برخی مدارس سرویس بهداشتی ندارند



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, وزیر آموزش و پرورش

 

چندی پیش وزیر آموزش و پرورش در نشست ستاد عالی تشکیلاتی گسترش و ارتقای فعالیت‌های تربیت بدنی به بیان برخی از مشکلات موجود در مدارس کشور پرداخت و در میان همه سخنان، بر نبود امکانات اولیه مثل دستشویی در مدارس کشور نیز تأکید کرد؛ سید محمد بطحایی درباره نبود سرویس بهداشتی در برخی از مدارس اعلام کرد در بازدیدی که از یک مدرسه داشتم متأسفانه سرویس بهداشتی در آن مدرسه وجود نداشت، او البته فقط به یک مدرسه اشاره نکرد، چندی پیش هم در اظهارنظری درباره کمبود تجهیزات مدارس اعلام کرد مشکلات بهداشتی برخی از مدارس بسیار جدی است و برخی از مدارس در روستاها دستشویی ندارند.

 

این صحبت‌ها بار دیگر موضوع تجهیز مدارس مناطق محروم را بر سر زبان آورد چرا که نبود سرویس بهداشتی در مدارس بویژه در مناطق محروم کشور یک واقعیت انکارناپذیر است یعنی هنوز مناطقی از کشور هستند که حتی مدرسه‌ای استاندارد با سرویس بهداشتی مناسب در آن وجود ندارد. البته در کلانشهرها هم وضعیت سرویس بهداشتی دانش‌آموزان آنچنان مناسب نیست.

 

برخی مدارس دولتی سرویس‌های بهداشتی‌شان آنقدر کثیف و کم نور است که نه تنها دانش‌آموزان بلکه والدین آنها هم وحشت می‌کنند که به آنجا نزدیک شوند حالا این موضوعات در مناطق روستایی دوچندان است.

 

موضوعی که اسماعیل آذری طلبه قصه خوان روستایی به خبرنگار «ایران» می‌گوید: در روستا‌های محروم سرویس بهداشتی برای دانش‌آموزان وجود ندارد و دانش‌آموزان مجبورند به اطراف مدرسه بروند. به غیر از مشکلات بهداشتی در روستا؛ نرفتن طولانی مدت به توالت عوارض عفونی برای کودک به وجود خواهد آورد. «آذری» در این باره بیشتر می‌گوید: برخی مدارس اصلاً دستشویی ندارند. در برخی از مدارس هم دانش‌آموزان فرهنگ استفاده از دستشویی را ندارند و خانواده و معلم به دانش‌آموز یاد نمی‌دهد که چگونه از سرویس بهداشتی مدرسه استفاده کند. برخی دیگر از روستاها هم اصلاً آب لوله کشی وجود ندارد که سرویس بهداشتی باشد. اگر هم سرویس بهداشتی باشد دانش‌آموزان نمی‌توانند از سرویس بهداشتی استفاده کنند.

 

به گفته وی، مدارس ما از فقر دستشویی و آبخوری مناسب رنج می‌برند، در حالی که دستشویی نرفتن دانش‌آموزان، عوارض خطرناکی دارد که موجب بیماری عفونی در دانش‌آموزان می‌شود.

 

آذری تصریح می‌کند: علاوه بر احداث دستشویی‌های مناسب و استاندارد، باید در تمیز کردن محیط‌هایی همچون دستشویی و آبخوری‌ها در مدارس تلاش شود و برای کودکان محیط سالم ایجاد شود. تمیزی، آراستگی و گذاشتن صابون تازه یا دستمال کاغذی مخصوص دستشویی برای آنها، محیط دستشویی را قابل تحمل و دلنشین می‌کند. والدین از مسئولان مدارس بخواهند به نظافت دستشویی‌ها بیشتر اهمیت بدهند و نیازهای اولیه مدارس در دستشویی‌ها مانند صابون و خوشبو کننده را فراهم کنند.

 

تجهیز سرویس بهداشتی مدارس

حمید ورناصری سرپرست معاونت فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با «ایران» تجهیز سروس بهداشتی را بسیار ضروری می‌داند و می‌گوید: ما امسال به‌طور جدی تجهیز و تأسیس سرویس مدارس را در دستور کار خود داریم. متأسفانه بسیاری از مدارس مناطق محروم در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان و آذربایجان غربی کمبود سرویس بهداشتی دارند. برخی از مناطق این استان‌ها صعب العبور هستند و در برخی از موارد هم آب لوله کشی وجود ندارد بنابراین ما در نظر داریم که سرویس بهداشتی پیش ساخته‌ای را به مدارس بفرستیم.

 

وی تأکید می‌کند: ما به ازای هر کلاس درس یک سرویس بهداشتی نیاز داریم. اما متأسفانه برخی از این مدارس یک سرویس بهداشتی ندارند. برخی از مدارس ما در روستاها چند پایه تحصیلی دارند و دانش‌آموزان دختر و پسر در یک کلاس درس هستند در این مدارس ما باید دو سرویس بهداشتی داشته باشیم که متأسفانه در این مدارس هم کمبود جدی داریم.

 

ورناصری با تأکید بر این‌که ما در حال جمع‌آوری اطلاعات سرویس بهداشتی مدارس هستیم، اظهار می‌کند: بر اساس آمارهای ما تعداد قابل توجهی از مدارس کشور سرویس بهداشتی ندارند و ما در این زمینه کمک خیرین را می‌خواهیم. البته در کلانشهرها هم مدارسی هستند که سرویس بهداشتی دارند اما مدیران مدارس توجهی به پاکیزگی آنها نمی‌کنند یعنی دستشویی‌ کثیف است و در این بخش هم نیاز به برنامه‌ریزی جدی داریم.

 

 ایران /هدی هاشمی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------