جزئیات طرح جدید ترافیک



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,طرح جدید ترافیک
سال97 كه طرح ترافیك سنتی تهران درهم شكست و سامانه تهرانِ من و حساب شهروندی متولد شد،‌ اعتراض‌ها چنان بالا گرفت و سردرگمی‌ها آنچنان زیاد بود كه به نظر نمی‌رسید تهران با تهران من و سیستم جدید اخت شود. اما به مرور چنین شد و با این‌كه هنوز مبهم است كه طرح جدید چطور می‌خواهد به كاهش آلودگی هوای پایتخت كمك كند ولی ساكنان تهران روی خوش به این تحولات نشان دادند. 

تحولات در نحوه مدیریت تردد مردم تهران البته همچنان ادامه دارد و از ابتدای تابستان امسال با روی كار آمدن طرح كاهش آلودگی هوا و جایگزین شدنش با طرح زوج و فرد، فاز جدیدی از تغییرات اعمال خواهد شد. مباحث مربوط به طرح چون پیچیده‌تر از سال‌های قبل شده با عمار سعیدیان‌فرد، مدیر واحد ساماندهی محدوده‌ها و طرح‌های ترافیكی شهرداری تهران گفت‌وگو كرده‌ایم تا از همه ریزه‌كاری‌های تردد در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیك بگوید.

 

برای ثبت درخواست طرح ترافیك تا چه زمانی فرصت است؟

مهلت ثبت‌نام خبرنگاران تا امروز و مهلت ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی تا 15 اردیبهشت تعیین شده است. مردم عادی هم اگر سال گذشته در سامانه تهران من ثبت‌نام كرده باشند و حساب كاربری داشته باشند، می‌توانند امسال از همین حساب استفاده كنند. احتمال این‌كه مهلت ثبت‌نام خبرنگاران و دستگاه‌ها تمدید شود وجود دارد اما فعلا تاریخ‌های هفتم و پانزدهم اردیبهشت مدنظر سهمیه‌ داران است.

 

طرح كاهش آلودگی هوا از چه زمانی اجرا می‌شود؟

از اول تیرماه طرح كاهش آلودگی هوا جایگزین زوج یا فرد می‌شود و اول تابستان زمان اجرای این طرح با شكل و شمایل جدید است. برخی به اشتباه تصور كرده‌اند كه طرح ترافیك نیز از اول تیرماه اجرا می‌شود كه باید بگویم از فروردین امسال طرح ترافیك به شكل سابق و البته با تعرفه سال 98 درحال اجرا شدن است و فقط طرح كاهش آلودگی هواست كه از ابتدای تابستان اجرایی می‌شود.

 

طرح زوج یا فرد و طرح كاهش آلودگی هوا چه فرقی با هم دارند؟

محدوده طرح زوج یا فرد و كاهش آلودگی هوا یكی است ولی اتفاقی كه می‌افتد این است كه در طرح زوج و فرد سابق فقط از پلاك مخالف، عوارض می‌گرفتیم اما امسال شهروندان حتما باید در سامانه تهران من ثبت‌نام كنند. افرادی كه ثبت‌نام كنند بدون توجه به پلاك خودرویشان20 روز در هر فصل به صورت رایگان می‌توانند در محدوده زوج  یافرد سابق یا كاهش آلودگی هوا تردد كنند. این20 روز برای شهروندان تهرانی تعیین شده و خودروهای شهرستانی می‌توانند در این محدوده فقط 15 روز به صورت رایگان رفت و آمد داشته باشند. این افراد بعد از این 20 و 15 روز اگر قصد ورود به محدوده را داشته باشند باید عوارض پرداخت كنند. این عوارض نصف قیمت عوارض طرح ترافیك است.

 

امسال وضعیت ساكنان محدوده طرح چگونه است؟

ساكنان محدوده طرح اگر در سامانه تهران من ثبت‌نام كنند و مداركشان را به دفاترخدمات الكترونیك شهر تحویل دهند از 50 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند. بنابراین از شهروندان درخواست داریم اگر در محدوده طرح چه زوج  یا فرد و چه طرح ترافیك زندگی می‌كنند ابتدا وارد این سامانه شوند و مدارك را بارگذاری كنند و سپس به دفاتر خدمات الكترونیك مراجعه كنند.  البته ساكنان این محدوده‌ها هر روز می‌توانند یك خروج قبل از ساعت 30/8 صبح و یك ورود هم بعد از ساعت 17 به صورت رایگان داشته باشند. این تسهیلات برای ساكنان محدوده طرح ترافیك از ابتدای سال در حال اجراست و برای ساكنان محدوده زوج  یا فرد از اول تیرماه اعمال خواهد شد. 

 

گروه‌های خاص چه كسانی هستند و چقدر باید هزینه كنند؟

با توجه به مصوبه شورا 3 درصد سهمیه‌های طرح به موارد خاص و با تخفیف 90 درصد داده می‌شود. بخش اعظم این موارد خاص كه امسال حدود 2060 نفر است خبرنگاران، روزنامه‌نگاران و عكاسان هستند. بیماران خاص و معلولان هم جزو موارد خاص هستند كه به ارگان‌های مربوط مثل بهزیستی داده می‌شود تا میان افراد توزیع شود.

 

گروه‌های خاص علاوه بر تخفیف90 درصدی مشمول تخفیف ساعت تردد، حساب شهروندی و معاینه فنی هم می‌شوند. این موارد محاسبه و  باعث افت شدید هزینه‌های تردد برای گروه‌های خاص می‌شود.

 

ماجرای حذف تخفیف و تسهیلات برخی ساكنان محدوده طرح چیست؟

ساكنانی كه پارسال در سامانه تهران من ثبت‌نام كرده‌اند تا روز اول تیرماه فرصت دارند عوارض نوسازی و پسماند خود را پرداخت كنند. اگر این پرداختی را نداشته باشند و بدهی‌ها تسویه نشود سیستم به صورت خودكار اینها را از فهرست افراد ساكن درمحدوده طرح خارج می‌كند.

 

بیشترین و كمترین مبلغی كه شهروندان بابت تردد باید بپردازند چقدر است؟

گران‌ترین حالت كه فاقد معاینه فنی برتر باشد و در زمان اوج ورود و خروج كند 41 هزار و400 تومان است و كمترین میزان پرداختی هم اگر معاینه فنی برتر و در زمان غیراوج ورود و خروج كند 14 هزار و490 تومان خواهد بود. بنابراین آنچه رقم‌های پرداختی را تغییر می‌دهد نوع معاینه فنی خودرو، زمان رفت و آمد و شارژ بودن حساب شهروندی است.

 

آیا شهروندان باید مثل سال 97، روز تردد خود را در سامانه رزرو كنند؟

امسال نیازی به رزرو نیست و اگر حساب شهروندی افراد شارژ داشته باشد می‌توانند به محدوده طرح ورود كنند.

 

چرا سهمیه خبرنگاران در سال 98 كاهش یافته؟

حدود 120 سهمیه از خبرنگاران كم شده چون مجموعه سهمیه‌هایی كه برای امسال در نظر گرفته شده نسبت به پارسال كاهش یافته. این كاهش سهمیه‌ها شامل ارگان‌ها و دستگاه‌های دولتی نیز شده و اینها حتی بیشتر ازخبرنگاران از سهمیه‌شان 

كاسته شده است.

 

وضعیت خودروهای هیبریدی چگونه خواهد بود؟

صاحبان خودروهای هیبریدی از 90 درصد تخفیف بهره‌مند می‌شوند. اینها امسال برخلاف پارسال نیازی به تمدید و ثبت‌نام در دفاتر خدماتی ندارند زیرا پرونده آنها موجود است. 

 

البته اگر شماره پلاك این خودروها تغییركرده باید ثبت‌نام مجدد انجام شود. خودروهای هیبریدی همچنین باید حساب تهرانِ من خود را كه متعلق به سال 97 است، تسویه كنند.

 

تعرفه ورود به محدوده طرح امسال چه قدر است؟

 یك قیمت پایه داریم كه یكسری اعداد در آن ضرب می‌شود كه یا تخفیف است یا جریمه‌. عدد ثابت پارسال20 هزار تومان بود كه امسال براساس مجوز شورای شهر 15 درصد افزایش یافته و به 23 هزارتومان رسیده است.

 

كدام دسته از شهروندان مشمول تخفیف قیمت می‌شوند؟

اگر خودرویی معاینه فنی برترداشته باشد 25درصد از 23 هزار تومان (هزینه روزانه تردد در محدوده طرح) را تخفیف می‌گیرد. همچنین اگر در لحظه ورورد به محدوده طرح، حساب شهروندی افراد شارژ داشته باشد در این شرایط هم20 درصد تخفیف اعمال می‌شود. اگر حساب شهروندی شارژ نداشته باشد افراد تا یك ماه فرصت دارند

 

شارژ حساب را انجام دهند وگرنه بعد از آن، هم مشمول بدهی و هم مشمول جریمه پلیس می‌شوند. بخشی از تخفیف هم به ساعت عبور و مرور شهروندان بستگی دارد. اگر بعد از ساعت 10 صبح و قبل از ساعت 16 ورود و خروج كنند به محدوده طرح 30 درصد تخفیف شامل حال شهروندان می‌شود. اما اگر قبل از 10 صبح و بعد از 16 تردد داشته باشند 50 درصد به هزینه پایه اضافه خواهد شد.

 

وضعیت آژانس‌ها و موسسات اتومبیل كرایه چگونه است؟

برای این گروه امسال تخفیف70 درصدی در نظر گرفته شده كه پارسال50 درصد بود. این تخفیف در صورتی به آژانس تعلق می‌گیرد كه روزانه سه سند سفر و باربری‌ها یك باربرگ در روز ثبت كنند.

 

امسال هم  ودیعه صدهزارتومانی از مشمولان سهمیه‌های سالانه دریافت می‌شود؟

بله، البته طبق مصوبه شورای شهر این مبلغ در سال 98، 120 هزارتومان است. تحت عنوان بهای خدمات از مشمولان سهمیه‌های سالانه دریافت خواهد شد. 

 

 جام جم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------