ماری جوانا، شایع‌ترین مواد اعتیادآور بین جوانان



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,ماری جوانا
روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد از ماری جوانا به عنوان یکی از شایع‌ترین مواد محرک اعتیادآور بین نوجوانان و جوانان نام برد و گفت: درصد نوجوانانی که رو به سوی مصرف انواع ماری جوانا آورده‌اند، طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده و قیمت هر گرم از ماری جوانا یا همان گل حدودا بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان است. 

به گزارش روز سه شنبه سازمان بهزیستی کشور، رضا فریدی درباره مخدر ماری جوآنا افزود: مطالعات طولانی مدت روی دانش‌آموزان دبیرستانی و والدین آنها نشان داده که اغلب افرادی که بعدها دچار اعتیاد مواد سنگین شده‌اند، اولین بار مصرف مواد را با ماری جوانا آغاز کرده‌اند و این زنگ هشداری بسیار جدی برای مصرف کنندگان این ماده مخدر است.

 

وی ادامه داد: ماری جوانا یکی از شایع‌ترین مواد محرک، اعتیادآوری است که این روزها توسط نوجوانان و جوانان مصرف می‌شود. درصد نوجوانانی که رو به سوی مصرف انواع ماری جوانا آورده‌اند، طی سال‌های اخیر به طرز چشمگیری رو به افزایش بوده و در نتیجه تعداد افراد مصرف‌کننده که به دنبال ترک ماری جوانا یا حشیش هستند نیز افزایش یافته است.

 

این درمانگر اعتیاد درباره اسامی این مخدر اظهار داشت: لغت ماری جوانا کمتر در کشور ما به ‌کار ‌می‌رود و نوجوانان آن را با اسامی علف، گراس یا گل می‌شناسند. اما حقیقت آن است که همه این موارد جزء خانواده‌هایی از مواد روان‌گردان هستند که «کانابیس‌ها» نامیده می‌شوند. ویژگی‌ها، اثرات و عوارض همه ترکیبات این خانواده تقریبا مشابه یکدیگر است و فقط در شدت آنها تفاوت وجود دارد که به قدرت و نیرومندی ماده مصرف شده بستگی دارد.

 

وی در مورد دلایل مصرف این مخدر نیز گفت: نوجوانان ممکن است برای فرار از تنهایی یا مشکلاتی که در خانه، مدرسه یا با دوستان خود دارند به مصرف ماری جوانا رو آورند. یکی دیگر از دلایل مصرف ماری‌جوانا به ویژه بین نوجوانان و جوانان این است که آنها بر این باور غلط هستند که ماری جوانا و حشیش، اعتیادآور نیستند. میزان مصرف اخیر ماری جوانا در گروه مردان تقریبا دو برابر زنان است.

 

فریدی با اشاره به عوارض زیان‌بار ماری جوانا افزود: شایع ترین اثرات جسمانی کانابیس یا همان حشیش، قرمزی چشم است. در دوزهای بالا افت فشار خون نیز رخ می‌دهد. افزایش اشتها - که اغلب اشتهای گاوی نامیده می شود - و خشکی دهان، اثرات شایع دیگر مسمومیت با کانابیس هستند. جدی‌ترین عوارض احتمالی کانابیس که در مصرف کنندگان افراطی آن رخ می‌دهد خطر بیماری مزمن تنفسی و سرطان ریه است.

 

وی ادامه داد: همچنین مصرف ماری جوانا یا همان کانابیس باعث احساس گسست از خویشتن و گسست از واقعیات می‌شود و مهارت‌های حرکتی با مصرف کانابیس مختل می‌شود.

 

این درمانگر اعتیاد درباره بی‌میلی و حواس‌پرتی ناشی از این مخدر نیز گفت: ۸ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف کانابیس، اختلال مهارت‌های حرکتی در رانندگی با وسایط نقلیه و سایر ماشین آلات تداخل می‌کند؛ سندورم بحث انگیز در مورد مصرف کانابیس، سندورم فقدان انگیزش است و مشخصه آن بی میلی شخص در استمرار روی کار مانند فعالیت در مدرسه، محیط کار، ورزش و فعالیت‌های روزمره اش است و فرد فاقد نیرو و بی حال، غالبا فربه و ظاهرا تنبل به نظر می‌رسد.

 

وی تاکید کرد: برای درمان سوءمصرف ماری جوانا، فرد نیاز به حمایت از طریق روان درمانی فردی، خانوادگی و گروه درمانی دارد. آموزش‌ها باید شامل برنامه‌های پرهیزی و حمایتی باشد. چون بیماری که دلایل عقلانی پرداختن به سوءمصرف مواد را نمی فهمد انگیزه چندانی برای ترک نشان نمی‌دهد. همچنین برای برخی بیماران تجویز داروهای ضداضطراب و ضد افسردگی توسط پزشک متخصص ممکن است در رفع علائم محرومیت موثر باشد.

 

این روانشناس بالینی و درمانگر اعتیاد یادآور شد: کانابیس یا همان حشیش، رایج‌ترین ماده غیرقانونی مورد مصرف در جهان است. طی ۳۰ سال گذشته کانابیس به بخش رایج فرهنگ نوجوانان در اکثر جوامع توسعه‌یافته تبدیل شده و امروزه نخستین مصرف آن در اواسط یا اواخر نوجوانی صورت می گیرد؛ فرآورده‌های کانابیس از گیاهی به همین نام گرفته می‌شود که تقریبا از هشت هزار سال پیش در چین، هند و خاورمیانه عمدتا برای الیاف آن و در درجه دوم برای خواص طبی‌ آن، مصرف شده است.

 

فریدی افزود: گیاه کانابیس را معمولا می‌برند، خشک می‌کنند، خرد می‌کنند و داخل سیگار(که معمولا سیگاری نامیده می‌شود) ریخته و آن را دود می‌کنند. از اسامی رایج کانابیس می‌توان به ماری جوانا، علف یا همان گراس، علف هرز، شاهدانه و بنگ اشاره کرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------