چرا داستان اضافه کردن خاک به سیلوهای گندم هر روز ابعاد جدیدتری می گیرد؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی, گندم

 

ویدئوی تکان‌دهنده از برخورد دادستان مرکز استان گلستان با مدیر غله گنبد کاووس و تعدادی از کارکنان سیلوی این شهرستان که به گندم خاک و فضله حیوانات اضافه می کردند و به دولت می فروختند  بارها و بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است.

 

به گفته رئیس کل دادگستری استان، تاکنون 200 تن گندم در 14 کامیون شناسایی شده است و 9 نفر دستگیر شده اند. خوشبختانه  این گندم های آلوده پیش از ورود به چرخه غذایی مردم منهدم شده است.پیش از این هم شاهد ماجراهایی این چنین بوده ایم که عده ای سودجو با ترکیب کردن خاک به گندم، نان مردم را آلوده می کردند و سلامت آن ها را به خطر می انداختند اما سوال این است که چرا فکری برای بستن این گلوگاه فساد نمی شود؟

 

تنبیه خاطی؛ بوجاری کردن گندم

اواخر مرداد 96 فیلم هایی در شبکه های اجتماعی انتشار یافت که در آن فردی،گندم تولیدی کشاورزان را در یکی از مناطق استان فارس خریداری و با خاک و ماسه مخلوط می کرد. در پی پخش این ویدئو مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی با ارسال نامه ای اعلام کرده بود که فردی در محلی ضمن انباشت گندم و اختلاط آن ها با خاک قصد تحویل این گندم ها را به مراکز خرید تضمینی گندم دارد که با ورود مرجع قضایی به موضوع و احضار این فرد ، طی صورت جلسه ای که به امضای بخشدار شهرستان مد نظر و مدیران غله و جهاد کشاورزی شهرستان و فرد خاطی رسید، مقرر شد که فرد خاطی برای بوجاری گندم و جداسازی خاک های مخلوط شده اقدام کند و گندم استاندارد تحویل مراکز خرید شود که بر همین اساس نیز این اقدام انجام شده است.

 

25 مهر 97 هم نماینده دادستان شیراز از دستگیری 11 متهم به جرم اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی و کالای استراتژیک گندم با شن و ماسه و سایر ناخالصی‌ها خبر داد. قاضی پرونده مال نامشروع به دست آمده از این طریق را ۱۵۶ میلیارد اعلام کرده بود. در اعترافات متهمان این پرونده آمده است که آن ها ۸۰ کامیون ماسه به رنگ گندم برای مخلوط کردن با گندم ازاستان کرمان سفارش داده بودند. در نهایت نتیجه این پرونده 81 سال حبس برای محکومین پرونده بود.

 

به تازگی در خراسان شمالی نیز پرونده ای با همین عنوان تشکیل شد که نشان می دهد این مسئله موضوعی فراگیر است.

 

سود بالای به خطر انداختن سلامت مردم

با توجه به خرید تضمینی گندم توسط دولت، عده ای سودجو در برخی سیلوها  گندمی را که از کشاورز خریداری کرده اند با خاک، ماسه و به تازگی فضولات حیوانی مخلوط می کنند و به ازای وزن آن ها گندم از بار کشاورزان برمی دارند و دوباره به دولت می فروشند و از این طریق سود بالایی به جیب می زنند. این سود آن قدر بالاست که سودجویان حاضرند جان مردم را هم به مخاطره بیندازند.

 

چه باید کرد

با توجه به تکرار تخلف مخلوط کردن خاک و ماسه با گندم به نظر می رسد ورود دستگاه های نظارتی به این مهم بسیار حیاتی است چون در این بخش که به گلوگاهی برای فساد تبدیل شده، سلامت مردم و قوت غالب قشر ضعیف هدف قرار گرفته شده است. همچنین قوه قضاییه هم باید با قدرت با این سودجویان که سودشان را از به خطر انداختن سلامت مردم کسب می کنند، برخورد کند.

 

 خراسان

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------