گزارشی تلخ از ماه سردِ کولبران / حادثه برای ۹ کولبر به دلیل انفجار مین، شلیک مرزبانی و مفقود شدن در برف



کولبران ,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
منطقه مفقودی بارزان، اسعد و بهلول؛ کولبران روستانشین نوار مرزی ایران و ترکیه، همان منطقه مفقودی و مرگ ۵ کولبر ساکن روستای کوران آذربایجان غربی است. 

به گزارش  اعتماد ؛ ۱۰ روز اخیر، روزهایی تلخ و پرحادثه برای کولبران نواحی شمال غرب و غرب کشور بود.

 

طی ۱۰ روز اخیر، ۹ کولبر که از معابر غیررسمی در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تردد کرده‌اند، به دلیل انفجار مین، شلیک مرزبانی و وقوع کولاک و بهمن در نوار مرزی، دچار حادثه شده‌اند.

 

 

بنا به اعلام منابع آگاه، روز ۱۸ دی‌ماه، عثمان محمدی؛ کولبر ۴۰ ساله و از اهالی روستای «حشمیر» از توابع شهرستان ثلاث باباجانی استان کرمانشاه، حین کولبری در مرز «شوشمی» در نوار مرزی «نوسود» (استان کرمانشاه) پا روی مین ضد نفر گذاشت که به دنبال انفجار مین، از ناحیه پا به‌شدت مجروح و دچار قطع عضو شد.

 

۳ روز بعد، روز ۲۱ دی‌ماه، به دنبال انفجار مین ضد نفر در همین منطقه مرزی، یک کولبر از اهالی جوانرود، حین کولبری زخمی شد.

 

طبق اعلام منابع آگاه، یاسر صحرایی؛ کولبر مجروح و از ساکنان روستای «کولسه» از توابع شهرستان جوانرود بود که پس از جراحت شدید از ناحیه پا، جهت مداوا به مراکز درمانی پاوه منتقل شد.

 

غروب ۲۴ دی، به دنبال شلیک مرزبانی به سمت کولبرانی که در نوار مرزی «کیله» استان کردستان، در حال تردد از معبر غیررسمی بودند، مهران رحمانی؛ کولبر ۲۴ ساله جان خود را از دست داد و دو کولبر دیگر؛ ابراهیم رحمانی و هاوری احمدی هم زخمی شدند.

 

طبق اعلام این منابع آگاه، کولبران جانباخته و مجروح، اهل روستاهای «منیجلان» و «کیله»؛ از روستاهای توابع شهرستان بانه بوده‌اند.

 

یک روز پس از این اتفاق؛ روز ۲۵ دی هم عثمان رسولی؛ کولبر دیگری از اهالی بانه، حین کولبری و در معبر غیر رسمی از نوار مرزی «ارداب» به دنبال شلیک مرزبانی زخمی شد که برای مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شد.

 

اما تلخ‌ترین حادثه‌ای که بار دیگر نظرها را به سمت زندگی پرمشقت کولبران جلب کرد، مفقود شدن سه کولبر در نوار مرزی ایران و ترکیه است.

 

در حالی که منابع آگاه خبر دادند با گذشت ۴ روز از مفقودی این هموطنان، نه‌تنها هیچ خبر امیدوارکننده‌ای درباره پیدا شدن کولبران به دست نیامده، وخامت شرایط جوی در ساعات آینده روز ۲۷ دی‌ماه در این منطقه کوهستانی از نوار مرزی شمال غرب کشور، هر گونه احتمال زنده ماندن مفقودان را به صفر نزدیک خواهد کرد.

 

غروب پنجشنبه و در شرایطی که سازمان هواشناسی نسبت به وخامت شرایط جوی در این استان سردسیر و نواحی مرزی استان هشدار داده بود، سه کولبر که از مرز ایران گذر کرده و به روستاهای مرزی ترکیه رفته بودند، در زمان بازگشت، در برف و کولاک دره مرزی «بنار» مفقود شدند.

 

طبق اعلام منابع آگاه، بارزان میهنی، اسعد سیدانی‌فرد و بهلول سیدانی‌فرد؛ از ساکنان روستای «باوان» از توابع منطقه مرگور ارومیه، از ساعات پایانی پنجشنبه، هیچ تماسی با خانواده خود برقرار نکرده‌اند.

 

یک منبع آگاه گفت که ساعاتی بعد از دریافت خبر مفقودی این کولبران، عملیات جست‌وجوی امدادی با کمک امدادگران هلال‌احمر و مردم محلی، در منطقه مرزی آغاز شده، اما عصر دیروز، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که به دلیل وضعیت جوی موجود و بارش سنگین برف در منطقه سیلوانا - آذربایجان غربی- عملیات جست‌وجوی کولبران مفقود، متوقف شده است.

 

محمدامین یوسفی، از اعضای گروه کوهنوردی «بینار زیوه» و یکی از جست‌وجوگران حاضر در منطقه گفت: «از روز جمعه نیروهای مردمی و کوهنوردان آشنا به منطقه به همراه نیروهای هلال‌احمر برای جست‌وجوی این ۳ نفر عازم منطقه شده‌اند، اما تاکنون هیچ نتیجه‌ای حاصل نشده است.

 

شرایط جوی منطقه به حدی نامساعد بوده که نتوانستیم از محدوده دره بینار و ارتفاعات آن فراتر برویم و به همین دلیل برای جلوگیری از یک فاجعه خطرناک‌تر تمام نیروها را بازگشت دادیم تا به محض بهتر شدن شرایط آب‌وهوایی، دوباره به جست‌وجو بپردازیم.»

 

در حالی که هشدار دیروز سازمان هواشناسی، تداوم بارش برف و کولاک و خطر وقوع بهمن در نواحی مرزی استان آذربایجان غربی بود، این کوهنورد امدادگر خطاب به گروه‌های مردمی عازم منطقه و نیروهای محلی هشدار داد که به دلیل وضعیت جوی نامناسب و کولاک برف در منطقه سیلوانا، بدون هماهنگی با نیروهای امدادی و فعال، هیچگونه اقدامی جهت جست‌وجو یا عزیمت به ارتفاعات انجام ندهند.

 

یک منبع آگاه هم ضمن اعلام اینکه طی سه روز گذشته و طی ساعت‌ها جست‌وجو در نوار مرزی، هیچ نشانه‌ای از مفقودان پیدا نشده، درباره تاثیر وضعیت جوی منطقه بر عملیات امدادی و افزایش احتمال مرگ مفقودان به دلیل شدت یافتن برودت و وخامت جوی گفت: «تا عصر دیروز (یکشنبه) دمای هوای منطقه به ۸ درجه زیر صفر رسید.

 

و طبق هشدار هواشناسی، از بامداد امروز، دمای هوا در ارتفاعات مرزی به ۱۸ درجه منفی صفر کاهش یافته است. سرمای هوا در این منطقه و خطر سقوط بهمن، عواملی است که هرگونه امید برای زنده‌یابی مفقودان را منتفی می‌کند.

 

منطقه مفقود شدن این کولبران، دره مرزی در خاک ترکیه است که منطقه‌ای بهمن‌خیز است چنانکه دیروز ۸ بار در این منطقه بهمن سقوط کرده است.»

 

منطقه مفقودی بارزان، اسعد و بهلول؛ کولبران روستانشین نوار مرزی ایران و ترکیه، همان منطقه مفقودی و مرگ ۵ کولبر ساکن روستای کوران آذربایجان غربی است.

 

روزهای پایانی دی ۱۳۹۹، خبر مفقودی و دفن ۵ کولبر «کوران» منتشر شد و درحالی‌که منابع محلی، با در نظر گرفتن شدت برودت هوا و منطقه سقوط بهمن (روستای مرزی دریشک واقع در خاک ترکیه) هیچ احتمالی برای زنده ماندن کولبران متصور نبودند.

 

عملیات جست‌وجو، ۸ روز ادامه داشت تا اینکه روز ۶ بهمن و بعد از پیدا شدن جسد آخرین کولبر؛ خبر رسید که اجساد یخ‌زده متین اصلانی، یاور اصلانی، بیلن احمدی، کامران کمال‌مقدم و پیمان خدری، زیر خاک «کوران» آرام گرفته است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------