۱۶ کانون گرد و غبار در استان اصفهان شناسایی شد



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,گرد و غبار
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از شناسایی ۱۶ کانون تولید گرد و غبار در این استان خبر داد. 

منصور شیشه فروش روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهارداشت: تیم های عملیاتی از اداره های منابع طبیعی و محیط زیست استان این کانون ها را شناسایی و تحت کنترل دارند.

 

وی اظهارداشت: این تیم ها همچنین هفته گذشته با بررسی مجدد وضعیت موجود منطقه دریافتند که قسمت های جدیدی به بعضی از این کانون ها اضافه شده است.

 

به گفته وی، سیلابهای اخیر در مناطق کویری رسوبهایی را حمل کرده و این رسوبها با وزش باد حرکت کرده و ایجاد گرد و غبار می کنند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: منابع طبیعی اقداماتی را در راستای مالچ پاشی، کشت نهال و بذر مناسب برای کنترل کانون های جدید انجام خواهد داد.

 

وی اضافه کرد: هماهنگی های لازم با استان های یزد، سمنان، مرکزی و قم برای کنترل کویرهای مشترک با اصفهان انجام شده و عملیات مشترک برای کنترل پدیده گرد و غبار و کنترل بیابان زایی انجام خواهد شد.

 

شیشه فروش تصریح کرد: گزارش های لازم برای حمایت از این طرح ها به محیط زیست و منابع طبیعی کشور هم ارسال شده است.

وی با اشاره به اینکه این برنامه ها و گزارش ها برای جذب اعتبار لازم در راستای کنترل گرد و غبار به تهران ارسال شده است، ادامه داد: منابع طبیعی و محیط زیست استان مکلف شدند در یک برنامه زمانبندی شده این کویرها و کانونهای گرد و غبار را شناسایی و کنترل کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اضافه کرد: در مجموع تاکنون حدود ۳۰۷ هزار هکتار از مناطق بیابانی در هشت شهرستان استان اصفهان جنگل کاری و مرتع کاری (گیاهان مرتعی برای پیشگیری از بیابان زایی) شده است.

وی بیان کرد: همچنین عملیات مالچ پاشی در ۳۰۰ هکتار از مناطق و کانون های گرد و غبار استان انجام شده و این طرح ها امسال هم ادامه پیدا خواهد کرد.

 

کلانشهر اصفهان، یکی از شهرهای آلوده کشور است به طوری که از طرفی در فصول سرد سال بدلیل پدیده وارونگی هوا و در برخی روزها به دلیل افزایش پدیده گرد و غبار، شاخص کیفی هوای آن به وضعیت ناسالم می‌رسد.

 

با تقسیم‌بندی های موجود، ۴۳.۷ میلیون هکتار از مساحت کشور جز مناطق بیابانی است؛ ۲۰ میلیون هکتار از زیست سازگان بیابانی تحت تاثیر فرسایش بادی و از این میزان ۶.۴ میلیون هکتار در محدوده کانون های بحرانی است که در ۹۷ شهرستان و ۱۸ استان پراکنده می باشد.

 

به گفته مسوولان امر ۱۶ کانون ریزگرد در مجموع با مساحت نزدیک به یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار در استان اصفهان قرار دارد و بروز این پدیده سالانه بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال به امکانات زیربنایی و منابع طبیعی از جمله پایگاه‌های نظامی، زمین‌های کشاورزی، راه‌های ارتباطی، شهرک‌های صنعتی و راه آهن زیان وارد می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------