۶۰ درصد کل مساحت کشور در معرض تخریب و تبدیل‌ شدن به بیابان است



خشکسالی در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی
داده‌نمای همشهری از روند بیابانی‌ شدن کشور، مقایسه آن با شرایط جهانی و فرصت اندکی که برای جلوگیری از بیابانی‌ شدن دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، بیابانزایی بلایی‌است که در طول سالیان اخیر به جان ایران و کشورهای نیمه‌خشک جهان افتاده و به‌سرعت در حال بلعیدن عرصه‌های جنگلی و مرتعی ارزشمند آن است.

 

افزایش سطح بیابانی هم‌اکنون در ایران به شرایط بحرانی رسیده و باید هرچه سریع‌تر برای مقابله با آن اقدامی گسترده انجام شود.

 

آسیب‌پذیری خاک در مقابل فرسایش بادی و آبی، افزایش تعداد و شدت توفان‌های ماسه‌ای و گرد و خاک، فرونشست زمین، کاهش حاصلخیزی و توان تولید خاک و اختلال در فرایند بازسازی و بازتولید طبیعی پوشش گیاهی، ازجمله اثرات مستقیم و آنی بیابانزایی است که ایران طی دهه اخیر با بیشترین دامنه این خطرات مواجه شده است.

 

این اثرات، پیامدهای جدی اقتصادی و اجتماعی نیز به همراه دارد. بیابانزایی با محدود کردن منابع طبیعی، موجب کاهش تولیدات کشاورزی شده و این فعالیت را به‌طور فزاینده‌ای با بحران مواجه می‌کند.

 

در پی کاهش تولیدات کشاورزی، فقر و مهاجرت جمعیت روستایی به مناطق شهری تشدید می‌شود و امنیت غذایی نخستین قربانی این شرایط خواهد بود.

 

طبق آمارها هم‌اکنون ۶۰ درصد کل مساحت ایران در معرض تخریب و تبدیل‌ شدن به بیابان است که از این میان ۷۵ درصد مربوط به مناطق در معرض خشک‌ شدن بر اثر فرسایش آبی و ۲۵ درصد در معرض فرسایش بادی است.

 

خشکسالی در ایران،اخبار اجتماعی،خبرهای اجتماعی

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------