هزاران جوجه فلامینگو دریاچه بختگان فارس در معرض نابودی



جوجه فلامینگو,اخبار امروز,اخبار جدید
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه حدود سه هزار جوجه فلامینگو در روزهای آتی با کاهش سطح آب دریاچه بختگان در معرض مرگ و نابودی قرار می‌گیرند اعلام کرد : یکی از راه‌های نجات فلامینگوها رها کردن آب از منابع بالادستی و رساندن آب به بختگان است.

حمید ظهرابی جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود :تعداد دقیق فلامینگوها در این دریاچه در دست بررسی است اما با توجه به تعداد لانه ها پیش بینی می‌شود دو هزار فلامینگو در این دریاچه باشد.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد : اما با توجه به تجربیات سال های قبل که از لانه ها احتمالا چندین بار استفاده می‌شود و یا کلونی‌های پیدا نمی‌شوند در صورتی که فلامینگوها به طور غریزی و با درک خشکسالی مانع جوجه آوری بیشتر نشوند این رقم به سه تا ۶ برابر هم می‌رسد.

 

ظهرابی اظهار امیدواری کرد که فلامینگوهای بالغ با تشخیص شرایط بحرانی کم آبی در بختگان از تخم گذاری و جوجه آوری بیشتر خودداری کنند که در این صورت آمار فلامینگوها در حدود همین دو تا سه هزار باقی می‌ماند. 

 

این مقام مسئول با بیان اینکه در کنار درخواست برای رها کردن آب از منابع بالادستی سایر گزینه های نجات فلامینگوها نیز بررسی می‌شود افزود :استادان  و صاحبنظران محیط زیست نظرشان این است که حوضچه‌های آب در نزدیک کلونی های زیست فلامینگوها ایجاد شود و در این صورت حدود چهار کیلومتر باید آب را با لوله به بختگان منتقل کنیم چون رساندن آب و بر هم نزدن امنیت جوجه ها و والدین مهمترین اصول است.

 

وی با تاکید بر اینکه اگر آب به بختگان نرسد فلامینگو ها تلف می شوند گفت‌ :فلامینگوها مطابق هر سال امسال نیز در تالاب بختگان جوجه آوری داشتند، این پرندگان از اواخر اسفندماه ۹۹ در تالاب بختگان کلونی های جوجه آوری را تشکیل دادند و بیم آن می رود با توجه به شرایط خشکسالی سال جاری تلفات قبل از رسیدن به زمان پرواز با آمار بالایی اتفاق بیفتد. 

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: نتیجه پایش های ماهیانه که از اسفندماه شروع شده است نشان می دهد فلامینگوها مطابق هر سال در سال جاری نیز در تالاب بختگان جوجه آوری دارند.

 

ظهرابی افزود: با توجه به بررسی های صورت گرفته والدین با پرواز به تالاب های همجوار جوجه ها را تغذیه می کنند بنابراین به هم پیوستگی تالاب ها و احیا آنها اهمیت بسزایی در بقای فلامینگو دارد.

 

وی افزود :تخصیص حقابه مشخص به تالاب بین المللی بختگان و احیای این زیستگاه ارزشمند که از وظایف قانونی وزارت نیرو و تعهدات کشور ما در کنوانسیون رامسر است؛مهمترین اقدام برای حفاظت از گونه های وابسته به تالاب است.

 

این مقام مسئول با اظهار تاسف از تلفات سال های قبل ابراز داشت: در سال گذشته به علت افزایش بارندگی و رهاسازی بخشی از حقابه تالاب تلفات کاهش چشمگیری داشت اما امسال علی رغم رهاسازی حقابه به دلیل کاهش شدید بارندگی ها که در پنجاه سال اخیر بی سابقه بوده ، وقوع بحران در این زمینه قابل پیش بینی است. لذا اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با استمرار پایش های روزانه راهکارهای دیگر حفاظتی را در دست بررسی دارد و با تشکیل کارگروهی متشکل از استادان دانشگاه شیراز، کارشناسان محیط زیست و سمن ها برنامه نجات بخشی اضطراری فلامینگوها را در دست تهیه و اجرا دارد.

 

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.

این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد.

 

در سال‌های گذشته و گاهی بر اثر بارش‌های بهاری، آبگیری می شد اما امسال به دلیل کاهش بارندگی و گرمای تابستان احتمال خشک شدن کامل آن هست.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان در شرق استان فارس واقع شده است. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------