سرانه هر دانش آموز برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی چقدر است؟



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,آسیب های اجتماعی
روز به روز شاهد افزایش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان هستیم و از آن سو، بودجه پیشگیری از این آسیب ها نیز بسیار ناچیز است! 

به گزارش خراسان، بر اساس تحقیق های انجام گرفته، انحرافات اخلاقی، خشونت، دخانیات و بزهکاری به ترتیب بیشترین موارد آسیب های اجتماعی را در میان دانش آموزان تشکیل می دهد. ترک تحصیل، فرار از مدرسه، اعتیاد، سرقت، تشکیل گروه های معارض و وندالیسم و… نیز از دیگر آسیب های اجتماعی است که روز به روز در حال گسترش میان دانش آموزان است به طوری که معاون وزارت آموزش و پرورش در این زمینه گفته است: «۳۰ درصد دانش‌آموزان به شدت نیاز به توانمندسازی اجتماعی دارند.»

 

با وجود این در لایحه بودجه سال 99 کل کشور که اکنون در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در حال بررسی است، برای برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان، 33 میلیارد و 500 میلیون تومان اختصاص یافته است. این برنامه شامل نظام مراقبت های اجتماعی دانش آموزان با پیش بینی 29 میلیارد و 258 میلیون تومان بودجه، ارائه خدمات توانمند سازی به دانش آموزان در معرض خطر با پیش بینی دو میلیارد و 71 میلیون تومان بودجه و نیز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به دانش آموزان و والدین با پیش بینی دو میلیارد و 170 میلیون تومان بودجه است.در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور نیز برای برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان 31 میلیارد و 300 میلیون تومان پیش بینی شده بود که امسال این رقم دو میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش یافته است.

 

با احتساب آمار 14 میلیون و 600 هزار دانش آموز در سال تحصیلی 99-98، سرانه هر دانش آموز در برنامه پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان در لایحه بودجه سال 1399 کل کشور، حدود دو هزار و 295 تومان است که این رقم، برای جمعیت مهم و تأثیرگذاری که آینده کشور به آن ها بستگی دارد، اصلا کافی نیست.همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در دانش آموزان باید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور مورد توجه متصدیان کشور قرار گیرد.

 

نامه به رئیس مجلس

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفت و گو با مهر با اشاره به این که یکی از ارگان‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نقش داشته باشد، آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در صورتی که با برنامه‌های پیشگیرانه و اختصاص اعتبار ویژه‌ای در مدارس بتوانیم از بروز آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کنیم، امنیت جامعه نیز تضمین خواهد شد.

 

سیدحسن موسوی چلک با اشاره به تحصیل بیش از 14 میلیون دانش آموز در کشور، افزود: هیچ ساختاری مانند آموزش و پرورش نداریم که همزمان با گروه زیادی از مخاطبان مانند والدین، دانش آموزان و اولیای مدرسه در ارتباط باشد.

 

وی از ارسال نامه به رئیس مجلس خبر داد و گفت: به عنوان یک تشکل غیردولتی که در خصوص آسیب‌های اجتماعی نیز فعالیت داریم در نامه‌ای از رئیس مجلس درخواست کردیم که بودجه بخش آسیب‌های اجتماعی را افزایش دهد، چرا که در غیر این صورت با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد.

 

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران افزود: باوجود تدوین برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی که در همه آن ها توجه ویژه به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته، انتظار می‌رود مجلس سکوت نکند و در کمیسیون‌های مربوط درباره افزایش اعتبارات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، اقدامات ویژه‌ای را انجام دهد.

 

وی خاطرنشان کرد: برنامه پیشگیری باید بر اساس ارتقای سلامت روان جامعه تدوین شود که متأسفانه در این خصوص غفلت شده است چرا که اگر مجلس فکری برای افزایش بودجه آسیب‌های اجتماعی نکند به راحتی سرمایه‌های اجتماعی خود را از دست خواهیم داد.

 

 

محمد جواد رنجبر 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------