پوشش جنگلی و هم پوشش مرتعی دارد.

 

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به بازدید خود از مناطق دچار حریق تاکید کرد: طی بازدیدی که صبح از منطقه داشتم مشخص شده است که اراضی دچار حریق بیشتر زیراشکوب بوده است و درختان هم کمتر از ۳۰ درصد آسیب دیده‌اند، البته در رویش‌گاه‌های ارس، درختان صدمه جدی دیده‌اند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه مساحتی از ارسباران دچار حریق شده است، گفت: چون آتش سوزی در حد فاصل دو یا سه روستا به صورت پراکنده و لکه لکه اتفاق افتاده است، نمی‌توانیم عدد مشخصی را اعلام کنیم و نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

 

ظهرابی با اشاره به استقرار بالگرد اطفای حریق و بالگردهایی برای هلیبرد نیرو در منطقه ارسباران، در پاسخ به پرسشی در مورد دلیل آتش‌سوزی در این منطقه گفت: بحث‌هایی در مورد عمدی بودن آتش‌سوزی‌ها مطرح است. چند فرد مشکوک در ارتباط با این موضوع دستگیر شده‌اند اما بررسی‌ها در خصوص شناسایی عوامل حریق ادامه دارد.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا متخلفان با نیت تصرف اراضی، جنگل‌ها را آتش زده‌اند، گفت: هرچند اراضی دچار حریق در موقعیتی نیست که متخلفان با هدف تصرف آتش زده باشند، اما در عین حال این را هم می‌توان گفت که به احتمال قوی بخشی از حریق می‌تواند با هدف تصرف زمین بوده باشد. در مجموع عمدی بودن حریق تا حد زیادی ثابت شده است و در همین رابطه چند نفر را که مشکوک بوده‌اند، بازداشت کرده‌اند.

 

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست تاکید کرد: از ابتدای امسال تاکنون، آذربایجان شرقی بیشترین میزان حریق را در مناطق تحت مدیریت محیط زیست در کل کشور داشته است. به غیر از آتش‌سوزی‌های اخیر، وسعت حریق در این استان ب ۴۳۰ هکتار می‌رسد.

 

ظهرابی در پایان گفت: در اطفای حریق ارسباران علاوه بر محیط‌بانان، نیروهای ارتش، سپاه، جنگل‌بانان، هلال احمر و مردم محلی مشارکت داشتند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------