کاهش شوکه‌کننده آمار ازدواج در دوران کرونا و گرانی | احتمال افزایش آمار سقط جنین، رها کردن و فروش کودکان در کشور



 اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی,
معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت:‌ شیب کاهشی ازدواج به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتما تاثیر خود را خواهد گذاشت.

 به گزارش ایلنا، محمدمهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در واکنش به اینکه شیوع کرونا چقدر باعث شده که آمار ازدواج کاهش یابد، گفت: در این خصوص نه آمار قطعی داریم و نه پایش مناسبی صورت گرفته است که بخواهم بر اساس آمار گزارش دهم، اما در این خصوص هشدار می‌دهیم و معتقدیم باید فکر اساسی برای آن کرد.

 

تندگویان گفت: چیزی که باعث نگرانی شده، این است که همه کسانی که مراسم عروسی‌شان را به خاطر بحران کرونا لغو کردند یا برگزار نکردند، آن را به تاریخ نامعلومی موکول کردند و متاسفانه وارد زندگی هم نشدند.

 

وی ادامه داد: اگر روند به این شکل ادامه باشد که زوجین بدون مراسم زندگی خود را شروع کنند، ما استقبال می‌کنیم و می‌گوییم ازدواج‌های ساده در حال شکل گیری است و مراسم‌ تجملاتی در حال حذف شدن است، اما متاسفانه این موضوع فرهنگ‌سازی نشده و از طرفی کرونا یکباره در کشور شیوع پیدا کرد. به همین خاطر بازه زمانی برای رفتن زیر سقف در حال طولانی شدن است که این مقوله آسیب‌های خود را دارد.

 

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: طولانی شدن این دوره می‌تواند از لحاظ روانی و روابطی که به وجود می‌آید، آسیب‌زننده باشد. باید بررسی شود که چقدر به این رابطه و پایداری آن لطمه وارد خواهد شد و چقدر امکان دارد این رابطه‌ها از بین برود و نتیجه بگیرند که دیگر سر زندگی مشترک نروند. بدون شک کرونا در تهدید این موضوع تاثیر خواهد گذاشت.

 

این مسئول با اشاره به گرانی‌ها و افزایش مداوم قیمت‌ها گفت: موضوع بعدی این است که اگر قرار بوده زوجی در بهمن یا اسفند ۹۸ مراسم برگزار کنند، آیا اکنون با گرانی می‌توانند دوباره مراسم بگیرند و وارد زندگی مشترک شوند؟ البته شرایط اقتصاد، تورم و مشکلات بعد از کرونا در زندگی را هم نباید نادیده گرفت. این موارد باعث شده که موضوع کاهش ثبت رسمی ازدواج را در کشور داشته باشیم، البته اکنون آمار واقعی از آن موجود نیست.

 

 نگرانی از کاهش آمار موالید در کشور

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: حواشی مربوط به کرونا علاوه بر اینکه موجب کاهش ازدواج شده، پس از این می‌تواند بر امر فرزندآوری هم تاثیر بگذارد.

 

تندگویان درباره کاهش شوکه‌کننده آمار ازدواج در کشور گفت:‌ شیب کاهشی ازدواج در دوران کرونا به نسبت سال‌های قبل می‌تواند یک شوک باشد و این شوک روی موضوع فرزندآوری حتما تاثیر خود را خواهد گذاشت. فکر می‌کنم برای شش ماهه دوم امسال و شش ماهه اول سال آینده مشروط بر این که موضوع کرونا جمع شود، حتما کاهش آمار موالید را خواهیم داشت.

 

او در توضیح کاهش آمار فرزندآوری در کشور گفت: کاهش فرزندآوری به دو موضوع مربوط می‌شود؛ یک وجه آن مربوط به زوجینی است که می‌خواستند زندگی را شروع کنند و شاید چند ماه بعد از ازدواج هم برای فرزندآوری تصمیم می‌گرفتند، اما شیوع کرونا شروع زندگی آنها را به تعویق انداخت. بحث دوم زوجینی هستند که در رابطه و زندگی مشترک هستند، ولی به دلیل کرونا موضوع فرزندآوری خود را به تعویق انداختند.

 

 ترس مردم از مراجعه به مراکز پزشکی

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه صحبتش اظهار کرد: طبیعتا مادر برای فرزندآوری نیاز به حضور در بیمارستان یا آزمایشگاه‌ دارد که با وجود کرونا مراجعه به بیمارستان کاهش یافته و در ادامه اقدام به فرزندآوری نیز کاهش می‌یابد، این موضوع اکنون حتی حادتر از مباحث اقتصادی است.

 

تندگویان گفت: در حال حاضر ترسی در جامعه برای مراجعه به مراکز پزشکی، آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد و مردم برای این که در این مراجعات درگیر بیماری کرونا نشوند، حتی به مطب‌های ساده هم نمی‌روند، از این رو این باعث عقب انداختن موضوع فرزندآوری در کشور می‌شود.

 

او بیان کرد: بسیاری از زوجینی که با دفاتر مشاوره ما ارتباط دارند، به صراحت این را به مشاورین‌شان اعلام کرده‌اند. یعنی چند سالی از زندگی‌شان گذشته و در برنامه آنها بوده که بچه‌دار شوند، ولی آن را به تعویق انداختند. اگر این را به آمار قبلی اضافه کنیم و یک فکر اساسی برای آن نکنیم، دچار شوک جمعیتی خواهیم شد.

 

این مسئول گفت: ممکن است بعد از کرونا به یک نرخ رشد جمعیت مناسبی در تولید موالید برگردیم، اما وقفه‌ای که پیش می‌آید، یک شوک جمعیتی برای ایران به وجود می‌آورد که تاثیراتش را در یک نسل می‌گذارد و ممکن است تا ۱۰، ۲۰ و یا ۴۰ سال آینده به عنوان یک شکاف جمعیتی در هرم جمعیتی باقی بماند و البته ضربه‌های اقتصادی، روانی و اجتماعی نیز دارد.

 

معاون ساماندهی امور جوانان در وزارت ورزش و جوانان گفت: به هر حال ترویج ازدواج ساده باید در خانواده‌ها جا بیفتد و باید زودتر کاری صورت گیرد که از نظر جمعیتی و موضوع ازدواج بتوانیم تغییر فرهنگی را در این چندماهه ایجاد کنیم. مراسم عروسی نگرفتن عیب نیست و جوانان از این مساله خجالت نکشند. باید این باورهای غلط تعطیل شود و زندگی‌ها شکل بگیرد.‌ البته صدا و سیما هم باید در ترویج این سبک زندگی باورسازی و همکاری کند.

 

  لزوم توجه به فرزندآوری در دوران شیوع کرونا 

تندگویان در ادامه از لزوم توجه به فرزندآوری در دوران شیوع کرونا حرف زد و گفت: اگر در این رابطه مشوق‌هایی بگذاریم که بگوییم به عنوان مثال اگر کسی در این دوره کرونا وارد زندگی مشترک شد، فلان مشوق به او تعلق می‌گیرد، تاثیرگذار است.

 

او گفت: در کنار اینها موضوع فرزندآوری هم برای همه مردم و هم برای زوجین مهم است و باید روی موضوع بستر درمان ایمن یا چکاپ ایمن به خصوص برای مادران باردار جامعه تلاش شود. وزارت بهداشت و ستاد ملی مبارزه با کرونا باید یک فکر اساسی برای این قضیه کنند.

 

این مسئول افزود:‌ البته یقینا ما نمی‌توانیم بگوییم مراکز درمانی خاص برای این مدل به وجود آید. چون کادر درمان همین الان هم درگیر بیماری کرونا هستند، اما اگر بشود محیط‌های ایزوله‌ای در برخی از بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها به وجود آید تا خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری به آنها مراجعه کنند و مطمئن باشد، بسیار خوب است.به نظرم ما به خاطر مقابله با کرونا یک ترس عمومی ایجاد کردیم که اکنون بخشی از مشکلاتمان به خاطر این ترس است.

 

معاون وزیر ورزش گفت: لازم به ذکر است که حضور در قرنطینه ممکن است، افزایش موالید را در پی داشته باشد به دلیل این که ممکن است جلوگیری از بارداری خیلی اتفاق نیفتد؛ اما در رابطه با جامعه ایرانی این موضوع را زیاد تایید نمی‌کنم.

 

احتمال افزایش سقط جنین به دلیل مشکلات اقتصادی 

تندگویان تصریح کرد: اگر جلوگیری از بارداری اتفاق نیفتاده باشد، از آنجا که مشکلات اقتصادی فراوان است، ممکن است افزایش سقط جنین را در پی داشته باشیم. حتی ممکن است بیرون گذاشتن نوزدان یا معامله کودکان را مشاهده کنیم که بعضا آگهی‌های خرید و فروش نوزاد را می‌بینیم که این یک هشدار است؛ یعنی حتی اگر بگوییم ممکن است در در دوران قرنطینه کرونا موالید افزایش پیدا کند، این نگرانی را که موالید تبدیل به آسیب‌های اجتماعی این گونه شوند، داریم.

 

معاون ساماندهی امور جوانان درباره برنامه‌های این وزارتخانه در دوره پساکرونا گفت: پیشنهاد ما در این زمینه ایجاد مشوق است که مشوق‌های موقت را برای ایجاد انگیزش بین مردم و سپس مشوق‌های دائمی را تبلیغ کنیم.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------